شناسهٔ خبر: 68484562 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهیافت جدید پژوهشگران برای تحقق عدالت در حکمرانی آموزشی

قزوین - ایرنا - پژوهشگران در تحقیقاتی جدید به این نتیجه رسیدند که هم‌افزایی علم‌سنجی و تخصص در ارتقا استراتژی‌های حکمرانی موثر بوده و می‌تواند به تحقق عدالت در حکمرانی آموزشی منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، در دنیای امروز، مدیریت سیستم‌های آموزشی و سیاست‌گذاری در بخش‌های حکمرانی آموزشی، از اهمیت حیاتی برخوردار است و تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و نیازهای جدید آموزشی، چالش‌های بسیاری را برای سیستم‌های آموزشی ایجاد می‌کند، در این راستا، استفاده از هوشمندی استراتژیک و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در بهبود فرآیندهای مدیریتی و سیاست‌گذاری عمل کند.

در همین رابطه، مطالعه و تحقیق ۲ تن از پژوهشگران مطرح کشور منجر به نتایج بسیار خوبی شده که می‌تواند راهگشای وزارت آموزش و پرورش باشد؛ مرضیه بختیاری پژوهشگر برتر ملی و متخصص حوزه علم‌سنجی و دانشجوی دکتری حکمرانی در دانشگاه عالی دفاع ملی با بهره‌گیری از روش بیبلیومتریک، به بررسی مدارک علمی منتشر شده در زمینه "Educational Governance" و موضوعات مرتبط با وزارت آموزش و پرورش پرداخته‌ و از میان یک هزار و ۴۳۷ مقاله موجود، ۱۲ خوشه کلیدی را شناسایی کرده است.

امین حکیم، نیز عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد دانشگاه تهران است که با تخصص و تجربه‌های گسترده در مدیریت سیستم‌ها و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از برجسته‌ترین افراد در این حوزه شناخته می شود و با ارایه چارچوب‌هایی برای طراحی هوشمندی استراتژیک در بخش‌های حاکمیتی و تجربه‌های متعدد در طراحی و اجرای پروژه‌های کلان در سازمان‌های دولتی، به طور موثری به تقویت یافته‌های این پژوهش کمک کرده است.

پژوهش صورت گرفته علاوه بر شناسایی روندها و نقاط قوت پژوهش‌های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش در سطح جهانی؛ می‌تواند راهنمایی برای سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی در اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک و بهینه‌سازی عملکرد وزارتخانه باشد.

تدوین برنامه راهبردی جامع برای وزارت آموزش و پرورش ایران با توجه به کلاسترها و مفاهیم ارایه‌ شده، می‌تواند برنامه‌ای را در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، توسعه حرفه‌ای معلمان، پایداری و بهبود مستمر، و ارتقا سلامت و پشتیبانی از دانش‌آموزان و معلمان طراحی را شامل شود.

همچنین، استفاده از اصول سایبرنتیک (رایانیک) برای بهبود کارایی و انعطاف‌پذیری سیستم آموزشی نیز می‌تواند به عنوان یک رویکرد نوین و فناور محور بر دقت ارزیابی‌ها در سیستم موجود بیافزاید.

این پژوهش هفت حوزه مدیریت و حاکمیت آموزشی، فناوری و نوآوری در آموزش، پایداری و بهبود مستمر در نظام آموزشی، توسعه حرفه‌ای و آموزش معلمان، سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و کارکنان آموزشی، پشتیبانی از عملکرد تحصیلی و توانمندسازی دانش‌آموزان و پشتیبانی از معلمان و کارکنان آموزشی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و در قالب مقاله در دست انتشار است.

نظر شما