شناسهٔ خبر: 68528760 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۴۸ ساعت جهنمی؛ جزییات وام میلیاردی مدیران بورس

مجید عشقی علاوه بر سازمان بازرسی و سهامداران بورس، باید پاسخگوی افکارعمومی هم باشد. افرادی مثل مستاجران و زوج‌های جوان، متقاضیان خرید مسکن، وام فرزندآوری و... که این روز‌ها به سختی دستشان به وام می‌رسد و قطعا از اینکه مدیران بورس وام میلیاردی با کارمزد چهار درصدی گرفته‌اند شگفت‌زده هستند

صاحب‌خبر -

فرارو – مجید عشقی، در آستانه سومین سالگرد قبول مسئولیت بورس احتمالا با بزرگترین چالش زندگی کاری خود روبرو شده است. خودش می‌گوید کار غیرقانونی انجام نداده و همه‌چیز طبق روال پیش‌رفته، اما سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد دارد پرداخت وام ۱۰.۵ میلیاردی به رئیس و چهار عضو هیات‌مدیره بورس در زمان مشکوکی انجام گرفته است.

به گزارش فرارو؛ بورس حال و روز خوبی ندارد. تقریبا هیچکدام از شیوه‌های درمان جواب نداده و سهامداران با یاس و ناامیدی حوادث را دنبال می‌کنند. هیات مدیره بورس در چنین شرایطی به‌شکل عادی زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند و تک‌تک تصمیماتشان با انتقادات تندوتیز روبرو می‌شود، اما مجید عشقی، رئیس هیات مدیره بورس که در پایان هفته گذشته احتمالا پیش خودش تصور می‌کرد با روشن شدن تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، رای اعتماد گرفتن وزیر جدید اقتصاد و استقرار دولت جدید، زودتر از شر مسئولیتش خلاص می‌شود و حداقل مدتی نفس راحت می‌کشد با عمومی شدن نامه سازمان بازرسی به عبدالناصر همتی چالشی بزرگ را پیش روی خود می‌بیند. در نامه آمده اعضای هیات مدیره در پروسه انتقال دولت، از محل منابع سازمان بورس ۱۰.۵ میلیارد تومان وام با نرخ سود چهار درصد و مهلت بازپرداخت چهار درصد دریافت کرده‌اند.

مجید عشقی و ماجرای وام میلیاردی مدیران بورس

مجید عشقی، دو میلیاد و ۷۲۶ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۸۴ تومان وام از محل منابع داخلی سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. وام چهار عضو دیگر هیات مدیره سازمان بورس، حدودا ۱.۹ میلیارد تومان است. هر پنج نفر ۱۰ سال، معادل ۱۲۰ ماه برای بازپرداخت وام فرصت دارند.

وام مجید عشقی و چهار عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود. به این معنی که نفر اول تنها در ازای به امانت گذاشتن چک شخصی، ۲.۷ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و تا ۱۰ سال باید ماهیانه ۲۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۰۴ تومان قسط بدهد. مجید عشقی پس از ۱۰ سال به جای ۲.۷ میلیارد تومان، ۳.۳ میلیارد تومان پس می‌دهد که اگرچه ۵۸۶ میلیون آن سود است، اما با توجه به نرخ تورم، رقمی ناچیز خواهد بود.

قسط وام دیگر اعضای هیات مدیره بورس از ۱۹ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان تجاوز نمی‌کند. این نفرات ۱.۹ میلیارد تومان وام گرفته اند، بعد ۱۰ سال، دو میلیارد و ۳۸۷ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان پس می‌دهند که ۴۲۲ میلیون و ۴۴۰ هزار تومانش سود است.

قیمت دلار تقریبا به ۶۰ هزار تومان رسیده، این یعنی مجید عشقی و چهار عضو دیگر هیات مدیره بورس مجموعا ۱۷۵ هزار و ۱۸۸ دلار وام گرفته‌اند. چیزی که به گفته خودشان کاملا طبق روال قانونی و عرف انجام شده و پیش از این هم مدیران بورس دست به اقدامات مشابه زده‌اند.

مجید عشقی در گفتگویی تلویزیونی به نامه سازمان بازرسی واکنش نشان داده و تاکید کرده اینکه گفته می‌شود هیات مدیره وام را برای خودشان تصویب و پرداخت کرده، «قطعاً یک دروغ بزرگ» است. رئیس سازمان بورس، پرداخت وام به خودش و چهار عضو دیگر هیات مدیره را به ماده ۴ قانون اوراق بهادار مرتبط دانسته و گفته، چون مدیران و کارکنان سازمان بورس، به خاطر شرایط خاص این نهاد، با محدودیت‌های متعددی مواجه هستند، به منظور حفظ منابع انسانی پرداخت چنین تسهیلاتی «لازم» است. عشقی در آخر خواسته خاطر افکارعمومی را راحت کند: به‌دلیل وجود تعارضات منافع، این مبالغ از محل منابع خود سازمان پرداخت شده و از منابع بانکی نبوده است. مدارک و مستندات را برای بررسی به دستگاه‌های نظارتی ارایه کرده‌ایم تا مشخص شود ابهامی در پرداخت وام‌ها وجود نداشته است.

