شناسهٔ خبر: 68515283 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تاکید مدودف بر لزوم ایجاد یک کمربند امنیتی در مرز با اوکراین

ایرنا

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در اظهاراتی بر لزوم ایجاد یک کمربند امنیتی در مرز با این کشور تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه با یادآوری اصرار کی‌یف برای صدور مجوز حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات دوربرد اهدایی کشورهای غربی، گفت: اگر اوکراین می‌خواهد تسلیحات دوربرد به دست آورد، روسیه نیازمند ایجاد یک کمربند امنیتی در مرز با این کشور است.

مدودف در ادامه با بیان اینکه این کمربند امنیتی می‌تواند در امتداد مرز روسیه با اوکراین تا مرز این کشور با لهستان ادامه یابد، تاکید کرد: عمق این کمربند امنیتی بسته به حداکثر بُرد تسلیحات دوربردی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود اما باید به اندازه‌ای باشد که خاک روسیه را از تیررس آن تسلیحات دوربرد محافظت کند.

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه تصریح کرد: اگر مقام‌های اوکراینی به دنبال به دست آوردن مجموعه کاملی از موشک‌های کروز و حتی موشک‌های بالستیک هستند، پس این کمربند امنیتی حفاظتی هم باید آنچنان تا عمق خاک این کشور نفوذ کند که برُد هیچ یک از آن تسلیحات، سرزمین روسیه را تهدید نکند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب اظهار کرد که از جاستین ترودو نخست وزیر کانادا درخواست کرده است از خواسته کی‌یف برای حمله به اهداف نظامی در عمق خاک روسیه دفاع کند.

زلنسکی سه‌شنبه شب در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که در تماس تلفنی با ترودو از وی خواست تا در میان شرکای خود از خواسته اوکراین برای اجازه دادن به این کشور به منظور حمله به اهداف نظامی در عمق خاک روسیه حمایت کند.

در همین حال رستم عمروف وزیر دفاع اوکراین نیز هفته جاری گفت که دولت جو بایدن در حال بررسی درخواست کی‌یف درباره لغو محدودیت استفاده از سلاح های دوربرد آمریکایی برای حمله به خاک روسیه است و تائید کرد که روز جمعه در دیدارش با مقامات ارشد آمریکایی در واشنگتن، فهرستی از اهداف مورد نظر را ارائه داده است.

وی همچنین مدعی شد: ما به مقامات آمریکایی توضیح دادیم که چه قابلیت‌هایی را برای حفاظت از شهروندان خود در مقابل حملات روسیه نیاز داریم.

این در حالی است که شبکه سی ان ان پیش تر اعلام کرده بود که به رغم تکرار درخواست‌های زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، انتظار نمی‌رود آمریکا محدودیت استفاده از سامانه‌های موشکی تاکتیکی دوربرد (ATACMS) را لغو کند.

از سوی دیگر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت که واشنگتن به زودی به کی یف اجازه خواهد داد تا از سلاح های غربی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما