شناسهٔ خبر: 68545894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکاپوی پرتغال برای الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه پرتغال طی کنفرانسی در ایتالیا در جمع سران اتحادیه اروپا، خواستار تسریع روند الحاق اوکراین به این اتحادیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، کشور پرتغال به طور جدی برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تلاش می‌کند و قصد آماده ساختن اتحادیه برای پذیرش کی‌یف را دارد.

«پائولو رانگل» وزیر امور خارجه پرتغال طی مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع آمبروستی -کنفرانسی که در سواحل دریاچه کومو در شمال ایتالیا برگزار شد- گفت: ما درگیر فرآیند گسترش هستیم.

وی ادامه داد: ما باید در صورت امکان برای پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا آماده شویم. این روند نیاز به یک اصلاح مالی و نهادی دارد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید برای آن آماده شوند.

رانگل در سخنانش ضمن اینکه خواستار مذاکرات صلح شد، ادعا کرد که «تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه به وضوح درک از موازنه جنگ را تغییر داده است.

وی پیشتر اوایل سال جاری گفته بود که اتحادیه اروپا باید نسبت به سیاست برگزاری گفت وگوهای صلح در کی‌یف متعهد بماند.

در همان زمان، زلنسکی و جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا، توافق کردند برای برگزاری کنفرانسی در سال آینده با تمرکز بر بازسازی اوکراین پس از جنگ، همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، دو ماه پیش ولودیمیر زلنسکی رئیسی جمهوری اوکراین و لوئیس مونتنگرو نخست وزیر پرتغال قرارداد امنیتی ۱۰ ساله امضا کردند.

پیشتر بلژیک، اسپانیا، انگلیس، آلمان، فرانسه، دانمارک، ایتالیا، کانادا، هلند، فنلاند و لتونی توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کرده بودند و پرتغال دوازدهمین کشوری است که قرارداد مشابهی با کی‌یف امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، پرتغال در سال ۲۰۲۴ دستکم ۱۳۷ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد.

همچنین لیسبون متعهد شده است که در حوزه‌های صنایع دفاعی، اطلاعاتی، امنیت سایبری و مقابله با انتشار اطلاعات غلط با اوکراین همکاری کند.

توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله در سفر زلنسکی به لیسبون امضا شد. این اولین سفر زلنسکی به پرتغال از سال ۲۰۱۹ است که وی به ریاست جمهوری رسید.

مقام‌های غربی وعده داده‌اند که اوکراین سرانجام به عضویت ناتو در خواهد آمد. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفته که اوکراین به ناتو خواهد پیوست و حمایت های بیشتری از این کشور در راه است.

نظر شما