شناسهٔ خبر: 68556247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری رونمایی شد

تهران-ایرنا- پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری با حضور معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و هیأت رئیسه و اعضای شورای سیاستگذاری و نویسندگان دفاع مقدس رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، علی‌اصغر جعفری روز یکشنبه در آیین رونمایی از پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری گفت: ۱۰ دوره کار علمی، کار بسیار ارزشمند و در عین حال پر زحمتی است و دوستان این سالها توانستند این حرکت عظیم و ارزشمند را رو به جلو هدایت کنند و هر سال آمار نشان می دهد که از نظر کمی و آثار نشان می دهد از نظر کیفی در نقطه خوبی قرار داریم که جای تقدیر و تشکر دارد.

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس افزود: برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری در کرمان امروز مصداق بیشتری پیدا کرده است البته در گذشته هم کرمانی ها در دفاع مقدس و در انقلاب پایداری خود را نشان دادن که بعد از شهادت شهید حاج قاسم عملاً این قرابت بیشتری پیدا کرد امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان این که فرهنگ پایداری بخش ناگسستنی از اندیشه اسلام ناب است ادامه داد: پایداری به مفهوم جنگ و جنگ طلبی نیست بعضی ها تصورشان این است که وقتی صحبت پایداری می شود عملاً تبلیغ فرهنگ خشونت و جنگ است. پایداری به معنی ایجاد ظرفیت برای صلح، عدالت و مقابله با متجاوز است. هر جا که ایستادگی و پایداری بوده ظالمان مجبور به عقب نشینی شدند و تمکین کردند بنابراین پایداری یک مکتب فکری و یک اندیشه بلند است که اگر درست استفاده شود می‌تواند صلح را گسترش داده و فرهنگ دوستی را تعمیق ببخشد.

جعفری تاکید کرد: پایداری بیش از آن که مبتنی بر اقدام باشد متکی بر اندیشه و باور است یعنی ما باید باور پایداری را در بین ملت‌ها، اقوام و جهان توسعه دهیم. اگر اندیشه و باور پایداری توسعه پیدا کند کمک به ایجاد پایداری و تحقق است.

پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری رونمایی شد

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: ادبیات پایداری طلایه‌دار و مشعل‌دار فرهنگ است و اندیشه پایداری امروز در دنیا تقریباً یک مکتب شناخته شده‌ای تبدیل شده است. تجربه انقلاب اسلامی و پیروزی در دفاع مقدس، جریان داعش در دنیا و غرب آسیا همه تجربه‌هایی است که ما در مقابل مان داریم. روشن‌ترین و نزدیک‌ترین تجربه، تجربه ایستادگی و پایداری مردم غزه و فلسطین است. تمام ساختمان‌ها تمام مراکز آموزشی فرهنگی تاریخی همه ویران شده و مردم خانه به دوشی را تجربه می‌کنند هر روز از اردوگاهی به اردوگاه دیگر می روند. بیش از ۴۰ هزار شهید را تقدیم کردند اما به دلیل اینکه باورمند به فرهنگ پایداری و راه موفقیت را در ایستادگی می‌دیدند این ایستادگی به جایی رسیده که شاهد فروریختن و گسیختن نظام سیاسی رژیم صهیونیستی هستیم.

وی اظهار کرد: پیشنهادم این نیست که دبیرخانه یا برگزاری همایش از کرمان به سایر استان‌ها منتقل شود باید دانشگاه‌های کشور، انجمن‌های علمی مرتبط مشارکت داده شود البته دانشگاه کرمان باید محوریت خود را حفظ کند در عین حال ظرفیت های علمی کشور را به کمک بگیرد. مشارکت دانشگاه های برتر کشور، دانشگاه هایی که رشته های مرتبط دارند، دانشگاه هایی که اساتید این رشته ها را دارند آنها هم به کمک بیایند تا بتوانیم در طول سال در موضوع پایداری جلسات و نشست های تخصصی داشته باشند.

جعفری افزود: از امروز که این رویداد آغاز می شود تا روز برگزاری که در اردیبهشت ماه سال آینده است به طور مرتب نشست های علمی در دانشگاه‌های متعدد کشور برگزار شود چرا که خروجی های نشست ها خود تولید ادبیات می کند. کمک به ارتقای دانش و توسعه فرهنگ و ایجاد ادبیات فاخر می کند. بنابراین موضوع پایداری محدود به برگزاری سالانه و یک تعداد مقاله نکنیم. نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و صاحب نظران و ارتباط تصویری با همه نخبگان دنیا می تواند این ظرفیت را فراهم کند و تأثیرگذاری این کنگره را افزایش دهد.

پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری رونمایی شد

معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع تاکید کرد: دبیرخانه و مجموعه دوستانی که یک دهه این رویداد را برگزار می‌کنند باید به سمت نظریه علمی پایداری حرکت کنند یعنی باید خروجی این همایش‌های علمی به یک نظریه علمی پایداری برود که این نظریه از ظرفیت علمی مناسب برخوردار باشد و با بهره از نخبگان مرتبط جهانی و بعضی اندیشمندان به به این سمت بریم که بتوانیم نظریه‌ای در این حوزه داشته باشیم که مبنای نگاه‌های علمی برای همه کسانی که در این حوزه کار می‌کنند بشود.

در ادامه سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: ادبیات پایداری و مقاومت تاریخچه اصلی آن به سال ۱۳۸۳ برمی گردد. در سال ۸۳ این موضوع و این فکر مطرح شد و با توجه اقتضائاتی که وجود داشت از همان ابتدا نگاه دانشگاهی به این کنگره ملی بود. از سال ۸۳ این ایده در واقع خیلی جدی پیگیری شد و در سال ۱۳۸۴ دبیرخانه دائمی آن ایجاد شد. در دانشگاه شهید باهنر کرمان اولین دوره این کنگره علمی در سال ۱۳۸۴ برگزار شد.

وی افزود: تاکنون ۱۰ دوره برگزار شده که ماحصل مقالاتی بوده که به این کنگره ارسال شده است. بیش از هزار و صد مقاله در این ۱۰ دوره به دبیرخانه کنگره ارسال شده که مورد داوری قرار گرفته است. این کنگره اثر بسزایی در رویکرد علمی و پژوهشی به موضوع ادبیات پایداری دارد. این کنگره می تواند در تبیین نظریه مقاومت نقش ایفا کند بنابراین وظیفه داریم بر اساس فعالیت و تلاشی که در گذشته انجام شده این مسیر را با قوت و فعالیت بیشتری طی کنیم.

پوستر یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری رونمایی شد

نظر شما