شناسهٔ خبر: 68550338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اشراقی: بلوغ شخصیتی دختران در اثر گفتمان با پدر شکل می‌گیرد

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی اظهار داشت: ارتباط سازنده و هوشمندانه پدران با فرزند دختر می‌تواند مانع از اثرات مخرب و غیرسازنده در زندگی آینده آن‌ها شود و به تقویت شخصیت و رشد سالم فرزندان کمک کند. یک پژوهشگر مسائل اجتماعی اظهار داشت: ارتباط سازنده و هوشمندانه پدران با فرزند دختر می‌تواند مانع از اثرات مخرب و غیرسازنده در زندگی آینده آن‌ها شود و به تقویت شخصیت و رشد سالم فرزندان کمک کند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا اشراقی پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه جوانی خبرگزاری برنا درباره تاثیرات رفتار پدر روی زنانگی بعد از بلوغ فرزند دختر گفت: با توجه به این که دوران نوجوانی یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های رشد طبیعی انسان به شمار می‌آید؛ آثار ظاهری بلوغ در دو جنس دختر و پسر به اشکال متفاوت، نمایان می‌شود.

مربیان و معلمان از اعضای خانواده به شمار می‌آیند

وی نوجوانی را یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فرد دانست و با اشاره به نقش بسزای والدین ادامه داد: علاوه بر این که والدین به جز اعضای خانواده شامل مربیان، معلمان مدرسه و سایر مراکز آموزشی می‌شوند؛ نوجوانی نیز فضایی برای مقدمه توانمند سازی بزرگسالی افراد است.

گفتنی است؛ برخورد صحیح والدین اعم از پدر، مادر و مربیان مقدمه یک رشد ارزشمند است که شکوفایی در مسیر زندگی را ترتیب می‌دهد. این شکوفایی می‌تواند در مسیر آگاهی بخشی و توانمندسازی این فرد تاثیرگذار باشد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به تغییرات آناتومی و فیزیولوژی که در دوران بلوغ انسان رخ می‌دهد افزود: با توجه به خصوصیات ظاهری متفاوت دخترانه و پسرانه، نوجوان نیازمند ارتباط نزدیک‌تر از سوی والدین خود می‌شود. همچنین آموزش و یادگیری اطلاعات درباره این تغییرات هورمونی رفتاری و حرکاتی نیز از ملزومات دوره بلوغ است.

اشراقی با اشاره به لزوم کاهش عبارات دستوری در این دوران تشریح کرد: علیرغم این که شاید در موقعیت‌های گوناگون زندگی امکان وقت گذاشتن برای فرزند، فراهم نباشد؛ اما در دوران نوجوانی از طریق پیاده روی، کوهنوردی و ورزش‌های جمعی می‌توان با نوجوان وقت گذراند و از این روش، گوش شنوا برای نوجوان خود بود. همچنین این تفریحات نوجوان را برای تغییراتی که در اثر بلوغ در مسیر زندگی رخ می‌دهد؛ آماده می‌کند و وی به تدریج وارد اجتماع می‌شود.

ارتباط هدفمند با جنس مخالف تاثیرگذار خواهد بود

وی رشد مثبت یا منفی افراد را منتسب به این دوران دانست و تصریح کرد: آموزش گفتگو کردن موثر و هوشمندانه نیز از طریق ایجاد فضای گفتمان در خانواده امکان پذیر است. به عبارت دیگر وقتی خواهر و برادر گفتگوی خوبی با هم داشته باشند؛ به مرور زمان یاد خواهند گرفت که با جنس مخالف در یک مسیر سازنده ارتباط برقرار کنند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به تربیت فرزند دختر در جهت توانمندسازی اجتماعی اظهار داشت: باید توجه داشت که در مسیر این آموزش نیز فرزند دختر یاد بگیرد ارتباط با جنس مخالف تاثیرگذار و سازنده خواهد بود مشروط بر این که ارتباطی هدفمند و هوشمند باشد.

 به عبارت دیگر دیگر نوجوان باید یاد بگیرد اگرچه ممکن است افرادی در آغاز این دوره پیگیر برقرار کردن رابطه با آنها باشند؛ اما اگر این رابطه در مسیر آگاهی بخشی نباشد، نتیجه‌ بی‌راه و آثار مخرب به جا خواهد گذاشت.

رشد طبیعی نوجوان در محیط و گفتمان خانواده اتفاق می‌افتد

اشراقی با بیان این که ضوابط مورد پذیرش خانواده در موضوعات دینی، فرهنگی و اجتماعی با زبان دوستانه باید با نوجوان در میان گذاشته شود؛ ادامه داد: برای مثال دختری که در دوران کودکی به راحتی با نامحرم همکلام و همبازی می‌شده نیز در مسیر گفتمان با والدین و مربیان باید با چهارچوب‌های خانواده آشنا شده و پس از آشنایی با تغییراتی که در سن بلوغ احساس می‌کند؛ با این شرایط وفق پیدا کند.

