شناسهٔ خبر: 68416074 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛

کانال های روباز شهری تهدیدی برای سلامت جان و مال شهروندان

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می دهد؛ کانال‌های روباز شهر ارومیه هر روز شاهد حوادث ناگواری برای شهروندان این شهر است، از سقوط خودروها تا سقوط کودکان در کانال‌های روباز نمونه عیان این حوادث است، شهروندان ضمن گله‌مندی از این بی‌توجهی به خدمات شهری از مسئولان درخواست چاره‌اندیشی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، نداشتن حفاظ کانال های روباز در بیشتر مناطق ارومیه یکی از مشکلاتی است  که دامنگیر شهروندان این شهر شده است. این کانال ها به محلی برای سقوط خودرو‌ها و حتی عابران پیاده تبدیل شده است که این امر نارضایتی‌هایی را در پی داشته است.

یکی از شهروندان در ارتباط با روبازی کانال‌های داخل شهر  و تهدید آن برای شهروندان اظهار‌ داشت: در این کانال ها بیماری‌ها و میکروب‌های زیادی وجود دارد که سلامت ما و فرزندان مان را تهدید می‌کند، لازم وضروری است که این کانال به صورت کامل لایروبی شده و سطح آن کاملا پوشش داده‌ شود.

وی افزود: این کانال ها تهدیدی برای اهالی منطقه است چراکه طی سالهای گذشته شاهد سقوط افراد و خودرو‌هایی به داخل آن بوده‌ایم که علاوه برخسارت مالی، خسارت جانی هم در پی داشته است.

صادق زاده شهروند دیگری با گله مندی از خدمات شهرداری و بی توجهی مسئولان شهری، روباز بودن کانال‌ها را معضلی بزرگ برای شهر ارومیه دانست و گفت: تردد وسائل نقلیه و حتی شهروندان در نزدیکی این کانال‌ها خطر ناک و حادثه ساز است.

وی با بیان اینکه علاوه بر خطرات بهداشتی، خطرات جانی نیز شهروندان ساکن در حاشیه این کانال‌ها را تهدید می‌کند.

۷۰ درصد کانال های روباز در ارومیه نا ایمن هستند

توماج وحید افشار، سخنگوی شورای شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: در حال حاضر، تنها ۳۰ درصد از کانال‌های روباز در ارومیه پوشش و ایمن‌سازی شده‌اند. بیش از ۷۰ درصد کانال‌ها فاقد ایمنی و نرده حفاظتی هستند.

وحید افشار با اشاره به معضل باز بودن کانال‌های شهری اظهار کرد: در سطح شهر ارومیه نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر طول جوی و کانال وجود دارد. از این مقدار، حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر کانال‌ها دهانه‌ای با عرض بیش از یک متر دارند که دارای خطرات احتمالی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تنها ۳۰ درصد از کانال‌های روباز در شهرستان ارومیه پوشش داده شده و ایمن‌سازی شده‌اند. بیش از ۷۰ درصد کانال‌ها فاقد ایمنی و نرده حفاظتی هستند و حدود ۴۰ کیلومتر از این کانال‌ها نیاز به ایمن‌سازی، پوشش و نصب نرده دارند.

سخنگوی شورای شهر ارومیه تصریح کرد: با توجه به وضعیت کانال‌های شهر، حدود ۲۰ کیلومتر کانال نیاز به احداث، نوسازی و بهسازی دارد که از این مقدار، هشت کیلومتر آن در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.

وحید افشار تصریح کرد: در سال‌های اخیر بارها مشکلات مربوط به کانال‌های روباز مشاهده شده است؛ از جمله سقوط خودروها و کودکان در داخل کانال‌ها که منجر به حوادثی شده است. همچنین فاضلاب‌های شهری به سمت این کانال‌ها هدایت می‌شوند که مشکلات بهداشتی جدی ایجاد می‌کند.

وی گفت: با مشارکت شهروندان و با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت مردمی، می‌توان توافقات جدیدی پیرامون بهسازی و پوشش کانال‌ها انجام داد. این مشارکت می‌تواند به بهبود ایمنی و بهداشت کمک کند، به‌ویژه که شهرداری با محدودیت منابع مالی مواجه است.

وحید افشار تأکید کرد: موضوع بهداشت عمومی و سرریز فاضلاب به کانال‌های شهر ارومیه یکی از چالش‌های جدی این شهر است که نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان و شهروندان است.

به گزارش ایلنا، کانال‌های شهری که برای هدایت آب‌های سطحی طراحی شده‌اند، در بسیاری از نقاط به مسیر جریان فاضلاب‌های خانگی و صنعتی تبدیل شده‌اند. این امر نه‌تنها باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود، بلکه مشکلات بهداشتی بسیاری را نیز برای ساکنان مناطق اطراف به همراه دارد. همچنین روباز بودن این کانال ها تهدیدی بر سلامت جان و مال شهروندان شده است که نیازمند عزم جدی مسئولین برای حفاظ دار کردن این کانال هاست.

انتهای پیام/

نظر شما