شناسهٔ خبر: 68512499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

ثبت ۲ آئین مذهبی شهرستان گلپایگان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

سعید احمدی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان از ثبت آئین سنتی و مذهبی مراسم تعزیه‌خوانی و خیمه سوزی عصر عاشورا در امام‌زاده ابراهیم سعیدآباد و مراسم ۱۲ محرم شهر گوگد از توابع این شهرستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، مصطفی قانونی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان با اعلام این مطلب گفت: بر اساس یک سنت دیرینه در روز عاشورا در مناطق مختلف شهرستان گلپایگان به یاد امام حسین(ع) و یاران باوفایش خیمه‌هایی با فرم چهارگوش و برخی با فرم گنبدی و مخروطی و بیشتر به رنگ‌های سفید، سبز یا سیاه برپا می‌شود.

او ادامه داد: خیمه سبز رنگ به نیت امام حسین(ع) و فرزندانش و حضرت ابوالفضل(ع) برپا می‌شود خیمه سفید نیز متعلق به جوانان خاندان امام حسین (ع) و دیگر یاران او است. این خیمه‌ها هم‌زمان با عصر عاشورا در یک مراسم ویژه و به‌صورت نمادین توسط دشمنان اسلام به آتش کشیده می‌شوند. در این مراسم که در امام‌زاده ابراهیم روستای سعیدآباد شهرستان گلپایگان برگزار می‌شود، تعزیه‌خوانی حادثه عاشورا به یاد مظلومیت امام و یاران باوفایش نیز اجرا می‌شود که با استقبال کم‌نظیر عزاداران حسینی قرار می‌گیرد.

قانونی افزود: آئین سنتی نخل گردانی در شهر گوگد نیز طبق یک رسم ۳۰۰ ساله و هم‌زمان با دوازدهمین روز محرم به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در مسجد جامع این شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: این دو آئین سنتی و مذهبی شهرستان به همت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان، هیئت‌امنا حسینیه حجه ابن الحسن روستای درب امام‌زاده و شورای اسلامی شهر گوگد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما