شناسهٔ خبر: 68439574 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

دیوان عالی برزیل دستور تعلیق شبکه اجتماعی ایکس را صادر کرد

دیوان عالی برزیل دستور «تعلیق فوری و کامل» فعالیت شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، در این کشور را صادر کرده است. دادگاه در بیانیه‌ای گفت که تعلیق ایکس تا زمانی که به کلیه دستورات آن عمل نکرده و جریمه‌های جاری را پرداخت نکرده ادامه خواهد یافت. قاضی مورائِس، که درگیر یک نزاع طولانی با ایکس بوده، به این شبکه ۲۴ ساعت وقت داده بود یک نماینده حقوقی تازه را معرفی کند یا با تعلیق روبرو شود. ضرب الاجلی که پنجشنبه عصر فرارسید.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: دیوان عالی برزیل دستور «تعلیق فوری و کامل» فعالیت شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، در این کشور را صادر کرده است.
 
دادگاه در بیانیه‌ای گفت که تعلیق ایکس تا زمانی که به کلیه دستورات آن عمل نکرده و جریمه‌های جاری را پرداخت نکرده ادامه خواهد یافت.
 
قاضی مورائِس، که درگیر یک نزاع طولانی با ایکس بوده، به این شبکه ۲۴ ساعت وقت داده بود یک نماینده حقوقی تازه را معرفی کند یا با تعلیق روبرو شود. ضرب الاجلی که پنجشنبه عصر فرارسید.
 
انتظار می‌رود این شبکه ظرف ۲۴ ساعت از دسترس خارج شود.
 
این قاضی به اپل و گوگل پنج روز مهلت داده است تا ایکس را از فروشگاه اپلیکیشین خود حذف کنند.
 
براساس گزارش رسانه‌های محلی کسانی که سعی کنند بعد از اعمال ممنوعیت از طریق «وی‌پی‌ان» به ایکس دسترسی پیدا کنند چیزی معادل شش هزار و ۷۰۰ پوند جریمه خواهند شد.
 
ایکس روز پنجشنبه گفته بود که بعد از عدم رعایت مهلت دادگاه عالی برزیل برای تعیین یک نماینده حقوقی جدید، انتظار دارد در این کشور مسدود شود.
 
این شبکه اجتماعی در اوایل ماه جاری دفتر خود را در برزیل تعطیل کرد و گفت که نماینده آنها تهدید شده بود در صورت عدم رعایت دستوراتی که ایکس آن را «سانسور» خوانده، بازداشت خواهد شد.
 
اختلاف نظر چند ماهه ایکس با الکساندر دی مورائس از ماه آوریل آغاز شد زمانی که او دستور تعلیق ده‌ها حساب کاربری در ایکس را به اتهام انتشار اطلاعات نادرست صادر کرد.
 
قاضی مورائس دستور داده بود که حساب‌های کاربران ایکس که متهم به انتشار اطلاعات نادرست بوده و بسیاری از آنها از حامیان ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق راستگرای این کشور هستند، تا زمانی که تحت تحقیق هستند، مسدود شود.
 
آقای مورائس گفته بود: «در صورت فعال شدن مجدد هر حساب، نمایندگان قانونی شرکت ایکس مسئول خواهند بود.»
 
ایلان ماسک، مالک ایکس، تهدید کرده که این حساب‌ها را دوباره فعال می‌کند و قاضی مورائس را یک «ظالم» و «دیکتاتور» توصیف کرده است.
 
ایکس در پستی در یکی از حساب‌های رسمی خود و اندکی پس از پایان مهلت مقرر، اعلام کرد که از این دستور پیروی نکرده است.
 
در این پست آمده است: «به زودی، ما انتظار داریم قاضی الکساندر مورائس دستور مسدود شدن ایکس را در برزیل صادر کند».
 
ایکس در ادامه دلیل عدم رعایت دستور دادگاه را اینگونه توضیح داده که ما «از دستورات غیرقانونی او برای سانسور مخالفان سیاسی پیروی نمی‌کنیم.»
 
«مسئله اساسی در اینجا این است که قاضی مورائس از ما می‌خواهد که قوانین برزیل را زیر پا بگذاریم و ما این کار را نمی‌کنیم.»
 
شبکه اجتماعی ایکس گفته است که «به صورت مخفیانه از دستورات غیرقانونی تبعیت نخواهد کرد» و افزود که در روزهای آینده «به منظور شفافیت» مطالبات قاضی را منتشر خواهد کرد.
 
در همین حال، حساب‌های بانکی شرکت اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک متعلق به آقای ماسک هم در برزیل به دستور دادگاه عالی این کشور مسدود شده است.
 
استارلینک در پستی در شبکه اجتماعی ایکس در این خصوص گفته است: «این حکم بر اساس یک تصمیم بی‌اساس است که استارلینک باید مسئول جریمه‌هایی باشد که برخلاف قانون اساسی علیه شرکت ایکس تعیین شده است.»
 
آقای ماسک هم گفته که «اسپیس ایکس و ایکس دو شرکت کاملا متفاوت با سهامداران متفاوت هستند.»
 
استارلینک یکی از زیرمجموعه‌های شرکت موشکی آقای ماسک به نام اسپیس ایکس است.
 
قاضی مورائس پس از تصمیم‌هایش برای محدود کردن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در برزیل به شهرت رسیده است.
 
او همچنین در حال تحقیق از آقای بولسونارو و حامیانش به دلیل نقش آنها در کودتای ادعایی در ۸ ژانویه سال گذشته است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما