شناسهٔ خبر: 68599587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تروئیکای اروپایی ایران را به ارسال موشک بالستیک به روسیه متهم کرد

سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان ضمن اتهام‌زنی به ایران، از برنامه خود برای اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه تهران خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آلمان به نمایندگی از تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس)، در بیانیه‌ای که عصر امروز منتشر شد، ایران را به ارسال موشک بالستیک به روسیه متهم و از طرح خود برای اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران و مسکو خبر دادند.

سه کشور اروپایی، با طرح ادعای بی‌اساس «ارسال موشک‌های بالستیک» از سوی ایران به روسیه و استفاده از این موشک‌ها در جنگ اوکراین، مدعی شدند: «دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به شدت صادرات ایران و خرید موشک‌های بالستیک ایران توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام، تشدید هرچه بیشتر در راستای حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است و موشک‌های ایران به خاک اروپا می‌رسند و رنج مردم اوکراین را افزایش می‌دهند. این اقدام از سوی ایران و روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپاست.»

ادعای تروئیکای اروپایی درحالی است که پیشتر «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و «ویلیام برنز» رئیس سیا، ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی به روسیه را تایید نکرده بودند اما «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران به روسیه موشک فرستاده است.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت: «جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

او افزود: «ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.»

واکنش مقامات ایرانی، به دستگاه دیپلماسی کشورمان محدود نشده است، بلکه، سردار «فضل الله نوذری» جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا امروز با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

از طرفی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه به ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.

با این وجود، سه کشور اروپایی موسوم به تروئیکای اروپایی در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کردند: «تروئیکای اروپایی به طور خصوصی و عمومی مشخص کرده‌اند که در صورت انجام این انتقال، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه ایران انجام خواهیم داد. ما اکنون تأیید می‌کنیم که ایران این انتقال‌ها را انجام داده است. ما اقدامات فوری برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران، تعیین افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی بالستیک ایران و انتقال موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات به روسیه را پیگیری خواهیم کرد. ما همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایر کار خواهیم کرد.»

تروئیکای اروپایی همچنین اعلام کردند: «از نزدیک پاسخ قوی ما به این نقل و انتقالات را با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود هماهنگ خواهیم کرد. ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف کند و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.»

در همین راستا، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای جداگانه خبر داد که هفت شخص حقوقی یا حقیقی ایرانی و سه شخص حقوقی یا حقیقی روس تحت تحریم‌های لندن قرار گرفته‌اند.  

نظر شما