شناسهٔ خبر: 68437352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همتی: جامعه تحمل شوک درمانی ندارد

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هماهنگی تیم اقتصادی در ستاد اقتصادی دولت، انجام می‌شود، گفت: جامعه تحمل شوک‌درمانی ندارد و در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا عبدالناصر همتی امشب (جمعه ۹ شهریور) در گفت‌وگوی تلویزیونی وزیر اقتصاد اظهار داشت: ۱۴ تا چالش مهم اقتصادی داریم که چندتای آن خیلی مهم است. نتیجه تمام عملیات دولت در ۴ محور تورم، رشد اقتصادی، کاهش فاصله درآمدی و کاهش بیکاری باید نمایان شود که اگر در این چهار مورد به نتیجه نرسیم، تلاش ها ابتر می‌ماند.

وی ادامه داد: برخی می گویند اسب زین شده تحویل دولت چهاردهم شده است، اما رشد اقتصادی ما هنوز تا ۸ درصد فاصله زیادی دارد، تورم هنوز نزدیک به ۴۰ درصد است.

همتی افزود: نرخ بیکاری را اگر با نرخ مشارکت سال ۹۸ حساب کنیم الان به ۱۳ درصد می‌رسد، یعنی بیکاران ما بیشتر شده‌اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان در صف وام ازدواج هستند، تاکید کرد: نگفتم بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود، فقط گفتم ممکن است کسانی بخواهند از وام ازدواج برای خرید وسایل خانگی استفاده کنند، بنابراین بانک ها می توانند برنامه ای آماده کنند که این وام را به صورت غیرنقدی و خارج از نوبت و حتی تا مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۸ درصد رشد اقتصادی که طبق قانون است، باید ۲.۴ درصد از آن از طریق افزایش بهره‌وری در اقتصاد باشد، بیان کرد: ما برای رشد اقتصادی، باید شروع کار را تسهیل کنیم، آینده برای فعال اقتصادی باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و قوانین دولتی گاه و بیگاه تغییر نکند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور، باید مداخلات و قیمت‌گذاری‌های دولت کمتر شود.

همتی گفت: ما نباید ریسک کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند را بالا ببریم. امروز میانگین سود شرکت‌های بورسی نصف شده و از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه مسئول تورم بانک مرکزی است، گفت: ما از طریق کنترل کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها به بانک مرکزی کمک می‌کنیم. تا این دو مشکل حل نشود، تورم کنترل نمی‌شود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: کفایت سرمایه بخشی از بانک‌های بزرگ ما منفی است، در حالی که در دنیا اصلا پذیرفته نیست کفایت سرمایه بانک‌ها زیر ۸ درصد باشد.

همتی تاکید کرد: برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینه‌ها کنترل شود. در خصوصی سازی و دریافت مالیات عقبیم. از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که تقریبا کامل شده است، می‌توانیم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: البته سعی کردیم مالیات تولیدی‌ها را ۵ درصد کم کنیم و از این محل ۵ همت به تولیدکنندگان برگردانده می‌شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی می‌گوید تحریم بر کشور اثر نگذاشته است؟، تصریح کرد: تحریم روند رشد و توسعه کشور را کند کرده و روابط بانکی ما را دچار مشکل کرده است. برای رفع مشکلات بانکی باید مسائلمان با fatf را حل کنیم.


وزیر اقتصاد گفت: حتما ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی می‌کنیم. بخشی از کسری ارزی ما به دلیل همین اختلاف ارز ترجیحی و آزاد بوده است؛ البته اصلاح ارز ترجیحی به معنای بالا رفتن قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزانتر می‌شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جامعه تحمل شوک‌درمانی ندارد. بیان داشت: در خصوص قیمت بنزین هنوز صحبتی در دولت نداشتیم. البته برخی کارشناسان نکاتی را اشاره کردند که آیا قیمت خودروهای ما مانند خودروهای خارجی است، آیا ماشین‌های ما کم مصرفند؟؛ بنابراین اصلاح قیمت بنزین هم یک پکیج کامل است.

همتی با بیان اینکه اعتماد رو باید به بورس برگردانیم، گفت: ناامیدی در بورس ایجاد کردیم. اگر تصمیماتی گرفته شود که در بورس تاثیر منفی ایجاد کند، حتما مخالفت خواهم کرد. وقتی نرخ بهره را شبانه با یک تصمیم بالا می‌برید، بورس این چنین می‌شود. نباید تصمیم خلق‌الساعه بگیریم تا افراد حاضر در بورس ضرر کنند.

وی تاکید کرد: بخشی از کسری بودجه ناشی از عدم فروش نفت و بخشی هم به دلیل اینکه در خصوصی سازی عقب هستیم.

همتی در ادامه گفت: از روزی که آمده ایم تمرکز خود را بر کاهش کسری بودجه گذاشته ایم. بودجه سال آینده را با دقت و تراز بیشتر هزینه و درآمد تدوین خواهیم کرد و کاهش کسری بودجه به کاهش تورم می انجامد.

وی تاکید کرد: در تنظیم سیاست ها و برنامه های اقتصادی باید وزارت اقتصاد نقش کلیدی داشته باشد، چرا که از بین بانک مرکزی و سازمان برنامه و وزارت اقتصاد، تنها وزارت اقتصاد است که پاسخگوی مجلس خواهد بود، لذا این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد.

همتی با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی دنبال خواهد شد، گفت: عدالت مالیاتی را همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی دنبال می کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: در ستاد اقتصادی دولت ماموریت ارائه برنامه تامین مالی بدون تورم تولید به وزارت اقتصاد سپرده شد که در حال تدوین ان هستیم، البته نباید برای تامین مالی صرفا فشار را به بانک ها وارد کنیم

نظر شما