شناسهٔ خبر: 68484765 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ایکس در سراشیبی سقوط

استفاده از شبکه اجتماعی ایکس در بسیاری از کشورها و به تازگی در برزیل ممنوع شده است و روزبه‌روز به تعداد این کشورها اضافه می‌شود. استفاده از شبکه اجتماعی ایکس در بسیاری از کشورها و به تازگی در برزیل ممنوع شده است و روزبه‌روز به تعداد این کشورها اضافه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ استفاده از شبکه اجتماعی ایکس در کشور‌هایی از جمله روسیه، ایران، چین، پاکستان، میانمار و ترکمنستان ممنوع شده و به تازگی برزیل هم به جمع آن‌ها بپوسته است.

پیش‌بینی می‌شود اگر در وضعیت و الگوریتم شبکه‌های اجتماعی به ویژه ایکس تغییری ایجاد نشود روزبه‌روز به تعداد کشور‌هایی که استفاده از آن را ممنوع می‌کنند، اضافه شود.

تازه‌ترین ممنوعیت استفاده از ایکس در برزیل است، زیرا الکساندر دمورائس، قاضی دیوان عالی این کشور با بیان اینکه ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس به حاکمیت برزیل، به‌ ویژه قوه قضاییه برزیل بی‌احترامی کرده و خود را نهادی فراملی و مصون از قوانین هر کشور معرفی می‌کند، حکم مسدود شدن ایکس در برزیل را صادر کرد.

فراتر از ممنوعیت‌های دائمی، برخی کشور‌ها هم در برهه‌های زمانی خاصی به طور موقت، دسترسی به شبکه اجتماعی ایکس را محدود کرده‌اند.

مصر در سال ۲۰۱۱، ترکیه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۳ و ازبکستان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه فهرستی از برخی کشور‌ها را که پیش از برزیل، استفاده از شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) را ممنوع کرده‌اند، جمع‌آوری کرده است.

یکی از این کشور‌ها چین است. پکن در ژوئن ۲۰۰۹ (خرداد ۱۳۸۸) استفاده از توییتر (ایکس کنونی) را ممنوع کرد.

این اقدام زمانی صورت گرفت که استفاده از این پلتفرم در میان مردم کاملا جا افتاده بود. از آن زمان، بسیاری از مردم چین به استفاده از جایگزین‌های ملی مانند شبکه‌های اجتماعی ویبو (Weibo) یا وی‌چت (WeChat) روی آورده‌اند.

ترکمنستان، کشوری در آسیای میانه، هم در اوایل دهه ۲۰۱۰ توییتر را در کنار بسیاری دیگر از سرویس‌ها و وب‌سایت‌های خارجی مسدود کرد.

ایران هم سال ۲۰۰۹ و روسیه سال ۲۰۲۱ توییتر (ایکس کنونی) را به این دلیل که این سکو به کاربران اجازه می‌دهد محتوای نامناسب منتشر کند، مسدود کرد‌.

انتهای پیام/

نظر شما