شناسهٔ خبر: 68437999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

گفت‌وگوی "شهروند" با امدادگرانی که در طرح همسفران خورشید، کنار زائران مشهد می‌مانند و خدمت‌رسانی می‌کنند

قدم به قدم با زائران خورشید هشتم

صاحب‌خبر -

 سیما فراهانی | خدمت‌رسانی به زائران از سوی نیروهای هلال‌احمر همچنان ادامه دارد. این‌بار در مشهد مقدس؛ زائران پیاده‌ای که با عشق، قدم به قدم تا حرم امام‌ رضا(ع) می‌روند و ارادت خود را به امام هشتم ثابت می‌کنند. باز هم این هلال‌احمری‌ها هستند که در کنار زائران می‌مانند تا امنیت و آرامش را برایشان تامین کنند. همه با عشق و علاقه به زائران خدمت می‌کنند. هرکاری از دستشان برآید انجام می‌دهند. چندین روز کار و زندگی خود را رها و با اشتیاق زائران را یاری می‌کنند. این روزها دل زائران قرص است به سرخ‌پوشانی که در راه می‌بینند. نیروهای داوطلبی که انگیزه و شور و شوق زیادی برای کمک‌‌رسانی دارند. آنهایی که با مهربانی یاری می‌‌رسانند و دلگرمی می‌گیرند.
طرح همسفران خورشید سال است که به صورت رسمی و ملی، از سوی جمعیت هلال‌احمر همزمان با دهه پایانی صفر اجرا می‌شود. هر سال میلیون‌ها زائر در این روزها خود را برای شهادت امام رضا (ع)، به مشهد مقدس می‌رسانند. زائران علاقه‌مند به امام هشتم شیعیان پای پیاده عازم آن دیار می‌شوند. در این میان هلال‌احمر تمهیداتی را نیز برای اسکان زائران در شهر مشهد مقدس اندیشیده است.

با عشق خدمت می‌کنم
امدادگرانی که در این طرح یاریگر زائران هستند، این روزها در مشهد مقدس و محورهای مواصلاتی به صورت شبانه‌روزی خدمات خود را ارائه می‌دهند. زهرا هادیزاده یکی از نیروهای هلال‌احمر است که این روزها از هیچ کمکی به زائران دریغ نمی‌کند. او در گفتگو با خبرنگار “شهروند” از جزئیات ماموریت مقدس خود می‌گوید: «من از سال 89 با هلال‌احمر آشنا شدم. آن زمان هلال‌احمر، یک طرح برای دانش‌آموزان به عنوان طرح پیشاهنگی اجرا کرد که من همانجا با هلال و خدماتش آشنا شدم و به این جمعیت ورود پیدا کردم. از آن زمان با هلال‌احمر کار می‌کنم. الان نجاتگر جمعیت هلال‌احمر شهرستان تربت حیدریه و در مرکز استان خراسان رضوی نیز اپراتور هستم. در طرح همسفران خورشید، سال‌ها نجاتگر بودم. درواقع از سال 92 با این طرح آشنا شدم. آن زمان با علاقه اعلام آمادگی کردم  و در پایگاه جاده‌ای به زائران خدمت می‌کردم. خدمات پانسمان، بانداژ و یا تسکین د رد را ارائه می‌کردم. در پایگاه‌های جاده‌ای و در مسیر زائران پیاده خدمت‌رسانی می‌کردم. دو سال است که به عنوان اپراتور در این طرح مشغول به کار هستم. اگر حادثه‌ای رخ دهد و یا کسی حالش بد باشد، هماهنگ می‌کنیم و نیروها اعزام می‌شوند. من تمام این کارها را بیشتر به خاطر عشقی که به امام رضا (ع) دارم انجام می‌دهم. همانطور که عاشق امام هشتم هستم، به زائرانش هم علاقه دارم و این کمترین کاری است که ما می‌توانیم برای زائران انجام دهیم. پنج روز است که شبانه‌روز اینجا خدمت می‌کنم. هم پایگاه ثابت داریم و هم سیار. من خودم طراح گرافیک هستم و در یک شرکت کار می‌کنم. در این طرح‌ها چند روز کارم را رها   و با عشق به زائران خدمت می‌کنم.»
او یک خاطره از این ماموریت را روایت می‌کند و ادامه می‌دهد: «یادم می‌آید یک بار، رفته بودیم برای خدمت‌رسانی به زائرانی که اسکان اضطراری داشتند. خیلی امکانات نبرده بودیم. یک اسپری ضد درد همراهمان بود. آنجا هرکس گرفتگی پا داشت و یا مشکلی داشت از همان اسپری استفاده می‌کردیم. همان اسپری حال خیلی‌ها را خوب کرد. در واقع با حمایت روانی که به آنها دادیم، حالشان خوب می‌شد. اصول کار ما کمک‌های اولیه است. یک سری خدمات سلامت‌محور مثل فشار و قند خون نیز ارائه می‌دهیم. بیشتر تماس‌ها نیز، ضعف و بی‌حالی و تاول پا و یا تصادف است.»

از بچگی به هلال‌احمر و امدادرسانی علاقه داشتم
روح الله غلامی نیز یکی دیگر از نیروهای هلال‌احمر است که در کنار زائران می‌ماند. او نیز به خبرنگار ما می‌گوید: «حدود 14 سال است که با جمعیت همکاری می‌کنم. نجاتگر یک بودم. در این مدت، جاهای مختلف از پایگاه‌های جاده‌ای گرفته تا تیم واکنش سریع و مرکز پیام هلال‌احمر فعالیت کردم. هر سال طرح همسفران خورشید را شرکت می‌کنم و خدمت ارائه می‌دهم. الان در مرکز کنترل و عملیات هماهنگی، در فرماندهی جمعیت هلال‌احمر فعالیت دارم. اگر حادثه‌ای رخ دهد، نزدیک‌ترین نیروها را اعزام می‌کنیم. در کل کنترل هماهنگی و عملیات با ما است. سال‌های قبل نیز سر صحنه می‌رفتم و بحث امدادرسانی و رهاسازی مصدومان را در محورهای مواصلاتی به مشهد انجام می‌دادم. از بچگی به هلال‌احمر و امدادرسانی علاقه داشتم. مخصوصا خدمت به زائران. قبلا در پایگاه جاده‌ای، نجاتگر بودم. در موکب‌ها نیز خدمت‌رسانی می‌کردم. از تهیه قرص و دارو گرفته یا ماساژدرمانی، برای زائران انجام می‌دادم. یا مثلا اگر زائری گم می‌شد، او را راهنمایی و با حمایت روانی به آنها کمک می‌کردیم.»

تا زمانیکه بتوانم، در این جمعیت به مردم خدمت می‌کنم
حانیه خوانچه زر، یکی دیگر از امدادگرانی که در این طرح خدمت می‌کند، به «شهروند» می‌گوید: «از ششم شهریور، کارم را در خصوص خدمت به زائران امام رضا (ع) شروع کرده‌ام. به کاروان پیاده خدمات‌رسانی می‌کنیم. داخل ایستگاه بین جاده‌ای هستیم. فشار خون می‌گیریم. اگر پای کسی تاول زده باشد، بانداژ می‌کنیم. در کل بیشتر خدمات درمانی ارائه می‌دهیم. این دومین سال است که در این طرح خدمت می‌کنم. علاقه دارم و با علاقه خدمت می‌کنم. از سال 99 عضو هلال‌احمر هستم. آن زمان وقتی برای پوشش امدادی محرم آمده بودند، به هلال‌احمر علاقه‌مند شدم. دیگر نتوانستم از این جمعیت جدا شوم. من عاشقم و تا زمانیکه بتوانم، در این جمعیت به مردم خدمت می‌کنم.»

این‌کار باعث دلگرمی‌ام می‌شود
هادی حسن‌زایی نیز از عشق و علاقه‌اش به خدمت‌رسانی می‌گوید: «امسال اولین باری است در این طرح خدمات‌رسانی می‌کنم. از لحاظ امدادی به زائران کمک می‌کنم. حمایت‌های روانی هم انجام می‌دهم. هر کمکی که از دستم برآید انجام می‌دهم. چراکه این‌کار باعث دلگرمی‌ام می‌شود. کمک و خدمت به مردم، حالم را خوب می‌کند، چه برسد به اینکه این خدمت برای زائران باشد. زائرانی که با عشق و علاقه، سختی راه را تحمل کرده و با پای پیاده خود را به حرم می‌رسانند. چه‌کاری بهتر از این که به این افراد خدمت کنیم.»

نظر شما