شناسهٔ خبر: 68432777 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتایج کنکور ۱۴۰۳ امشب منتشر می‌شود/ آغاز انتخاب رشته از ۱۴ شهریور

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، از انتشار کارنامه اعلام رتبه (کارنامه ملاک انتخاب رشته) داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امشب و حداکثر دقایق اولیه بامداد فردا، ۱۰ شهریورماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرسول پورعباس بعدازظهر جمعه در نشست خبری افزود: کارنامه اعلام رتبه (کارنامه ملاک انتخاب رشته) داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ حداکثر از دقایق اولیه بامداد فردا، دهم شهریورماه منتشر خواهد شد و شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش به نشانی www.sanjesh.org ، جزئیات کارنامه اعلام رتبه خود را مشاهده کنند.

وی به داوطلبان توصیه کرد از مراجعه مکرر و زودتر از موعد به سایت سازمان ملی سنجش خودداری کنند زیرا همکاران این سازمان کماکان مشغول بارگذاری نتایج آزمون هستند و با افزایش مراجعه، امکان بارگزاری سخت‌تر می‌شود.

آغاز مهلت انتخاب رشته داوطلبان از ۱۴ شهریورماه

پورعباس زمان آغاز انتخاب رشته داوطلبان کنکور امسال را چهارشنبه هفته آینده (۱۴ شهریورماه)‌ اعلام کرد و گفت:‌ دفترچه راهنمای انتخاب رشته از روز یکشنبه ۱۱ شهریور در سامانه سازمان ملی سنجش بارگذاری می‌شود و داوطلبان به مدت پنج روز فرصت دارند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان ملی سنجش نسبت به انتخاب رشته‌های مورد علاقه خود و تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

وی بیان داشت:‌ سامانه ویژه فرآیند انتخاب رشته از سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه بر روی سایت سازمان ملی سنجش قرار خواهد گرفت و داوطلبان می‌توانند با پرداخت هزینه بسیار اندک،‌ بر اساس شواهد و داده‌های واقعی سال ۱۴۰۲، اطلاعات مربوط به میزان احتمال قبولی در رشته‌محل‌های مختلف را دریافت کنند.

پورعباس از داوطلبان کنکور خواست فرآیند انتخاب رشته را به روز آخر واگذار نکنند زیرا امکان ویرایش در روز پایانی وجود ندارد و به احتمال قوی امسال امکان تمدید فرصت انتخاب رشته نداریم و صرفا تا ۱۸ شهریور امکان انتخاب رشته هست.

به گفته وی، برای افراد جامانده از آزمون سراسری، امکان ثبت‌نام و انتخاب رشته فقط در رشته‌های بدون آزمون داده خواهد شد.

افزایش ۲۰ درصدی در ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی

پور عباس تصریح کرد: در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی امسال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم، قبولی در رشته‌های سهمیه مناطق محروم شرایط ویژه دارد و داوطلبان باید تعهد کاری بعد از تحصیل را در نظر بگیرند.

سرپرست سازمان سنجش آمار حاضران در جلسه دومین نوبت آزمون سراسری را یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد، یک میلیون و ۵۳۰ هزار نفر مجاز به انتخاب رشته هستند و ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های با آزمون، بیش از ۳۱۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۱ نفر از تهران و ۲۹ نفر از شهرستان، دارنده رتبه‌های برتر آزمون هستند، تصریح کرد: این امر،‌ نشان‌دهنده تنوع سوالات و مفهومی‌تر شدن آن است، در حالیکه سال گذشته، ۱۳ نفر از تهران داوطلب برتر داشتیم که به ۱۱ نفر امسال کاهش یافته است.


 

به گزارش ایرنا، اولین نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۳ با تعداد یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه امسال برگزار شد.

نوبت دوم آزمون سراسری امسال قرار بود در روزهای ۷ و ۸ تیرماه برگزار شود اما در پی شهادت رئیس جمهوری کشورمان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد (۳۰ اردیبهشت) و هم‌زمانی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیرماه، برگزاری نوبت دوم کنکور، دو هفته به تعویق افتاد و به روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه ۱۴۰۳ موکول شد و در نوبت دوم این آزمون نیز طی روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه، ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در پنج گروه آزمایشی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

نظر شما