بیشتر بدانید | مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ و دانش‌آموخته رشته مدیریت از دانشگاه امام صادق است. مدرک دکترای مالی را از دانشگاه پیام نور گرفته و قبل انتخاب به‌عنوان مدیرعامل، ۲۰ سال در بورس فعالیت داشته. او سیزدهمین رئیس بورس است و در ابتدای قبول مسئولیت به مسئولان دولتی و خصوصی و فعالان بازار سرمایه دستور داد از هرگونه ارسال گل، درج آگهی و ارسال پیام تبریک خودداری کنند. ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که بعضی‌ها آن را روز سیاه بورس می‌دانند در دوره مسئولیت مجید عشقی رخ داد. در دوران ۳۵ ماهه مدیریت مجید عشقی، ۲۲ نفر از دانش‌آموختگان امام صادق و دانشگاه آزاد، به جمع ۳۱ نفره اعضای سازمان بورس راه پیدا کردند

۴۸ ساعت جهنمی؛ همه‌چیز درباره وام میلیاردی مدیران بورس ؟؟؟

مجید عشقی در دادگاه افکارعمومی؛ تخلفی صورت گرفته؟

دستگیری مجید عشقی، شایعه‌ای است در واکنش به رسانه‌ای شدن نامه سازمان بازرسی. نامه را برای عبدالناصر همتی، وزیر جدید اقتصاد ارسال کرده‌اند و در آن به پرداخت وام مدیران بورس اشاره شده. تعطیلات آخر هفته باعث شد فضا برای شایعه و آب و تاب دادن به آن مهیا باشد. حتی گفتند دستگیری مجید عشقی در جزیره قشم و حین تلاش برای خروج غیرقانونی مقادیری طلا اتفاق افتاده است.

دستگیری مجید عشقی به سرعت تکذیب شد. سایت قوه‌قضاییه صحت خبر را زیر سوال برد و نوشت خبر از اساس تکذیب می‌شود. مصاحبه مجید عشقی با تلویزیون دقیقا همان روز پخش شد تا کار بیخ پیدا نکند.

وزیر اقتصاد چند ساعت بعد به ماجرا ورود کرد. عبدالناصر همتی در توییتر فعال است و موضوع پرداخت وام به مدیران بورس آنقدر‌ها اهمیت داشته که حتی با وجود تعطیلی آخر هفته به آن بپردازد: «پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام. در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری به هیچکس نخواهیم داد.»

عبدالناصر همتی مثل مجید عشقی خواسته مشخص شود آیا تخلفی صورت گرفته یا نه؟ قطعا پاسخ دادن به این سوال بدون بررسی اسناد و مدارک امکان‌پذیر نیست. سازمان بازرسی در نامه به وزیر اقتصاد، وجود مصوبه قانونی شورای عالی بورس را تایید می‌کند، ولی خواستار روشن شدن دلیل طرح و وضع چنین مصوبه‌ای بدون مدنظر قراردادن شرایط کلی حاکم بر بازار و نارضایتی سهامداران خرد از عملکرد مسئولان سازمان بورس است.

وام میلیاردی مدیران بورس از نظر سازمان بازرسی در زمان بدی پرداخت شده؛ دقیقا در دوران گذار از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم. سازمان بازرسی اعتقاد دارد اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در روز‌های پایانی دولت قبل و پیش از استقرار دولت جدید، واجد ابهامات جدی است و در صورت اطلاع سهامداران و فعالان بازار به ویژه سهامداران خرد، بر نارضایتی اجتماعی ناشی از عملکرد مسئولان بازار اوراق بهادار اضافه می‌کند.

مجید عشقی ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰، دقیقا ۷۲ روز پس از تشکیل دولت سیزدهم توسط سیداحسان خاندوزی به ریاست سازمان بورس منصوب شد و با توجه به عملکردش شانس زیادی برای ادامه فعالیت نداشت، اما خودش هم تصور نمی‌کرد در آخرین روز‌ها با چنین چالشی روبرو شود.

مجید عشقی غیر از سازمان بازرسی و سهامداران بورس، باید پاسخگوی افکارعمومی هم باشد. مستاجران و زوج‌های جوان، متقاضیان خرید مسکن، وام فرزندآوری و... این روز‌ها به سختی دستشان به وام می‌رسد و از اینکه مدیران بورس به خودشان وام میلیاردی با کارمزد چهار درصدی داده‌اند شگفت‌زده هستند. رضا رشید‌پور در توییتر به کنایه نوشته: دقت کنید که کارمزد چهار درصد در نظر گرفتن در حالی که می‌تونست صفر درصد باشه!

برچسب‌ها:

نظر شما