شناسهٔ خبر: 68481713 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

خرید خانه در آلمان با وام بانکی + راهنمایی و شرایط

صاحب‌خبر -

طبق آمار سایت GlobalEconomy، نرخ بهره وام مسکن در آلمان در سال ۲۰۲۴ به‌طورمتوسط ۳/۹۵ درصد بوده است. بانک‌های آلمان معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش ملک را به متقاضیان وام می‌دهند. همچنین به منظور اجتناب از ایجاد مشکل هنگام بازپرداخت وام‌ها برای متقاضیان، معمولا اقساط ماهانه وام مسکن حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از حقوق افراد خواهد بود. البته بانک‌های آلمانی معمولا به شهروندان غیراروپایی، با احتمال کمتری وام مسکن خواهند داد. در ادامه این مقاله به بررسی خرید خانه در آلمان با وام بانکی برای مهاجران غیراروپایی خواهیم پرداخت. برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله پیش‌رو را مطالعه کنید.

شرایط دریافت وام مسکن برای مهاجران غیراروپایی

به‌طورعادی محدودیت خاصی برای دریافت وام مسکن برای اتباع خارجی در آلمان، وجود ندارد. هر فردی در آلمان که شرایط زیر را داشته باشد، امکان خرید خانه در آلمان با وام بانکی را خواهد داشت:

داشتن ویزا و مجوز اقامت کاری آلمان

درحال‌حاضر داخل آلمان شاغل باشید (استخدام)

کارفرما شما در آلمان مستقر است و مالیات می‌پردازد.

حقوق دریافتی شما به یورو است

شما می‌توانید هزینه‌های closing costs (مالیات و هزینه‌های جانبی خرید مسکن) را با حقوق خود (تا ۱۵٪ از قیمت خرید) بپردازید.

ولی برای مهاجران غیراروپایی، شرایط دیگری نیز وجود دارد که باید آن‌ها را به منظور دریافت وام مسکن داشته باشند:

از زمان اشتغال و استخدام شما در شرکت‌های آلمانی حداقل ۳ ماه گذشته باشد تا ثبات مالی و درآمدزایی خود را اثبات کنید

مدت‌زمان دوره آزمایشی شما در شرکت یا سازمان را با موفقیت به پایان رسانده باشید تا شرایط کاری ثابت خود را ثابت کنید

شما باید حداقل بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو درآمد ماهانه داشته باشید تا توانایی شما در انجام تعهدات باز پرداخت، اثبات شود.

به‌عنوان یک شهروند غیراروپایی در آلمان در مقایسه با شهروندان اتحادیه اروپا، شانس کمتری برای خرید خانه در آلمان با وام بانکی خواهید داشت؛ زیرا فقط چند بانک محدود به اهدای وام مسکن به شما مایل هستند. از طرفی ممکن است بعضی از این بانک‌ها پیش‌پرداخت بیشتری را نسبت به سایر شهروندان، از شما دریافت کنند. ازاین‌رو اگر با استفاده از کارت آبی آلمان یا ویزای کاری، به‌عنوان یک شهروند غیراروپایی به آلمان مهاجرت کرده‌اید، بهتر است بعد از دریافت مجوز اقامت دائم آلمان، اقدام به دریافت وام مسکن کنید.

مدارک لازم برای خرید خانه در آلمان با وام بانکی

برای اثبات اینکه شرایط دریافت وام مسکن را دارید، باید مدارک و اسناد متعددی را به بانک ارائه دهید. در این بخش این مدارک موردنیاز را معرفی کرده‌ایم:

مدارک شناسایی، مانند گذرنامه و ویزای کاری

مدرک مجوز اقامت در آلمان

گواهی ثبت آدرس

مدرک برای اثبات مشمول بیمه بازنشستگی آلمان بودن مانند کارت تامین اجتماعی

اثبات تمکن مالی

اسناد مختلف مرتبط با ملک موردنظر مانند مدارک ثبت زمین، ارزیابی ملک (در صورت لزوم)، نقشه طبقه‌ها و تقسیم ملک ( این مدارک را می‌توانید از فروشنده ملک یا مشاوره املاک بگیرید)

فیش حقوقی سه ماه گذشته (برای کارمندان – مدارک مربوط به دریافت حقوق، برای اجاره خانه در آلمان نیز نیاز هستند؛ زیرا در صورت وجود نداشتن این مدارک، منبع درآمد افراد، قابل اتکا برای مشاور املاک و بانک نخواهد بود.)

