شناسهٔ خبر: 68515010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار لاوروف به واشنگتن: از خطوط قرمز مسکو عبور نکنید

ایرنا

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی به واشنگتن درباره تحویل احتمالی موشک‌های دوربرد به اوکراین هشدار داد و گفت: از خطوط قرمز مسکو عبور نکنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، لاوروف با اشاره به تلاش‌های ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای جلب موافقت واشنگتن در خصوص تأمین موشک‌های دوربرد کروز جی‌ای‌اس‌اس‌ام (JASSM) برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه، افزود: من از هیچ تحول جدیدی تعجب نخواهم کرد چرا که مقام‌های ایالات متحده پیش از این از آستانه‌ای که برای خودشان تعیین کرده بودند عبور کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه در ادامه به حس خود بزرگ بینی آمریکایی‌ها اشاره و تاکید کرد: این حس خودبزرگ‌بینی باعث تضعیف زیربنای ثبات و امنیت استراتژیکی شده است که از زمان اتحاد جماهیر شوروی میان مسکو و واشنگتن وجود داشت.

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه واشنگتن با اقداماتش در حال از بین بردن احساس بازدارندگی متقابلی است که از زمان جنگ سرد زیربنای تعادل امنیتی میان روسیه و آمریکا بوده است، هشدار داد: ایالات متحده باید درک کند که با دادن مجوز استفاده اوکراین از موشک‌های دوربرد این کشور برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه، خطوط قرمز مسکو را به شوخی گرفته در حالی که شوخی کردن با خطوط قرمز ما بسیار خطرناک است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده به توافقی برای ارائه موشک‌های کروز دوربرد به اوکراین نزدیک است اما تحویل آنها چند ماه طول می‌کشد.

خبرگزاری رویترز افزود: مقامات آمریکایی تصریح کردند که اوکراین باید چندین ماه برای موشک‌های کروز دوربرد که می‌توانند به عمق خاک روسیه نفوذ کنند، صبر کند؛ به دلیل اینکه ایالات متحده پیش از ارسال هر محموله‌ای، بر روی مسائل فنی کار می‌کند.

سه منبع آگاه که نام آنها در این گزارش عنوان نشده است، گفته‌اند که «انتظار می‌رود افزودن موشک‌های هوا به زمین JASSM به یک بسته تسلیحاتی برای اوکراین، در پائیز سال جاری (میلادی) اعلام شود، هرچند تصمیم نهایی گرفته نشده است».

به گفته مقامات آمریکایی، ارسال موشک‌های «JASSM» به اوکراین می‌تواند چشم‌انداز استراتژیک درگیری را با قرار دادن هر چه بیشتر روسیه در تیررس مهمات قدرتمند و هدایت‌شونده دقیق، به طور قابل توجهی تغییر دهد.

نظر شما