شناسهٔ خبر: 68517064 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ثبت ملی ۲ آئین مذهبی شهرستان گلپایگان

۲ آئین مذهبی شهرستان گلپایگان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ثبت ملی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان گفت: آئین سنتی و مذهبی تعزیه‌خوانی و خیمه سوزی عصر عاشورا در امام‌زاده ابراهیم سعیدآباد و آئین ۱۲ محرم شهر گوگد از توابع این شهرستان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور ثبت ملی شد.
مصطفی قانونی افزود: بر اساس یک سنت دیرینه در روز عاشورا در مناطق مختلف شهرستان گلپایگان به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش خیمه‌هایی با فرم چهارگوش و برخی با فرم گنبدی و مخروطی و بیشتر به رنگ‌های سفید، سبز یا سیاه برپا می‌شود.
وی گفت: همزمان با عصرعاشورا مراسمی که در آن به صورت نمادین خیمه‌ها بدست دشمنان اسلام به آتش کشیده می‌شود و در این مراسم که در امام‌زاده ابراهیم روستای سعیدآباد شهرستان گلپایگان برگزار می‌شود، تعزیه‌خوانی حادثه عاشورا به یاد مظلومیت امام و یاران باوفایش نیز اجرا می‌شود که با استقبال کم‌نظیر عزاداران حسینی قرار می‌گیرد.
قانونی افزود: همچنین آئین سنتی نخل گردانی در شهر گوگد نیز طبق یک رسم ۳۰۰ ساله و هم‌زمان با دوازدهمین روز محرم به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) و سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مسجد جامع این شهر برگزار می‌شود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان گفت: این دو آئین سنتی و مذهبی شهرستان به همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان، هیئت‌امنا حسینیه حجه ابن الحسن روستای درب امام‌زاده و شورای اسلامی شهر گوگد در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

نظر شما