شناسهٔ خبر: 68478052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلنگری برای آرامش و امنیت فکری جامعه؛

بازنشر تصاویر جرایم در شبکه‌های اجتماعی ممنوع!

تهران بزرگ - ایرنا - موبایل قاپ خیابان استاد معین توسط پلیس دستگیر شد؛ این خبری بود که چند روز پیش مخابره و شهروندان را خوشحال کرد اما رییس پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران پس از دستگیری این سارق مشهور به «آرسن لوپن» نکته‌ای گفت که قابل تامل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در هفته‌ای که سپری شد یکی از مهمترین اخبار پلیس تهران، دستگیری موبایل قاپی بود که به همراه همدستش حسابی تصاویر سرقت‌هایشان در فضای مجازی همه گیر و وایرال شده بود.

این حجم از انتشار تصاویر آرسن لوپن پایتخت فقط مربوط به ۱۰ سرقت می‌شد اما بازپخش این تصاویر کار پلیس را برای دستگیری سارقان سخت تر کرد.

جالب اینکه خود سارق هم در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که اولین فیلمم را در شبکه‌های اجتماعی دیدم با همدستم متواری شدیم و بعد از آن سرقتی انجام ندادیم.

سردار عباسعلی محمدیان رییس پلیس تهران بزرگ پیش از دستگیری این موبایل قاپان در پاسخ به خبرنگاران در مورد ترفند و مهارت این سارق گفته بود: شیوه و شگرد سرقت موبایل همین است که می‌بینید؛ اقدامات شناساییِ آنها انجام شده بود اما انتشار این فیلم‌ها کار ما را سخت کرد.

اما نکته مهمتر در این موضوع به روز دستگیری این ۲ سارق باز می‌گردد که رییس پلیس تهران بزرگ در جمع خبرنگاران نکته ای قابل تامل گفت.

او تاکید کرد: پخش تصاویر و کلیپ‌های سارقان در فضای مجازی باعث شد آنها چهار بار مکان خود را تغییر دهند و همین موضوع، دستگیری آنها را برای ما سخت‌تر کرده بود.

بازنشر تصاویر جرایم در شبکه‌های اجتماعی ممنوع!

در این رابطه سردار علی ولی‌پور گودرزی رییس پلیس آگاهی پایتخت در یادداشتی خطاب به منتشرکنندگان تصاویر جرایم تاکید کرد: به جای بازنشر حس ناامنی، حلقه‌ای از زنجیره درخشان گسترش امنیت و آرامش در جامعه باشید.

او نوشت: انتشار تصاویر افراد و صحنه‌های جرم شاید در خصوص برخی موارد مانند پرونده‌های فقدانی بویژه کودکان و افراد دچار اختلال حواس و یا محکومان متواری (با دستور مقام قضایی) موثر و نتیجه بخش باشد اما در سایر موارد ایجاد التهاب در جامعه و القاء حس ناامنی در بین افراد را به همراه داشته و موجب هوشیاری مجرمان و پیچیده تر شدن ابعاد پرونده های مطروحه می‌گردد.

سردار ولی‌پور گودری ادامه داد: هر هفته پرونده‌های سرقت در سکوت خبری و به دور از هیاهوی دنیای مجازی، در ادارات عملیاتی این پلیس کشف و متهمان زیادی راهی زندان می‌شوند؛ شاید بازنشر تصاویر صحنه یک سرقت توجهات افراد جامعه را در خصوص نتیجه پرونده به خود جلب نماید اما در نوع کار و عملکرد کارآگاهان این پلیس تاثیری ندارد و با وجود فضای مجازی و بدون فضای مجازی من و همکارانم کشف پرونده‌های سرقت و کلاهبرداری و جرائم جنایی را وظیفه خود دانسته و افسران پرونده در انجام آن کوچکترین کوتاهی نمی‌نمایند.

وی در ادامه نوشت: پس از دستگیری این موبایل قاپ ها برای تعداد زیادی از اصحاب رسانه این سوال پیش آمده بود که باز نشر فیلم صحنه‌های سرقت چه تاثیری در مسیر کشف پرونده داشت؟ همانطور که فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز به آن اشاره کردند این پرونده هم مانند سایر پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی در حال رسیدگی بود و بازنشر کلیپ‌ها نه تنها موجب سرعت گرفتن دستگیری ها نگردید که هوشیاری متهمان را در این خصوص که پلیس تصاویر مربوط به ارتکاب جرائم آنان را در اختیار دارد به همراه داشت و همین هوشیاری موجب جابجایی متهمان به مخفیگاه های مختلف و به تعویق افتادن زمان دستگیری آنان شد.

سردار ولی‌پور گودرزی اضافه کرد: با توجه به این موضوع ما انتظار داریم که ساکنان پایتخت به عنوان شهروندانی مسوول در صورت مواجهه با انواع جرائم و آسیب‌های اجتماعی به جای بازنشر تصاویر این اتفاقات در فضای مجازی، تصاویر ضبط شده توسط خود یا دوربین های مداربسته را در اختیار پلیس قرار دهند.

او یادآور شد: این موضوع به تصاویر ضبط شده خلاصه نشده و ساکنان پایتخت می‌توانند علاوه بر تصاویر صحنه های وقوع جرم، اخبار و اطلاعات جرائم و آسیب‌های مرتبط با پلیس آگاهی را به صورت تلفنی و از طریق شماره‌های ۰۲۱۵۱۰۵۵۳۰۰ و ۰۲۱۵۱۰۵۵۳۰۷در اختیار همکاران من قرار دهند و اطمینان داشته باشند ضمن رعایت اصل رازداری اخبار اعلامی توسط آنان به خوبی بررسی و پیگیری خواهد شد.

رییس پلیس آگاهی پایتخت از شهروندان درخواست کرد تا با همکاری خبری، یاریگر پلیس در اشراف اطلاعاتی و کشف جرائم بوده و حلقه‌ای از زنجیره درخشان گسترش امنیت و آرامش در جامعه باشند.

نظر شما