گواهی مالیات بر درآمد برای سال گذشته (از کارفرمای خود دریافت کنید)

دو اظهارنامه مالیاتی معتبر سال‌های گذشته (برای افراد دارای شغل آزاد یا فریلنسری)

دو گواهی ارزیابی مالیات فعلی از اداره امور مالیات آلمان

صورت سود و زیان سال گذشته (مشاور حسابداری شما باید آن را تایید کند)

با داشتن این مدارک به بانک اثبات خواهید کرد که صلاحیت دریافت وام مسکن را خواهید داشت. بااین‌حال برای خرید خانه در آلمان با وام بانکی، چند نوع وام مختلف وجود دارد که در بخش بعدی آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن از بانک‌های آلمان

انواع وام مسکن در آلمان به چه شکل است؟

در آلمان انواع مختلفی از وام مسکن موجود است که هر کدام نیازها و ترجیحات مالی متفاوتی را برآورده می کنند. در اینجا توضیحی مختصر برای مهم‌ترین انواع وام مسکن در آلمان داده‌ایم:

وام مسکن سالیانه (Annuitätendarlehen): این محبوب ترین نوع وام مسکن در آلمان است. شامل پرداخت‌های ثابت ماهانه و مدت‌زمان ۵ تا ۳۰ سال است که هم سود و هم بازپرداخت اصل را پوشش می‌دهد.

وام بازپرداخت کامل وام مسکن (Volltilgerdarlehen): مشابه وام مسکن مستمری (سالیانه)، اما به جای تعیین درصد بازپرداخت، مدت وام مورد نظر را تعیین می‌کنید.

وام مسکن فقط با بهره (Endfälliges Darlehen): در این نوع، شما فقط سود را در طول مدت وام مسکن پرداخت می‌کنید و اصل سرمایه به‌صورت یکجا در پایان مدت بازپرداخت می‌شود.

وام مسکن ساختمان (Bausparen): شامل حساب پس انداز است که در آن بخشی از ارزش ملک را طی چندین سال پس انداز می‌کنید. به این صورت که در یک حساب تعیین‌شده، پس‌انداز می‌کنید تا زمانی که واجد شرایط دریافت وام مسکن شوید؛ یا وام مسکن را می‌گیرید و بازپرداخت‌ها را به حساب پس‌اندازی ارسال می‌کنید که بعدا برای بازپرداخت وام مسکن استفاده می‌شود.

وام مسکن با نرخ متغیر: نرخ بهره این وام مسکن به صورت دوره‌ای بر اساس شرایط بازار تغییر می‌کند. احتمال کاهش یا افزایش سود بهره وجود دارد.

هر نوع وام مسکن مزایا و شرایط خاص خود را دارد؛ قبل از انتخاب وام، مهم است که وضعیت مالی لازم مانند حداقل حقوق در آلمان برای گرفتن وام موردنظر را بررسی کنید.برای راهنمایی دقیق‌تر می‌توانید از مشاوران مالی و املاکی در آلمان مشورت بگیرید.

برای خرید خانه در آلمان با وام بانکی از مشاوران مهاجرتی کمک بگیرید

معمولا شهروندان غیراروپایی، وام بانکی خرید خانه در آلمان را با شرایط سخت‌تری دریافت می‌کنند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود برای خرید خانه در آلمان با وام بانکی، پس از دریافت مجوز اقامت دائم در آلمان، اقدام کنید. با این کار احتمال دریافت وام مسکن از بانک‌های آلمانی بالاتر خواهد رفت. برای دریافت وام مسکن باید شرایطی مانند شاغل بودن و داشتن تمکن مالی را رعایت کنید تا بانک‌های آلمانی از بازپرداخت شما اطمینان داشته باشند.

اگر برای دریافت وام مسکن در آلمان نیاز به مشاوره دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مشاوران مهاجرتی فعال در حوزه مسکن، مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. ازاین‌رو کارشناسان و مشاوران مهاجرتی شرکت کاربین با چندین سال سابقه درخشان در امور اخذ ویزا و کاریابی در آلمان، آماده ارائه خدمت به شما هم‌وطنان عزیز هستند. برای دریافت مشاوره کافی است به وب‌سایت مجموعه کاربین مراجعه کنید.

نظر شما