شناسهٔ خبر: 68519360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

سد پراشکفت بویراحمد در مراحل اولیه مطالعاتی است

یاسوج- ایرنا- معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محل احداث سد پراشکفت بویراحمد یکی از دغدغه های اصلی مردم این منطقه است، گفت: اکنون این سد در مراحل اولیه مطالعاتی قرار دارد و امکان سنجی جابه جایی سد در حال بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه موقت یاسوج و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت آب منطقه ای و مدیران شهرستانی روز پنجشنبه از روستاهای پراشکفت بویراحمد بازدید کردند و در جریان مشکلات اهالی قرار گرفتند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید تاکید کرد: یکی از دغدغه های مردم در مورد محل احداث سد پراشکفت بود که این موضوع در مراحل اولیه مطالعاتی قرار دارد و طبق مذاکره با مدیرعامل آب منطقه ای امکان سنجی جابه جایی سد بررسی می‌شود تا مردم کمتر متضرر شوند و از مزیت های آن بیشتر استفاده کنند.

علی محمد روستا با بیان اینکه مطالعات سد پراشکفت با حجم ذخیره ۲۴۰ میلیون مترمکعب در حال انجام است، افزود: این سد کاملا درون استانی و ۱۰۰ درصدی بهره‌مندی سد برای کهگیلویه و بویراحمد است.

سد پراشکفت بویراحمد در مراحل اولیه مطالعاتی است

وی تاکید کرد: جاده دسترسی در ۲ قطعه درخواست اصلی مردم منطقه بود که هم اکنون راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در حال انجام عملیات راهسازی است و پیگیر تخصیص اعتبار جدید برای اتمام طرح هستیم.

روستا اضافه کرد: اجرای هرچه سریع تر طرح هادی روستا نیز به بنیاد مسکن استان اعلام شده و بنیاد مسکن با اولویت بندی به مرکز ارسال کرده که کارهای نیمه تمام آن را در این چند روستا به اتمام برساند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: معضلی که بین جاده های روستایی و بین روستایی استان وجود دارد معارضان محلی و پایه‌های برق است.

وی ادامه داد: منبع و مخزن آب آشامیدنی ۲ روستای تابعه پراشکفت نیاز به بهسازی دارد و قول ۲۰۰ متر لوله امروز از آب و فاضلاب استان اخذ شد.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد به رغم برخورداری از منابع قابل توجه آب و نفت با مشکلاتی نظیر بیکاری و به تبع آن روند فزاینده مهاجرت جمعیت جوان روبرو است.

برای مقابله با چنین چالش هایی می بایست مهم ترین شاخصه اصلی استان که منابع آب فراوان است را مورد مطالعه قرار داد و اقدام به توسعه متوازن منطبق با شرایط معیشتی استان کرد.

برنامه های مهار آب های سطحی و زیرزمینی خروجی از استان و همچنین مدیریت و استفاده بهینه از از منابع آب مهار شده به عنوان یکی از اولویت های اصلی توسعه مدنظر مدیران صنعت آب کشور و استان قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸/۵ میلیارد متر مکعب روان آب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی به شمار می رود.

این حجم بارش اغلب در چهار ماه سال اتفاق می افتد و در هشت ماه دیگر که بیشترین مصرف آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی وجود دارد شاهد کمترین بارش و یا نبود هرگونه بارش در بیشتر نقاط استان هستیم.

نظر شما