وی با اشاره به هوشمندسازی چگونگی ارتباط با جنس مخالف افزود: رشد نوجوان نه در جامعه بلکه در خلال گفتگو‌هایی رخ می‌دهد که در محیط طبیعی خانواده اتفاق می‌افتد. این گفتمان سازی‌ها از بروز مشکل در ارتباط و مواجه شدن با جنس مخالف پیشگیری می‌کند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان این که ورود نوجوانان امروز در یک مسیر متعادل، عقلانی و عاطفی ضامن توانمندی اجتماعی جوانان فردا است؛ اظهار داشت: همچنین تشویق فرزندان به عضویت در گروه‌های رسمی که تحت نظارت بزرگترها، والدین، مربیان و معلمان است نیز در قضیه گفتمان سازی سالم به عنوان یکی از ابزار‌های کمک کننده به شمار می‌آید.

اشراقی با تاکید بر توانمندسازی نوجوانان در دوران تغییرات هورمونی و تحولات جسمی اظهار داشت: این گروه‌ها می‌توانند در مباحث علمی، مذهبی، سیاسی، تحصیلی، ورزشی و موضوعات مشابه فعال باشند. عضویت در این گروه‌ها و پذیرش مسئولیت در محیط خانواده، گروه همسالان و گروه‌های رسمی، به بلوغ، توانمندی، رشد عقلانی و عاطفی فرزندان کمک زیادی می‌کند. همچنین در این دوران باید به فرزندان آزادی و استقلال معقولانه‌ای در مسائل شخصی بدهیم و همراه با نظارت غیر محسوس، شخصیت و پرستیژ نوجوان خود را پرورش دهیم. چرا که هرگونه تحقیر، سرزنش و یا انتقاد‌های غیر سازنده در این دوران می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد.

ارتباط هوشمندانه پدر با دختر ضامن تقویت شخصیت فرزند است

پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به تفاوت‌های بین دختران و پسران اظهار داشت: با توجه به این که دختران به طور معمول عاطفی‌تر، زودرنج‌تر و نکته‌بین‌تر هستند؛ همچنین نیاز بیشتری به ارتباط عمیق‌تر و گسترده‌تر با والدین دارند. از سوی دیگر دختران زودتر به بلوغ می‌رسند و نیازمند حساسیت و درایت بیشتری از سوی والدین هستند. اگر ارتباط با دختران به درستی برقرار نشود، ممکن است در مسیر زندگی به مشاوره‌های نادرست و نامناسبی از سوی دوستان و اطرافیان متوسل شوند.

وی با تأکید بر اهمیت نقش والدین و مربیان در فرآیند رشد و بلوغ نوجوانان و تأثیر مثبت گروه‌های رسمی و مسئولیت‌پذیری در این مسیر گفت: با توجه به این که دوران بلوغ جزئی از فرآیند رشد طبیعی انسان است و اگر به درستی برنامه‌ریزی و هدایت شود، می‌تواند زیر بنای دوران بزرگسالی افراد را در مسیر تعالی و رشد ترسیم کند؛ پدر‌ها نیز نقش ارزشمندی در فرآیند رشد شخصیت دختران دارند و با آگاهی و هدایت مناسب می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند.

پژوهشگر مسائل اجتماعی با اشاره به اهمیت نقش پدر‌ها در گفتمان‌های دینی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: اگر پدر‌ها نتوانند یک گفتمان سازنده و اثرگذار و یک ارتباط هوشمندانه و هدفمند با فرزندان و دختران خود ترسیم کنند، دختران به واسطه حساسیت دوچندان خود نسبت به پسران، در محیط خانواده بیشتر آسیب خواهند دید. این عدم ارتباط سازنده می‌تواند مانع از طی مسیر سازندگی و رشد شخصیت دختران شود و اثرات مخرب و غیرسازنده‌ای در ادامه زندگی آنها داشته باشد.

اشراقی با بیان این که دختران در موضوعات دینی، اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی نیاز به هدایت و راهنمایی دقیق و حساس دارند، تشریح کرد: پدر‌ها باید با آگاهی و برنامه‌ریزی مناسب در این زمینه‌ها نقش‌آفرینی کنند. ارتباط هوشمندانه و هدفمند پدر‌ها با دختران می‌تواند به تقویت شخصیت و رشد سالم آنها کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: این نکات نشان‌دهنده اهمیت نقش پدر‌ها در تربیت و هدایت دختران و تأثیر گفتمان‌های سازنده و هوشمندانه در رشد و بلوغ شخصیتی آنان است.

انتهای پیام/

نظر شما