شناسهٔ خبر: 68601531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

طرحی برای رقابت اتحادیه اروپا با چین و آمریکا

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا و نخست وزیر پیشین ایتالیا گزارش سفارش داده شده اتحادیه اروپا برای آینده اقتصادی را منتشر کرد.
دراگی در این گزارش که انتشار آن از مدت‌ها پیش وعده داده شده بود، اعلام کرد که اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد از نظر اقتصادی با رقبای خود یعنی ایالات متحده و چین همگام شود، به سیاست صنعتی بسیار هماهنگ‌تر، تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر و سرمایه‌گذاری گسترده‌تر نیاز دارد.
کمیسیون اروپا یک سال پیش از خواست تا گزارشی تنظیم کند در مورد اینکه در میانه رقابت‌های حساس و فزاینده جهانی اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند به اقتصاد سبز و دیجیتال خود وجه رقابتی‌تری بدهد.دراگی  در یک نشست خبری که برای رونمایی از این گزارش برپا شده بود، گفت: «اروپا بازترین اقتصاد جهان است، بنابراین وقتی شرکای ما طبق قوانین بازی نمی‌کنند، ما آسیب‌پذیرتر از دیگران هستیم».
او در بخش آغازین گزارش حدودا ۴۰۰ صفحه‌ای‌ خود گفته است که اتحادیه اروپا به سرمایه‌گذاری بیشتری به میزان ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیارد یورو (۸۲۹ تا ۸۸۴ میلیارد دلار)، یعنی حدود ۵ درصد تولید داخلی خود در سال نیاز دارد. این مبلغ بسیار بیشتر از یک تا دو درصد پیش‌بینی شده در برنامه بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم موسوم به «طرح مارشال» است.
دراگی گفت: «مدت‌هاست که رشد اقتصادی در اروپا کند شده است، اما ما آن را نادیده گرفتیم. اکنون دیگر نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. اکنون شرایط تغییر کرده است: تجارت جهانی در حال کند شدن است، (رشد اقتصاد) چین در واقع همزمان هم بسیار کند می‌شود و هم بسیار کمتر به روی (اقتصاد) ما باز می‌شود... ما تأمین‌کننده اصلی انرژی ارزان خود، یعنی روسیه را از دست داده‌ایم.»
در گزارش دراگی آمده است که کشورهای اتحادیه اروپا قبلاً به واقعیت‌های جدید واکنش نشان می‌داده‌اند، اما امروز اثربخشی آنها به دلیل عدم هماهنگی محدود شده است.
این گزارش همچنین تصریح می‌کند که سطوح متفاوت یارانه‌ها بین کشورها بازار واحد را مختل کرده، تشتت و پراکندگی مانع از رسیدن به مقیاس لازم برای رقابت در سطح جهانی شده و فرآیند تصمیم‌گیری اتحادیه اروپا نیز پیچیده و کند است.
این گزارش بیان می‌کند: «این امر نیازمند تمرکز مجدد بر کار اتحادیه اروپا روی مسائل بسیار مهم، تضمین هماهنگی کارآمد سیاست‌ها با اهداف مشترک و استفاده از روش‌های حکمرانی موجود به روشی جدید است به طوری که به کشورهای عضو که می‌خواهند سریع‌تر حرکت کنند، اجازه این کار داده شود.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما