شناسهٔ خبر: 68589286 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امضای توافق همکاری هسته‌ای میان هند و امارات

ساجده محمودی

هند و امارات متحده عربی توافق همکاری هسته‌ای امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هند و امارات متحده عربی در جریان سفر شیخ خالد بن محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی به دهلی برای اولین بار یک یادداشت تفاهم برای همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی امضا کردند.

۲ کشور در سال ۲۰۱۵ در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به امارات توافق کردند که در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از جمله در زمینه‌های ایمنی، بهداشت، کشاورزی، و علم و فناوری همکاری کنند. منابع دیپلماتیک خاطرنشان کردند که قبلاً چیزی شبیه به توافق روز دوشنبه که بین بین شرکت انرژی هسته‌ای هند (NPCIL) و شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) انجام شد، امضا نشده بود.

این توافق بخشی از سیاست امارات متحده عربی برای گسترش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هسته‌ای‌ و به‌علاوه نتیجه چندین سال رایزنی‌های هسته‌ای میان هند و امارات است. در همین راستا، وزیران امور خارجه فرانسه، هند و امارات در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار و یک گروه همکاری سه‌جانبه را راه‌اندازی کردند. آنها سپس در سه فوریه ۲۰۲۳ یک گفت‌وگوی سه‌جانبه تلفنی داشتند.

وزارت امورخارجه هند پس از این تماس تلفنی اعلام کرد هر سه طرف توافق کردند که طرح سه‌جانبه «به عنوان یک مجمع برای ارتقای طراحی و اجرای پروژه‌های همکاری در زمینه انرژی با تمرکز بر انرژی خورشیدی و هسته‌ای» عمل خواهد کرد.

هند و امارات متحده عربی جدای از توافق همکاری‌های هسته‌ای، تفاهم‌نامه‌ای را برای تامین بلندمدت گاز طبیعی مایع ال‌ان‌جی بین شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) و شرکت نفت هند امضا کردند.

انتهای پیام

نظر شما