شناسهٔ خبر: 68589596 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان:

اجرای دقیق سرشماری عمومی کشاورزی در استان زنجان مورد تاکید است

احمد خداوردی گفت: با توجه به اینکه در ساختار اقتصادی استان سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده ۱۳.۲۴ درصد و شاغلان ۳۲.۶ درصد بوده که از متوسط کشوری بسیار بالاتر است همین امر اهمیت اجرای دقیق سرشماری عمومی کشاورزی را در استان دو چندان و مضاعف می‌کند.

صاحب‌خبر -

احمد خداوردی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین فعالیت آماری بخش کشاورزی، جـزو فنی‌ترین سرشماریهاست که نقشی محوری در نظام ملی آمارهای کشاورزی هرکشوری ایفا می کند و منبع بسـیار مهمی در زمینـه تهیـه داده‌های ساختاری و پایه ای بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی با اشاره به مهمترین اهداف سرشماری عمومی کشاورزی، اضافه کرد: تولید اطلاعات ساختاری در سطوح جغرافیایی کوچک(شهر و آبادی) با قابلیت ارائه در طبقه بندیهای چند بعدی، فراهم کردن اطلاعات کلی برای بهره برداری در برآوردهای شاخصها بین سرشماریها، تهیه چارچوبهای آماری(فهرست کامل بهره برداران در رشته فعالیتهای کشاورزی) بـرای بهره برداری در آمارگیریهـای نمونـه ای در سـالهای بـین دو سرشماری از جمله این اهداف است.

خداوردی ادامه داد: پنج سرشماری کشاورزی در سالهای ۱۳۵۲ ، ۱۳۶۷ ، ۱۳۷۲ ، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ در کشور اجرا شده که چهار سرشماری اخیر عمومی بوده و در کلیه نقاط کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: در استان زنجان شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی با دارا بودن حدود ۲۱۰ هزار خانوار به دلیل نسـبت بسـیار پـایین تعـداد بهره برداران، سرشماری نمی شود و تنها به بهره برداران موجود این شهرها مطابق فهرست ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران که از ثبتهای اداری وزارت جهاد کشاورزی استخراج شده مراجعه خواهد شد.

خداوردی ادامه داد: پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی دهیاران برای پوش کامل و دقیق آبادیها و نقاط پیرامونی لازم است که موجب می شود نتایج مهمی مانند تعداد بهره بردار، مساحت اراضی کشاورزی اعم از آبی و دیم یا زراعی و باغی، میزان تولید محصولات باغی و زراعی، تعداد انواع دام سبک و سـنگین و تعـداد ادوات کشاورزی از سرشماری در سطح خرد به صورت دقیق حاصل شود.

نظر شما