شناسهٔ خبر: 68452921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هدف اتاق بازرگانی ایران تسهیل ترانزیت است

مشهد-ایرنا- مدیر تحقیقات و فناوری دایره «کارنه تیر» اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: هدف اتاق بازرگانی ایران از صدور کارنه تیر (سند گمرکی) به دنبال کسب سود نیست، بلکه هدف تسهیل ترانزیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارنه تیر TIR carnet سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر TIR در کشور مبدأ صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمپ شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورودی و خروجی این کشورها نیست.

رضا زندیه روز شنبه در نشست مشترک کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با مدیر دایره کارنه تیر اتاق ایران پیرامون «بیان مسائل و مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در خصوص کارنه تیر و تمدید گواهی ایرو» برگزار شد، افزود: مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خط شکن های تحریم هستند، چرا که بدون ترانزیت رشد اقتصادی امکان ناپذیر نیست.

وی اظهار کرد: با سازمان ایرو (اتحادیه حمل و نقل جاده‌ای) به دنبال تعریف سازوکاری هستیم تا متقاضیانی که اعتبار مدارک شان به اتمام رسیده، نیاز نباشد باز همان دوره‌های آموزشی گذشته را سپری کنند؛ اما لزوم بازآموزی در این حوزه قابل کتمان نیست.

مدیر تحقیقات و فناوری دایره کارنه تیر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران خاطر نشان کرد: مدارک تحت عنوان آموزش رانندگان حرفه‌ای که با همکاری سازمان ایرو صادر می‌شود، به جای گواهینامه پایه یک نیز قابل استفاده است. مدارک ایرو بین‌المللی بوده و نیاز به تاریخ اعتبار، بازآموزی و سازوکار مشخص دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از چالش‌های مربوط به شرکت‌های ترانزیتی در کشورهایی مانند آذربایجان در حیطه گمرکات بوده نه کارنه تیر، اظهار کرد: گمرک زیرمجموعه اتاق ایران و موسسه ضامن نیست تا نسبت به تخلفات گمرکات آذربایجان ورود پیدا کند. لذا اتاق ایران نمی‌تواند در خصوص موضوع باز کردن پلمب ناوگان تحت تیر و بازرسی مجدد آن اقدام کند، اما این مسائل در نشست آتی در کشور ازبکستان توسط کمیته اجرایی پیگیری می‌شود.

هدف اتاق بازرگانی ایران تسهیل ترانزیت است

خراسان رضوی دومین قطب ترانزیت کشور

رییس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: استان خراسان رضوی پس از تهران، قطب ترانزیت و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کشور است؛ به طوری که بیش از ۲۵۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی در این استان مشغول فعالیت هستند.

احمد زمانیان افزود: به صراحت می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد حمل کالاهای ترانزیتی به آسیای میانه، افغانستان، پاکستان و آذربایجان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی صورت می‌گیرد که‌ مایه فخر و مباهات ماست.

وی بیان کرد: در حال حاضر تاسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی مستلزم اخذ مدرک ایرو است. برای فعالان حوزه ترانزیت در خصوص اعتبار گواهی ایرو (اتحادیه بین المللی حمل ونقل جاده ای)، ابهاماتی وجود دارد که امید می‌رود با ابلاغ هر چه سریع‌تر سازوکار مشخص در این حوزه، ابهامات موجود شفاف‌سازی شود.

نظر شما