شناسهٔ خبر: 68584355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

اتحادیه‌‌اروپا: توانایی ما برای اعمال فشار بر اسرائیل محدود است

مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه‌ اروپا روز دوشنبه گفت که توانایی این اتحادیه برای اعمال فشار سیاسی بر مقام‌های اسرائیلی برای درخواست آتش‌بس محدود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بار دیگر بر ضرورت آتش‌بس در باریکه غزه تأکید کرد.وی در ادامه سخنانش گفت: «بمباران‌ها باید متوقف شده و آتش‌بس حاصل شود و ماه‌هاست که مذاکرات به‌تعویق‌افتاده است».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «توانایی‌ها ما برای اعمال فشار سیاسی بر مقام‌های اسرائیلی برای درخواست آتش‌بس محدود است».بورل گفت: «درک نمی‌کنیم که چرا یکی از طرف‌های مذاکرات، آتش‌بس در غزه را به تعویق می‌اندازد».وی ادامه داد: «تشکیلات خودگردان فلسطین نیازمند حجم بزرگ‌تری از حمایت‌ها و کمک‌هاست».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «غزه به سرزمین بدون امنیت و ساختار تبدیل خواهد شد و نمی‌دانم چه کسی مسئولیت امنیتی آن را برعهده خواهد گرفت و ممکن است به یک موگادیشو یا هائیتی دیگر تبدیل شود».بورل افزود: «از تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا، مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم».

وی گفت: «اگر میانجی‌ها در ایجاد راه‌حل با مشکلات مواجه شود این موضوع برای بقیه طرف‌ها نیز سخت می‌ماند».این در حالی است وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که باگذشت 339 روز از جنگ در این منطقه، 40988 نفر به شهادت رسیده و 94825 نفر دیگر زخمی شده‌اند.این وزارتخانه در گزارش روزانه خود گفت که همچنان پیکر تعداد زیادی از شهدا زیر آوار ساختمان‌ها مانده و نیروهای امدادی امکان تفحص آن‌ها را ندارند.
وزارت بهداشت غزه در ادامه خبر داد که اشغالگران اسرائیلی طی 24 ساعت گذشته در دو جنایت علیه غیرنظامیان، 16 نفر را در غزه به شهادت رسانده و 64 تن دیگر را زخمی کرده‌اند.در اين ميان سخنگوی بیمارستان شهداءالاقصی در شهر «دیرالبلح» (مرکز غزه) گفت که ارتش اشغالگر این بیمارستان را به محاصره خود درآورده و تلاش دارد بخش‌های باقی‌مانده از بیمارستان را نیز از فعالیت بازدارد.

او به الجزیره گفت که کمبود شدید سوخت، ادامه کار در این بیمارستان را غیرممکن کرده است و ارتش اشغالگر به شکل قطره‌چکانی در حال رساندن سوخت به این بیمارستان است.از سوی دیگر، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل فولکر تورک ضمن محکوم‌کردن اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین، فشار کشورهای جهان برای تبعیت تل‌آویو از قوانین بین‌المللی را خواستار شد.جنگ غزه «باید فورا» به پایان برسد. دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه این حرف را در نشست ژنو بیان کرد.

او در سخنرانی افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از کشورها خواست تا درباره «بی‌اعتنایی آشکار» رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین بی‌تفاوت نباشند. به گفته وزارت بهداشت فلسطین، از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه نوار در محاصره غزه نزدیک به 50 هزار فلسطینی شهید شده‌اند.
تورک در نشست ژنو گفت که پایان‌دادن به جنگ غزه و جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای تمام‌عیار، «یک اولویت مطلق و فوری است.» این مقام ارشد اتریشی سازمان ملل با اشاره به جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان اعلام کرد که «دولت‌ها نباید بی‌اعتنایی آشکار به قوانین بین‌المللی، از جمله تصمیمات الزام‌آور شورای امنیت (سازمان ملل) و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری را بپذیرند، نه در این مورد و نه در هیچ موقعیت دیگری.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین را غیرقانونی خواند و گفت که این وضعیت باید «به طور جامع» رسیدگی شود.همچنین «اسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم اشغالگر اسرائیل در مصاحبه‌ای، تشکیلات خودگردان فلسطین را به انحلال تهدید کرد.این تهدید پس از آن صورت می‌گیرد که تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد طرحی را به مجمع‌عمومی سازمان ملل ببرد تا شاید بتواند احکام دیوان دادگستری بین‌المللی (لاهه) در خصوص اسرائیل را به مرحله اجرا بگذارد. رأی‌گیری در خصوص این طرح هفته جاری در مجمع‌عمومی انجام خواهد گرفت.

نظر شما