شناسهٔ خبر: 68438330 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در گفتگو با تابناک بررسی شد

پیش بینی مهم از روند بورس/ چهار مولفه مهم برای بازار؛ سهامداران به برنامه‌های وزیر اقتصاد خوش بین هستند؟

تغییر دولت که به نظر می رسد تغییر رویه عملکردی در مقابل بازار سرمایه را نیز در پی داشته باشد، می تواند بر ورود یا خروج سرمایه به این بازار موثر باشد. بنابراین سیاست هایی که می تواند جذب سرمایه بیشتری برای این بازار به دنبال داشته باشد، باید مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

پیش بینی روند بورس در هفته پیش رو/ چهار مولفه مهم برای بازار؛ سهامداران به برنامه‌های وزیر اقتصاد خوش بین هستند؟

سید فرهنگ حسینیT کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به اینکه شاخص بورس در هفته‌های گذشته تحت تأثیر شرایط سیاسی، تصمیمات اقتصادی و عوامل اقتصاد کلان، روند نزولی داشت، اظهار داشت: تعیین رئیس جمهور و کاهش تنش‌های سیاسی از عوامل سیاسی بود که ریسک‌ها در این حوزه را کاهش داد.

وی افزود: در این میان، نگاه دولت از طریق وزارتخانه‌های صمت، نفت و اقتصاد و دارایی برای عدم قیمت گذاری دستوری و ثبات قیمت‌گذاری نهاده‌های تولید و حتی کاهش مالیات‌ها، سبب نگاه مثبت به تصمیمات اقتصادی دولت جدید شده است. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره و افزایش قیمت دلار نیما، از جمله عواملی است که می‌تواند سبب بهبود پی به‌ ای (P/E) - نسبت قیمت به درآمد - بازار و رشد قیمت فروش محصولات شود.

حسینی تأکید کرد: پی به‌ ای بازار در کف چندین ساله خود قرار دارد و برنامه تزریق پول از طریق بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و سازمان بورس برای حمایت از بازار نیز توانست حمایت خوبی در محدوده ۲ میلیون واحد ایجاد کند.

به گفته این کارشناس بورس، وزیر اقتصاد و دارایی در برنامه‌های خود، عدم قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره و حمایت از بازار سرمایه را اعلام کرده که با استقبال بازار سرمایه روبرو شده است.

سایه سنگین ریسک قطعی برق بر سر شرکت های بورسی

حسینی در خصوص ریسک‌های موجود در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر، ریسک قطعی برق و گاز و کاهش تولید عملی شرکت‌ها ریسک مهمی است. از سوی دیگر، افزایش هزینه‌های عوامل تولید که متمرکز بر افزایش هزینه‌های شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و فولادی است، سبب شده تا بهای تمام شده و قیمت نهاده‌های تولید از کشور‌های توسعه یافته و صنعتی فراتر رود و شرکت‌های ایرانی مزیت نسبی خود را از دست بدهند.

وی افزود: سیاست‌های قطعی برق صنایع، سبب کاهش شدید تولیدات شرکت‌ها در مرداد شد که انتظار می‌رود وزیر جدید نیرو در اولویت‌های قطعی بازبینی نموده و ظرفیت‌های جدید نیروگاهی را به مدار تولید آورد.

خوش‌بینی بورس به این چهار مولفه

این کارشناس بازار بورس تأکید کرد: نرخ بهره همچنان بالاست. نرخ بهره از محدوده حدود ۳۵ درصد به محدوده ۲۸ درصد رسیده، اما تا محدوده میانگین تاریخی خود فاصله زیادی دارد و باید کاهش یابد. در نتیجه توجه بازار به شدت به نرخ بهره، تک نرخی شدن ارز و عدم قیمت گذاری دستوری در کنار عدم تغییر قیمت عوامل تولید است. در حال حاضر، بازار نسبت به این چهار مورد خوش‌بین است و محرک فعلی صعود بازار است. انتظار می‌رود که بخش عمده‌ای از این موضوعات اجرایی شود که بتواند رشد بازار در کوتاه مدت را در پی داشته باشد.

سمت و سوی بورس در روزهای آینده

حسینی در خصوص پیش بینی روند بورس برای این هفته به تابناک گفت: انتظار می‌رود روند بازار در این هفته، با توجه به تعطیلی‌ها، روند کم‌حجم و صعودی باشد. شرکت‌های بزرگ با روند قیمت جهانی مثبت در کنار نماد‌های کوچک با گزارش مناسب مردادماه می‌توانند روند صعودی بهتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نرخ بهره در محدوده‌های فعلی است، انتظار حرکت پول از بازار پول و صندوق‌های با درآمد ثابت به سمت سهام نمی‌رود و نیازمند کاهش نرخ بهره به محدوده ۲۰ درصد برای رونق بخش‌های اقتصادی و بازار‌های مالی هستیم.

 

نظر شما