شناسهٔ خبر: 68600373 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

آغاز ماموریت فضانوردی پولاریس دان؛ اولین پیاده‌روی فضایی خصو... -

اقتصاد ایران: خدمه‌ی چهارنفره ماموریت پولاریس دان اسپیس ایکس، با هدف تاریخ‌سازی در عرصه پروازهای فضایی خصوصی به مدار زمین پرتاب شدند.

صاحب‌خبر -

فضانوردان پولاریس دان اسپیس ایکس، ماموریتی که قصد دارد اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی تاریخ را انجام دهد، سرانجام امروز در ساعت ۵:۲۳ به وقت ساحل شرقی آمریکا (۱۲:۵۳ به وقت ایران)، از سکوی تاریخی 39A در مرکز فضایی کندی ناسا، سوار بر کپسول کرو دراگون و برفراز موشک فالکون ۹ پرتاب شدند. سکوی 39A همان جایگاهی است که نیم‌قرن پیش، میزبان پرتاب‌های آپولو ناسا به ماه بود.

جمعه صبح به وقت محلی، درحالی که هنوز تاریکی حکم‌فرما بود، ۹ موتور مرلین غرش‌کنان فالکون ۹ را از روی سکو بلند کردند و نور درخشانی را برفراز آب‌های آرام اطراف مرکز فضایی کندی ناسا تاباندند تا آنکه درخشش موتورها همچون نقطه‌ای در حد ستارگان، در آسمان محو شد.

ماموریت پولاریس دان درابتدا قرار بود ۲۶ اوت انجام شود؛ اما اسپیس ایکس به‌منظور انجام بررسی‌های بیشتر از پرتاب منصرف شد. روز بعد پس از آنکه تیم ماموریت به نشتی هلیوم در تجهیزات پشتیبان فالکون ۹ پی برد، پرتاب را لغو کرد. سپس آب‌وهوای نامساعد، پرتاب را چندین‌بار به تعویق انداخت تا آنکه طلسم سرانجام امروزه شکسته شد.

کرو دراگون سرنشینان خود را به دورترین فاصله‌ای خواهد رساند که انسان پس از آخرین ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ به آن سفر کرده است

تقریبا دو دقیقه و ۴۰ ثانیه پس از پرتاب، موتورهای اصلی فالکون ۹ خاموش شدند و بوستر مرحله‌ی اول طبق برنامه از مرحله‌ی فوقانی جدا شد. بوستر سپس مجموعه‌ای از سوزش‌ها را انجام داد تا خود را در مسیر فرود روی سمت کشتی بدون‌سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس به نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان»، قرار دهد. تقریبا ۱۲ دقیقه بعد از برخاست، فضاپیمای کرو دراگون از مرحله‌ی فوقانی فالکون ۹ جدا شد.

دراگون در مداری بیضوی با حداکثر ارتفاع نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر و حضیض (حداقل ارتفاع) تقریبا ۱۹۰ کیلومتر قرار گرفت. فضاپیما پس از چند گردش به دور زمین، تا اوج ارتفاع برنامه‌ریزی‌شده (۱۴۰۰ کیلومتر) پرواز خواهد کرد و بدین ترتیب، سرنشینان خود را به دورترین فاصله‌ای خواهد رساند که انسان پس از آخرین ماموریت آپولو در سال ۱۹۷۲ به آن سفر کرده است.

جرد آیزاکمن، فرمانده ماموریت پولاریس دان سابقه‌ی سفر به فضا را دارد. او همچنین ماموریت اینسپریشن ۴ اسپیس ایکس را که در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد، تامین مالی و فرماندهی کرد. آن ماموریت، ۲۵۰ میلیون دلار برای بیمارستان تحقیقاتی اطفال سنت جود در شهر ممفیس تنسی جمع‌آوری کرد.

در کنار آیزاکمن، دو کارمند اسپیس ایکس به‌نام‌های سارا گیلیس و آنا منون نیز حضور دارند که به‌عنوان اولین کارکنان این شرکت عازم فضا می‌شوند. عضو چهارم پولاریس دان، اسکات پوتیت، سرهنگ بازنشسته‌ی نیروی هوایی ایالات متحده و خلبان آزمایش کنونی است. این چهار نفر، پنج روز آینده را در فضا سپری خواهند کرد و چند ده آزمایش را در محیط فضا انجام خواهند داد.

پس از دومین روز حضور خدمه پولاریس دان در فضا، فضاپیمای دراگون ارتفاعش را به حدود ۷۰۰ کیلومتر کاهش خواهد داد و تا زمان انجام مانور خروج از مدار و بازگشت به زمین، در همان‌جا باقی خواهد ماند. در همین ارتفاع، فضانوردان حیاتی‌ترین بخش ماموریتشان را انجام خواهند داد: اولین پیاده‌روی فضایی خصوصی در تاریخ.

پیاده‌روی فضایی با به صورت رسمی، فعالیت خارج از وسیله نقلیه (EVA) در روز سوم ماموریت انجام خواهد شد. هدف اصلی از انجام این کار، آزمایش لباس فضانوردی جدید اسپیس ایکس برای فعالیت‌های خارج از فضاپیما است. این لباس از نظر ظاهری به لباس سیاه و سفید آشنای مخصوص پوشیدن درون فضاپیما (IVA) شباهت دارد.

کرو دراگون برخلاف شاتل فضایی هوابند ندارد؛ درنتیجه با گشودن دریچه‌ی فضاپیما، کل فضای درونی آن درطول پیاده‌روی فضایی درمعرض خلاء فضا قرار خواهد گرفت. به همین دلیل، هر چهار خدمه‌ی پولاریس دان درجریان انجام پیاده‌روی فضایی، لباس EVA خواهند پوشید؛ هرچند فقط آیزاکمن و گیلیس از فضاپیما خارج خواهند شد.

آیزاکمن و گیلیس به‌نوبت از کرو دراگون خارج خواهند شد تا عملکرد و قابلیت مانور لباس‌های خود را آزمایش کنند. درمجموع، پیاده‌روی فضایی پولاریس دان از آغاز افت فشار دراگون تا زمان بسته‌شدن دریچه و تنظیم فشار دوباره‌ی کابین، تقریبا دو ساعت طول خواهد کشید.

خدمه‌ی پولاریس دان قصد دارند پیغامی شگفت‌انگیز را ازطریق استارلینک به زمین مخابره کنند

روز چهارم ماموریت، شامل آزمایش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است. خدمه‌ی پولاریس دان اعلام کرده‌اند که قصد دارند پیغامی شگفت‌انگیز را ازطریق منظومه ماهواره‌ای استارلینک به زمین مخابره کنند. درنهایت، در صورتی که تمام دیگر اهداف پولاریس دان محقق شده باشد، روز پنجم ماموریت صرف آماده‌سازی برای سفر بازگشت به زمین خواهد شد.

انتظار می‌رود که کرو دراگون حامل فضانوردان پولاریس دان، ۶ روز پس از برخاستن از روی زمین و به‌دنبال مجموعه‌ای از سوزش‌ها برای قرارگیری در مسیر بازگشت، در اقیانوس فرود بیاید. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، فضانوردان در یکی از مناطق فرود احتمالی در نزدیکی ساحل فلوریدا به زمین بازخواهند گشت.

برچسب‌ها:

نظر شما