شناسهٔ خبر: 68426418 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

عرضه گوشی باربی‌نشان با «بازی مار»؛ سازندگان این موبایل غیرهوشمند می‌گویند سم‌زدایی دیجیتالی می‌کند

یک گوشی صورتی جذاب به عنوان تازه‌ترین راه برای مهار اعتیاد به دیجیتال به بازار عرضه می‌شود. این گوشی با حداقل تکنولوژی طراحی شده و فاقد دوربین جلو است. دسترسی آن به اینترنت محدود است و تنها یک بازی بر روی آن نصب است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: یک گوشی صورتی جذاب به عنوان تازه‌ترین راه برای مهار اعتیاد به دیجیتال به بازار عرضه می‌شود. این گوشی با حداقل تکنولوژی طراحی شده و فاقد دوربین جلو است. دسترسی آن به اینترنت محدود است و تنها یک بازی بر روی آن نصب است.

صحبت از یک دستگاه تلفن همراه باربی‌نشان است که توسط شرکت فنلاندی «اچ‌ام‌دی گلوبال» و با همکاری شرکت آمریکایی تولید اسباب‌بازی به نام «مَتِل» عرضه شده است. اچ‌ام‌دی گلوبال همان شرکتی است که در حال حاضر برای برند نوکیا گوشی‌ تولید می‌کند.

این تلفن تاشو که هم اکنون در بازارهای اروپا عرضه شده است، ‌برای رده سنی نوجوانان و احتمالا والدینی که می‌خواهند اصطلاحا «سم‌زدایی دیجیتال» را تجربه کنند، در نظر گرفته شده است. این گوشی با حداقل تکنولوژی طراحی شده و فاقد دوربین جلو است. دسترسی آن به اینترنت محدود است و تنها یک بازی بر روی آن نصب است.

شرکت اچ‌ام‌دی اعلام کرده است که این تلفن را به منظور پاسخگویی به «جهش تقاضا» برای کاهش «تاثیر دیجیتال» در زندگی مردم طراحی کرده است.

آیا تلفن باربی می‌تواند به سم‌زدایی دیجیتال در بین نوجوانان کمک کند

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند به یک نگرانی فزاینده برای والدین تبدیل شده است و کارزارهای متعددی خواستار اعمال محدودیت‌های زمانی یا ممنوعیت‌هایی برای استفاده از این دستگاه‌ها هستند.

مردم نگران هستند که استفاده بیش از حد از دستگاه‌های دیجیتال، به ویژه توسط نوجوانان ممکن است دامنه توجه آن‌ها را کوتاه‌تر کند و آن‌ها را در معرض محتوای نامناسب یا غیرقانونی قرار دهد.

لارس سیلبرباوئر، یکی از مدیران ارشد شرکت اچ‌ام‌دی گفت که هدف از تولید گوشی باربی کمک به مبارزه با اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است.

او گفت: «ما شاهد جهشی بودیم که از ایالات متحده شروع شد و اکنون در حال گسترش به اروپا است، و روز به روز افراد بیشتری مایلند تجربه دیجیتالی همیشگی نداشته باشند.»

امکاناتی در حد «آجر» با اکسسوری‌های جذاب

این گوشی که به رنگ صورتی جیغ است، حتی صفحه نمایش لمسی هم ندارد. شما نمی‌توانید برای آن اپلیکیشن دانلود کنید یا به رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید.

از آنجایی که این گوشی برنامه کاربردی واتس‌اپ سازگار نیست، پس فقط می‌توانید از پیام کوتاه استفاده کنید. این بدان معناست که نمی توانید ببینید کسی پیام شما را چه زمانی خوانده است، چه زمانی در حال تایپ کردن است یا آخرین بار چه زمانی آنلاین بوده است.

ما شاهد جهشی بودیم که از ایالات متحده شروع شد و اکنون در حال گسترش به اروپا است، و روز به روز افراد بیشتری مایلند تجربه دیجیتالی همیشگی نداشته باشند.

 لارس سیلبرباوئر 

یکی از مدیران ارشد شرکت اچ‌ام‌دی

فقط یک بازی روی این گوشی نصب شده که نسخه بازی نام‌آشنا و کلاسیک نوکیا یعنی «بازی مار» است که با حال و هوای جدید باربی و تحت عنوان جدید Malibu Snake آمده است و صد البته به رنگ صورتی است.

به گفته شرکت اچ‌ام‌دی، این گوشی یک آینه در جلو دارد تا بتوانید خیلی سریع و راحت و «در حال حرکت به سر و وضعتان برسید.»

همچنین مجموعه‌ای از لوازم جانبی با تم باربی، از جمله کاورهای مختلف تلفن، بند مهره‌ای با زیورآلات باربی‌شکل، و مجموعه‌ای از کریستال‌های چوبی و برچسب‌های نوستالژیک باربی برای شخصی‌سازی این دستگاه ارائه می‌شود.

قیمت عرضه این گوشی در بریتانیا ۹۹ پوند (۱۱۷ یورو) است که دو برابر قیمت یک گوشی نوکیا بدون‌نشان است.

آیا زیر ۱۱ ساله‌ها نباید گوشی هوشمند داشته باشند یا می‌توان نحوه تربیت را عوض کرد؟

بازگشت به فناوری‌های ساده‌تر اغلب راهی برای مهار اعتیاد به دیجیتال در نظر گرفته می شود.

کالج ایتون، یکی از گران‌قیمت‌ترین دبیرستانهای شبانه‌روزی پسرانه در انگلستان اخیراً اعلام کرده است که به برخی از دانش‌آموزان تلفن‌های «آجری» یا در اصطلاح عامیانه فارسی آن، گوشی‌های «گوشت‌کوبی» ارائه می‌کند که فقط می‌توانند تماس و پیامک ارسال و دریافت کنند.

اپراتور تلفن EE در بریتانیا نیز اخیراً به والدین توصیه کرده است که کودکان زیر ۱۱ سال نباید اجازه داشته باشند تلفن هوشمند داشته باشند و به جای آن باید یک تلفن در اختیار آن‌ها قرار دهند که معمولاً به آن گوشی «پخمه» گفته می‌شود و فقط اجازه تماس و ارسال پیامک را به استفاده‌کننده آن می‌دهد.

با این حال، برخی از فعالان می‌گویند که رویکرد بهتر این است که به کودکان خود آموزش دهیم که چگونه از تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتالی در حد اعتدال و با عادات سالم‌تر استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما