شناسهٔ خبر: 68542523 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقام قبرس در دیدار با اعضای حزب‌الله لبنان: بخشی از جنگ نیستیم

رویا معصومی

در پی گوشزد دبیرکل حزب‌الله لبنان به قبرس مبنی بر اینکه به رژیم صهیونیستی اجازه حمله از خاکش را ندهد، دولت قبرس تلاش کرد کانال گفت‌وگوی مستقیمی با مقاومت لبنان باز کند و تاکید کرد بخشی از جنگ غزه میان تل‌آویو و حماس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پس از گذشت ۲ ماه و نیم از هشدار «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به قبرس مبنی بر اینکه اجازه ندهد رژیم صهیونیستی از پایگاه‌ها و فرودگاه‌های این کشور برای هرگونه حمله‌ به لبنان استفاده کند، مقامات قبرس کانال مستقیمی با حزب‌الله لبنان گشودند.

روزنامه الاخبار نوشت «تاسوس تزیونیس» مشاور امنیت ملی اداره سرویس اطلاعات قبرس که چند روز پیش به همراه هیئتی برای بررسی موضوعات مشترک میان ۲ کشور از جمله جنگ غزه و تبعات آن بر منطقه به بیروت سفر کرده بود با «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در ضاحیه جنوبی بیروت دیدار کرد.

منابع آگاه گفتند تزیونیس در دیدار با رعد «تاکید کرده که روابط لبنان و قبرس مستحکم است» و «کشورش تمایل دارد این روابط حفظ شود».

او گفته که «قبرس هیچ گونه نیت خصمانه ندارد و امکان ندارد که در صورت بروز جنگ گسترده بخشی از هرگونه تجاوز علیه لبنان باشد.»  

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود در ماه ژوئن گفته بود «دشمن درحال رزمایش در مناطق و فرودگاه‌های قبرس است»  و به دولت این کشور هشدار داد «باز شدن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای حمله به لبنان به این معنا است که قبرس طرفی از جنگ است و ما بر این اساس با قبرس برخورد خواهیم کرد.» 

پس از این تهدید، دولت قبرس ارتباط از طریق کانال‌های دیپلماسی را فعال کرد و پیام‌هایی فرستاد مبنی بر اینکه قبرس بخشی از جنگ نیست. رئیس جمهور این کشور تاکید کرد «قبرس در هیچ یک از درگیری‌های نظامی وارد نمی‌شود و خودش را به عنوان بخشی از حل معرفی می‌کند نه مشکل» و «بر نقش کشورش به عنوان یک تسهیل کننده بشردوستانه شناخته شده در سطح جهانی به ویژه در جهان عرب» تاکید کرد. سخنگوی دولت قبرس نیز تایید کرد که نیکوزیا «به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد از خاک قبرس برای انجام عملیات نظامی استفاده کند و در هیچ درگیری دخالتی ندارد.» 

با این حال، این اظهارات با واقعیت نفوذ محدود دولت قبرس بر ۲ پایگاه انگلیسی مستقر در خاک این کشور براساس قراردادهای امضا شده بین ۲ کشور (یکی پایگاه آکروتیری یا پایگاه حاکمیت غربی وابسته به نیروی هوایی انگلیس واقع در جنوب غربی قبرس و دیگری دکیلیا یا پایگاه حاکمیت شرقی واقع در شرق قبرس) مطابقت ندارد. علاوه بر آن، رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر رزمایش‌های نظامی به میزبانی قبرس انجام داد و به روشنی اعلام کرد به دلیل شباهت ماهیت پستی و بلندی قبرس به لبنان، می‌خواهد برای هرگونه جنگ آتی با لبنان آموزش ببیند. 

سفر مدیر سرویس اطلاعات قبرس به ضاحیه جنوبی بیروت پس از دیدار مشابه بین «اولی دیال» معاون سرویس اطلاعات آلمان و «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان انجام شد. در دیدار نعیم قاسم و دیال جنگ غزه و تاثیر آن بر منطقه و جهان بررسی شد و طرف آلمانی بر تمایل کشورش برای برقراری آرامش در جنوب لبنان و پرهیز از بروز جنگ گسترده از طریق ارتباط مستقیم با مقاومت تاکید کرد. به نظر می‌رسد که قبرس نیز مانند آلمان به ایجاد پل‌های مستقیم با حزب‌الله روی آورده است، بر این اساس که ارتباط مستقیم، جدا از واسطه‌ها در شفاف‌سازی مواضع و رفع نگرانی‌های ۲ طرف مؤثرتر است.

انتهای پیام 

نظر شما