شناسهٔ خبر: 68600324 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان رسالت اصلی المپیاد فیلمسازی است

تهران- ایرنا- نشست خبری هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با حضور وحید ملتجی مدیر المپیاد، میثم بکتاشیان معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، مسعود احمدیان معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و جمعی از اهالی رسانه با اجرای مصطفی محمودی ۲۰ شهریور ماه در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از امور اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، وحید ملتجی مدیر این رویداد هنری در این نشست ضمن تقدیر از خبرنگاران و یادآوری رسالت اصحاب رسانه در شناسایی و معرفی این رویداد هنری ویژه نوجوانان گفت: این المپیاد از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که به مساله نوجوان می‌پردازد. این المپیاد مولود جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان است که هر سال در کنار هم برگزار می شد. اما از سال گذشته ما تصمیم گرفتیم تا این بخش را به منظور اعتباربخشی و اهمیت به نوجوانان از جشنواره جدا و به صورت مستقل و پیش از جشنواره برگزار کنیم.

ملتجی گفت: در سال‌های گذشته یک فراخوان عمومی منتشر می‌شد که امسال هم این اتفاق رخ داده اما انتخاب‌ها بسیار سختگیرانه تر اتفاق افتاد به این دلیل که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارد. چون اعتقاد داریم خروجی های این المپیاد آینده فیلمسازی ما هستند.

او گفت: در این دوره بعد از انتشار فراخوان بیش از هزار اثر به دبیرخانه رسید که از آن میان ۳۰ اثر توسط هیئت انتخاب متشکل از نادره ترکمانی، احسان صدیقی و داریوش یاری در بخش فیلم و زهرا مصطفوی، فاطمه سادات میرمحمد صادقی و امیرحسین اخوین در بخش ایده انتخاب شدند که از این میان ۱۴ نفر پسر و ۱۶ دختر در المپیاد این دوره حضور دارند.

مدیر این رویداد هنری گفت: در این مدت ما برای این ۳۰ شرکت کننده کلاس های مجازی را با حضور علی شاه محمدی (فیلمنامه نویسی)، وحید گلستان (کارگردانی) و مجید دهقان (تصویربرداری) برگزار کردیم و نوجوانان فیلمساز با یک پیش زمینه آموزشی و آشنایی ۲۴ شهریور به اصفهان می روند.

ملتجی گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این دوره هم همانند دوره گذشته این است که از حضور شش کارگردان مطرح و حرفه‌ای سینما به عنوان راهنمای نوجوانان استفاده و به این واسطه فرصتی را برای نوجوان ایجاد کردیم که در کنار یک فرد حرفه‌ای سینمای ایران قرار بگیرند و در نهایت بتوانند با کمک هم یک فیلم بسازند.

شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان رسالت اصلی المپیاد فیلمسازی است

وی یادآور شد: در این رویداد مسئله ما نوجوان است و می دانیم نوجوان در شرایط سنی حساسی قرار دارند و در این مقطع می خواهند در کنار بزرگسالان قرار بگیرند از همین رو امسال یک مقدار حرفه‌ای تر و تخصصی‌تر به این مساله نگاه کردیم و در راستای اعتباربخشی به المپیاد سعی کردیم یک مسیر عدالت آموزشی و مهارتی هم مدنظر داشته باشیم تا فرصتی فراهم باشد برای تمام نوجوانان ایران تا هرکجا که هستند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند و عرصه فیلمسازی را جدی تر دنبال کنند.

او افزود: مریم بحرالعلومی، لیلی عاج، زیور حجتی، مرتضی علی عباس میرزایی، محمد حمزه ای و مهدی خرمیان مربیانی هستند که قرار است از ۲۵ تا ۲۸ شهریور در اصفهان در کنار نوجوانان فیلمساز قرار بگیرند. هدف ما از این برنامه ریزی قرار گرفتن، حضور و زیست نوجوان های علاقه مند به فیلمسازی در فضایی کاملا حرفه ای است و قرار است در نهایت این زیست حرفه‌ای به تولید یک اثر منتهی شود که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان اکران شود.

ملتجی در ادامه پاسخگوی دغدغه های اهالی رسانه در این حوزه بود و در پاسخ به خروجی دوره‌های پیشین المپیاد گفت: به کمک مسئولان بنیاد فارابی در حال رصد و بررسی فعالیت آنها هستیم. البته ناگفته نماند برخی از افرادی که در دوره‌های مختلف در این المپیاد شرکت کردند در عرصه فیلمسازی چه داخل کشور و چه خارج از کشور حرفی برای گفتن دارند و مشغول به کار هستند.

وی در ادامه گفت: در این دوره جلساتی را با نهادهایی مانند آموزش و پرورش، شبکه امید، کانون پرورش فکری، سازمان تعلیم و تربیت و… برگزار شد و معتقدیم باید ارتباط و تعامل بیشتری با نهادهایی همچون آموزش و پرورش داشته باشیم تا بتوانیم از این راه یک اعتبار مضاعفی به این رویداد بدهیم.

ملتجی افزود: اعتقادمان این است که المپیاد باید از یک وجاهت و اعتبار بیشتری برخوردار باشد. از همین رو امیدواریم به لحاظ حاکمیتی هم از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار شود. به همین دلیل تفاهم نامه ای بین بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان امضا شده که طی آن نوجوانان شرکت کننده در المپیاد می توانند از امکانات موجود در انجمن برای کار و آموزش استفاده کنند. ما به این باور رسیده ایم که المپیاد فضایی برای شناسایی بخشی از استعدادهای نوجوانان است که نیاز به توجه دارند.

وی در پایان گفت: هدف ما از برگزاری المپیاد انتخاب نفر اول، دوم یا سوم نیست از همین رو امسال به هر ۳۰ نفر شرکت کننده المپیاد که در قالب شش گروه شرکت کرده اند مدال المپیاد می دهیم که نکته قابل توجه آن این است که این مدال‌ها امسال یک رنگ هستند.

رونمایی از پوستر هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در محوطه باز بنیاد سینمایی فارابی از دیگر برنامه های این نشست بود که با حضور اهالی رسانه انجام شد.

لازم به ذکر است: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

نظر شما