شناسهٔ خبر: 68599086 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مجارستان در تقابل با اتحادیه اروپا

صاحب‌خبر -
 گروه بین الملل: تهدید انتقال مهاجران با اتوبوس از مجارستان به بلژیک که بروکسل آن را اقدامی اقدام تحریک‌آمیز و تلافی‌جویانه می‌داند، تنش‌ها میان دو کشور بر سر سیاست‌ مهاجرتی و نیز موضوع حاکمیت قانون را تشدید کرده است.
دولت بلژیک  طرح مجارستان برای انتقال مهاجران با اتوبوس به بروکسل را به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در قبال جریمه وضع شده علیه این کشور از سوی دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به شدت به چالش کشید.بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و محل استقرار کمیسیون و شورای وزیران این اتحادیه و همچنین محل برگزاری نشست‌ها و جلسات کوچک کمیته‌های کنگره اروپاست.
بروکسل در حالی به این طرح به شدت معترض است که اعتقاد دارد مجارستان به تلافی جریمه ۲۰۰ میلیون یورویی تحمیل شده از سوی دادگاه اروپایی که بوداپست از پرداخت آن خودداری می‌کند، دست به این اقدام زده است. هنوز هیچ انتقالی در ارتباط با این طرح صورت نگرفته و تاریخ دقیق اجرای آن از سوی بوداپست نیز مشخص نشده است.
حجه لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک این اقدام اعلام شده از سوی مجارستان را «تحریک آمیز» و «مغایر با تعهدات اروپایی» می‌داند.
به گفته وزیر خارجه بلژیک، سیاست مهاجرتی یک چالش مشترک است که همه کشورهای عضو اتحادیه باید به طور منظم و با حفظ همبستگی با آن مقابله کنند.
در همین حال، نیکول دو مور، وزیر مشاور دولت بلژیک در امور مهاجرت و پناهندگی هشدار داد که در صورت انجام این انتقال‌ها، بروکسل به جریان‌های مهاجرتی که مورد استفاده ابزاری قرار گرفته‌اند، اجازه ورود نخواهد داد.وی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تهدید مجارستان برای ارسال مهاجران به بروکسل به ابتکار خود و بدون هرگونه مشورت، نشان دهنده عدم احترام به نهادهای اروپایی و نادیده گرفتن تعهدات اعضا در قبال سیاست مشترک مهاجرتی است.»وزیر مشاور دولت بلژیک در امور مهاجرت و پناهندگی از نماینده دائمی کشورش در اتحادیه اروپا خواسته است تا در خصوص این موضوع با همتای مجارستانی خود گفتگو کند؛ وی همچنین کمیسیون اروپا را به واکنشی «قوی و قاطعانه» فراخوانده است.
از سوی دیگر فیلیپ کلوز، شهردار بروکسل نیز این طرح را محکوم کرد و از نخست وزیر کشورش خواست در صورت اجرا شدن آن، جلوی اتوبوس حامل پناه‌جویان را در مرز بگیرد.
وی با اشاره به بودجه‌ای که مجارستان به صورت خالص از اتحادیه اروپا دریافت می‌کند، گفت: «تا کی قرار است این تحریکات را از سوی کشوری که یارانه اروپایی دریافت می‌کند، تحمل کنیم؟»تنش اخیر از حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نشأت می‌گیرد که در آن مجارستان به دلیل اعمال محدودیت‌هایی بر حقوق پناهندگی، مرتکب «نقض بی‌سابقه و بسیار جدیِ قوانین اتحادیه اروپا» شده است.
دادگاه اروپایی بر اساس همین اتهام بوداپست را به پرداخت جریمه ۲۰۰ میلیون یورویی به صورت یکجا محکوم کرده است.
علاوه بر این، دولت مجارستان بنا به حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ملزم خواهد بود که در صورت عدم لغو محدودیت‌های یاد شده و ادامه یافتن تخلف قانونی صورت گرفته در زمینه حقوق پناهندگی، جریمه روزانه‌ای به میزان یک میلیون یورو پرداخت کند.
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد با خشم و عصبانیت به این حکم واکنش نشان داده و آن را «ظالمانه و غیرقابل قبول» خوانده است.او ماه ژوئن در اعتراض به این حکم گفته بود: «به نظر می رسد که مهاجران غیرقانونی برای بوروکرات‌های بروکسل مهم تر از شهروندان اروپایی خودشان هستند.»تنش پس از آن به سرعت بالا گرفت به نحوی که معاونان ویکتور اوربان ماه گذشته تهدید کردند که به مهاجران غیرقانونی «بلیط یک‌طرفه» از مجارستان به پایتخت بلژیک خواهند داد.
وزیر مشاور دولت مجارستان  در همین راستا طی یک کنفرانس خبری از اتوبوس‌هایی خبر داد که قرار است به صورت رایگان پناه‌جویان را به سوی بروکسل سرازیر کنند.
وی در این خصوص تاکید کرد که «اگر بروکسل خواهان مهاجران غیرقانونی است، می‌تواند آن‌ها را در اختیار گیرد.»
مناقشه اخیر همزمان با اختلاف دیگری بر سر تصمیم بحث‌برانگیزی از سوی دولت مجارستان در حال وقوع است.
دولت اوربان به تازگی از طرحی به منظور گسترش سیستم کارت ملی خود و تعمیم آن به شهروندان روسیه و بلاروس خبر داده است.
کمیسیون اروپا در اعتراض به این تصمیم بوداپست، هشدار داده که چنین اقدامی می‌تواند تهدیدی برای «کل» منطقه شینگن تلقی شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما