شناسهٔ خبر: 68499547 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

گوشت ماهی گاومیش کیلویی ۳ میلیارد تومان

ماهی لینکاد بومی ساحل غربی آمریکای شمالی از جزایر شوماگین در خلیج آلاسکا تا باخا کالیفرنیا در مکزیک است. این ماهی تا اندازه ۱۵۲ سانتی متر و وزن ۵۹ کیلوگرم مشاهده شده است. لینکاد یک غذای پرطرفدار است و به همین دلیل برای ماهیگیران بسیار ارزشمند است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رازبقا: ماهی لینکاد بومی ساحل غربی آمریکای شمالی از جزایر شوماگین در خلیج آلاسکا تا باخا کالیفرنیا در مکزیک است. این ماهی تا اندازه ۱۵۲ سانتی متر و وزن ۵۹ کیلوگرم مشاهده شده است. لینکاد یک غذای پرطرفدار است و به همین دلیل برای ماهیگیران بسیار ارزشمند است.

«لینکاد» یا «ماهی کد» که به نام ماهی گاومیش یا ماهی کولتوس نیز شناخته می‌شود، یک نوع ماهی از خانواده گرینلینگ Hexagrammidae است. این ماهی تنها عضو موجود از جنس Ophiodon است. یک گونه کمی بزرگتر و منقرض شده، Ophiodon ozymandias، از فسیل‌های مربوط به اواخر دوره میوسن در کالیفرنیای جنوبی شناخته شده است.

ماهی لینکاد بومی ساحل غربی آمریکای شمالی از جزایر شوماگین در خلیج آلاسکا تا باخا کالیفرنیا در مکزیک است. این ماهی تا اندازه ۱۵۲ سانتی متر و وزن ۵۹ کیلوگرم مشاهده شده است. در سایه‌های مختلف خاکستری دیده می‌شود.

لینکاد یک غذای پرطرفدار است و به همین دلیل برای ماهیگیران بسیار ارزشمند است. اگرچه ارتباط نزدیکی با لینگ یا ماهی کاد ندارد، نام «لینکاد» به این دلیل به وجود آمد که تا حدودی شبیه آن ماهی است. حدود ۲۰ درصد از لینکادها دارای گوشت سبز آبی تا فیروزه‌ای هستند، رنگی که با پختن از بین می‌رود. گفته می‌شود که احتمالا رنگ آبی گوشت ماهی به دلیل «بیلی‌وردین» باشد، اما این امر بدون شک ثابت نشده است.

زیستگاه ماهی لینکاد

لینکاد بومی سواحل غربی آمریکای شمالی است و مرکز فراوانی آن در سواحل بریتیش کلمبیا است. آن‌ها در اعماق یافت می‌شوند و بیشتر ماهی‌ها مناطق صخره‌ای عمق ۱۰ تا ۱۰۰ متری را اشغال می‌کنند. مطالعات برچسب گذاری نشان داده است که لینکاد یک گونه عمدتاً غیرمهاجر است و بیشتر در همان زیستگاه دائمی خود زندگی می‌کند.

لینکاد از ماه اکتبر به مناطق تخم ریزی نزدیک ساحل مهاجرت می‌کند. نرها ابتدا مهاجرت می‌کنند و در شکاف سنگ‌ها لانه ایجاد می‌کنند. تخم ریزی بین دسامبر و مارس انجام می‌شود و ماده‌ها بلافاصله پس از رسوب تخم‌ها محل لانه را ترک می‌کنند. نرها به طور فعال از لانه در برابر شکارچیان دفاع می‌کنند تا زمانی که بچه ماهی‌ها در اوایل مارس تا اواخر آوریل از تخم بیرون می‌آیند.

لاروها تا اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن، زمانی که به عنوان بچه ماهی در اعماق قرار می‌گیرند، دریامیانی هستند. آن‌ها در ابتدا در بسترهای علف مارماهی زندگی می‌کنند، سپس به مناطق مسطح و شنی که زیستگاه معمولی لینکادهای قدیمی نیستند، نقل مکان می‌کنند. آن‌ها در نهایت در زیستگاه‌ها و زیرلایه‌های لینکادهای قدیمی مستقر می‌شوند، اما برای چندین سال در اعماق کم باقی می‌مانند.

ماده‌ها و نرها به ترتیب در سن سه تا پنج سالگی (۶۱-۷۵ سانتی متر) و دو سالگی (۴۵ سانتی متر) بالغ می‌شوند. یک نر بالغ را از بیرون می‌توان از طریق وجود یک پاپیلای کوچک و مخروطی در پشت دریچه مقعد از ماده تشخیص داد.

تا دو سالگی، نرها و ماده‌ها با سرعت‌های مشابهی رشد می‌کنند و طول هر دو به طور متوسط به ۴۵ سانتی متر می‌رسد. بعد از دو سالگی، ماده‌ها سریع‌تر از نرها رشد می‌کنند و رشد نرها در حدود هشت سالگی کاهش می‌یابد، و ماده‌ها تا حدود ۱۲ تا ۱۴ سالگی به رشد خود ادامه می‌دهند.

لینکاد حداکثر حدود ۳۶ سال عمر می‌کند و حداکثر به اندازه ۱۵۰ سانتیمتر می‌رسد. در سواحل آلاسکا، وزن بسیاری از آن‌ها به ۳۲ کیلوگرم می‌رسد. لینکادها شکارچیان هوس‌بازی هستند که تقریباً از هر چیزی که در دهان‌شان جای می‌گیرد تغذیه می‌کنند، از جمله بی‌مهرگان و بسیاری از گونه‌های ماهی، مانند شاه ماهی، ماهی قزل آلا و هیک اقیانوس آرام. یکی از غذاهای مورد علاقه آن‌ها اختاپوس‌های کوچکتر است و آن‌ها همچنین به راحتی سنگ ماهی‌های بزرگ را می‌بلعند. 

لینکادهایی که در مراحل لاروی زنده می‌مانند، خود شکارچیان کمی دارند و عمدتاً در برابر پستانداران دریایی مانند شیرهای دریایی و فوک‌های بندری آسیب پذیر هستند.

در برخی از گزارش‌ها که درباره این ماهی منتشر شده گفته شده که هر کیلو از گوشت این ماهی به دلیل کمیاب بودن و زیست آن‌ها فقط در یک محدوده خاص به حدود ۵۰ هزار دلار می‌رسد که معادل ۳ میلیارد تومان است. البته باید گفت که این رقم دقیق نیست و مورد تایید صد در درصدی نیست، اما این فقط بیانی است که درباره این ماهی گفته می‌شود. 

از طرف دیگر برخی نیز عقیده دارند که یکی از دلایل دیگر گران بودن این ماهی به خاطر خواصی است که گوشت این نوع از ماهی دارد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما