شناسهٔ خبر: 68500236 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

کتابی کودکانه برای شناخت امام رضا (علیه السلام)

حوزه/ مبنای کتاب «من امام رضا(ع) را دوست دارم» بر پایه‌ی مودت و دوستی اهل بیت است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام رضا(ع) را دوست دارم. نویسنده از فضیلت امام بر دیگر برادران و شایستگی او برای امامت می‌گوید و در این زمینه داستانی از کودکی ایشان نقل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، کشور ما ایران، افتخار این را دارد که حرم امام هشتم شیعیان را در دل خود جای داده است.

مردم ایران همیشه عاشق و شیفته‌ی امام رضا(ع) بوده‌اند و این عشق سینه به سینه و نسل به نسل به فرزندان ما رسیده است. کودکان ما امام رضا(ع) را می‌شناسند و عشق و دلدادگی اطرافیان و عرض حاجتشان به امام را دیده‌اند.

هر چه شناخت کودک نسبت به امام و رفتار و سیره‌ی او بیشتر شود، محبت و معرفتش به امام(ع) عمق بیشتری پیدا می‌کند.

بهتر است آشنایی کودکان با امام رضا(ع) در قالب داستان‌هایی به زبان ساده و مطابق فهم و درکشان از مفاهیم انتزاعی باشد. انتخاب این داستان‌ها نیازمند شناخت سیره‌ی اهل بیت(ع) و شناخت کودکان است.

اگر به دنبال منبع مناسبی در این رابطه برای کودکان هستید، نشر جمال، مجموعه‌ی چهارده جلدی «من اهل بیت علیه‌السلام را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگینامه‌ی یکی از اهلبیت علیهم السلام می پردازد.

نویسنده‌ی این مجموعه، حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ی تعلیم و تربیت کودکان بوده و آثار متنوعی در زمینه‌ی ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام رضا(ع) را دوست دارم» دهمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ی مودت و دوستی اهل بیت است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام رضا(ع) را دوست دارم. نویسنده از فضیلت امام بر دیگر برادران و شایستگی او برای امامت می‌گوید و در این زمینه داستانی از کودکی ایشان نقل می‌کند.

یکی از صفات پسندیده امام رضا(ع)، همسفره و هم غذا شدن ایشان با فقرا و اهل خانه و کارگرهایشان است. حیدری ابهری با بیان این رفتار امام، سخاوت و بخشندگی ایشان را برای مخاطب بیان می‌کند. امام رضا(ع) زبان حیوانات را می‌دانست و داستان معروف صحبت گنجشک با امام در کتاب آمده است که حتما برای کودکان جالب خواهد بود.

دوران امامت امام رضا(ع) همزمان با سه خلیفه‌ی عباسی، هارون، امین و مأمون بود. مامون امام را به مرو فراخواند و ایشان را مجبور به ترک مدینه‌النبی و خانواده شان کرد. در بین راه امام با شیعیان شهرهای مختلف دیدار کردند و امام در نیشابور حدیث معروف سلسله الذهب را خواندند. حیدری ابهری به زبان ساده و داستانی این اتفاقات را شرح داده و حدیث را آورده است.

«لااله‌الاالله قلعه‌ی استوار من است، هرکس داخل این قلعه شود از عذاب من در امان خواهد بود. بعد امام به سخن خود این طور ادامه داد و فرمود: البته این وعده‌ی خدا شرط‌هایی دارد که خود من یکی از شرط‌هایش هستم. منظور امام این بود که مردم برای بهشتی شدن و نجات از جهنم، در کنار ایمان به خدا، باید از امامان هم پیروی کنند.»

نویسنده، معرفی مختصری از حضرت معصومه و جریان سفر ایشان را به ایران آورده است. در نهایت جریان مغلوب شدن دانشمندان در برابر امام‌رضا(ع) و حسادت مأمون و شهادت امام را بیان می‌کند.

در پایان کتاب، معرفی مختصر و شناسنامه ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام رضا(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ی رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان ۸ تا ۱۲ سال است.

هانیه عدالتی

نظر شما