شناسهٔ خبر: 68586844 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند و امارات برای همکاری در زمینه انرژی هسته ای توافقنامه امضا کردند

تهران-ایرنا-هند و امارات برای اولین بار روز دوشنبه یک یادداشت تفاهم برای همکاری های هسته ای غیرنظامی امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا از "هندو", این توافق بین شرکت انرژی هسته‌ای هند (NPCIL) و شرکت انرژی هسته‌ای امارات(ENEC) در جریان سفر شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات به هند به امضا رسید.

در جریان سفر سال ۲۰۱۵ نارندرا مودی نخست وزیر هند به امارات، هر دو کشور در مورد "استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای" از جمله در زمینه های "ایمنی، سلامت، کشاورزی، و علم و فناوری" توافق کرده بودند.

تفاهم نامه روز دوشنبه نتیجه چندین سال گفتگوهای هسته ای بین هند و امارات است. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲، وزرای خارجه فرانسه، هند و امارات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند و یک گروه همکاری سه جانبه را راه اندازی کردند.

نارندرا مودی در روز دوشنبه میزبان ولیعهد ابوظبی در خانه حیدرآباد در دهلی نو بود.

جدای از تفاهم نامه همکاری های هسته ای، دو طرف تفاهم نامه ای را برای تامین بلندمدت گاز طبیعی مایع ال ان جی بین شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) و شرکت نفت هند امضا کردند.

به گزارش ایرنا، شرکت ملی انرژی هسته‌ای امارات، ای‌ان‌ای‌سی روز پنجشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهارمین و آخرین راکتور نیروگاه هسته‌ای براکه در ابوظبی آغاز به کار کرده و به این ترتیب این نیروگاه می تواند سالانه ۴۰ تراوات ساعت برق تولید کند.

هم اکنون حدود سه درصد از برق مورد نیاز هند از طریق ۲۲ نیروگاه هسته‌ای با تولید ۶ هزار و ۷۸۰ مگاوات برق تامین می شود.

هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده های کربنی، استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، قصد افزایش ظرفیت هسته ای خود دارد.

دولتمردان هندی در برنامه بلند پروازانه در نظر دارند میزان تولید برق هسته‌ای این کشور را به ۲۰ درصد افزایش دهند.

در ۱۸ فوریه ۲۰۲۲، روابط دوجانبه امارات و هند به سطح جدیدی رسید. در یک نشست مجازی با حضور شیخ محمد بن زاید و نارندرا مودی، دو طرف بر تقویت همکاری راهبردی جامع در حوزه‌هایی چون اقتصاد، فرهنگ، انرژی، تغییرات اقلیمی، منابع انرژی تجدیدپذیر، فناوری، مهارت‌ها، امنیت غذایی، سلامت، آموزش، همکاری‌های بین‌المللی و دفاع و امنیت به توافق رسیدند.

همچنین، توافق‌نامه همکاری اقتصادی جامع (CEPA) برای افزایش سرمایه‌گذاری و جریان‌های تجاری با تعرفه‌های پایین‌تر به امضا رسید که هدف آن افزایش حجم تجارت دوجانبه غیرنفتی میان دو کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است.

نظر شما