شناسهٔ خبر: 68538613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثبت پنج جرم آسمانی توسط اعضای کانون پرورش فکری لرستان

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان گفت: اعضای مرکز علوم و نجوم این کانون در نوزدهمین پویش بین المللی جستجوی سیارک‌ها موفق به ثبت پنج جرم آسمانی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان رضا داوری روز شنبه بیان کرد: در این پویش بین المللی جستجوی سیارک، ۷۳ نوجوان از کانون پرورش فکری ۹ استان لرستان، اصفهان، کرمان، گیلان، قم، تهران، خراسان‌رضوی، مازندران و آذربایجان‌غربی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه اعضای مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان بیشترین جرم آسمانی را ثبت کردند اظهار داشت: راضیه گلمرادی فرد(سرگروه)، اهورا قربانی، عرفان حنان، امیرسام گلمرادی فرد، حسین معتمدی، فاطیما امیدعلی، آیناز عباسی، آوا اکرامی فرد، روسانا معتمدی، دیانا زادخوش، ضحا سلاطی، مهنا شیری، رعنا احمدوند، سارینا نوری و پرنیا رحمتی اعضای تیم لرستان در این پویش بودند.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مجله نجوم به عنوان نماینده رسمی برگزار کننده پویش جستجوی سیارک‌ها در ایران، فرصتی فراهم آورد تا نوجوانان علاقه‌مند بتوانند بدون آنکه ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند تنها با رایانه و اینترنت در نوزدهمین دوره این پویش شرکت کنند.

داوری گفت: همچنین از سوی برگزارکنندگان این رویداد وبینار آموزشی برای آشنایی شرکت‌کنندگان با سیارک‌ها، شیوه‌ کار با نرم‌افزار و روند یافتن و ثبت، استفاده از نرم‌افزار "استرومتریکا" برای تجزیه و تحلیل تصاویر در طول پویش و رفع خطاهای نرم‌افزاری ممکن در طول کار برگزار شد.

وی افزود: در طول بازه زمانی یک ماهه کارگاه‌های متعددی از سوی مربیان مراکز کانون برای آشنایی با نرم‌افزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل داده‌های علمی و بررسی کردن ایمیج‌ست‌ها برگزار شد که حاصل این تلاش‌ها ثبت اولیه ۲۱ جرم آسمانی مشکوک از سوی گروه استان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر اجرام آسمانی حائز اهمیت است عنوان کرد: سیارک‌ها دارای مواد معدنی گران‌بهایی هستند و امروزه بحث بهره‌برداری از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

داوری ادامه داد: پویش جستجوی سیارک‌ها از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جستجوی نجومی(IASC) و دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز ایالات متحده آمریکا و حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود و هر ساله بیش از ۵۰۰ گروه داوطلب از ۸۰ کشور دنیا در این برنامه شرکت می‌کنند.

وی افزود: هدف از این برنامه کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک به زمین از پیش کشف شده و همچنین کشف اجرام جدید است چراکه سیارک‌ها از آن رو که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند مهم هستند.

نظر شما