شناسهٔ خبر: 68412113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

بوردرلندز؛ اسب تروجان پرده نقره‌ای

مسعود تیموری

صاحب‌خبر -

اگر مراسم گیمزکام ۲۰۲۴ را دنبال کرده باشید، احتمالا شما هم می‌دانید که سال ۲۰۲۵ قرار است یکی از بزرگترین سال‌های Take-Two در صنعت بازی باشد. از بازی‌هایی مثل Civilizaton 7 گرفته تا مافیای جدید با نام Mafia: The Old Country و البته موردانتظارترین بازی حال حاضر یا Grand Theft Auto 6 که قرار است در سال ۲۰۲۵ منتشر شوند. در این بین یکی از رونمایی‌های قابل پیش‌بینی و مهم تیک تو بازی جدید بوردرلندز یا Borderlands 4 بود. بوردرلندزی که حالا به واسطه اقتباس سینمایی جدیدش حسابی سوژه رسانه‌ها و کاربران شده و در هفته اول حتی نتوانسته به فروش ۱۰ میلیون دلاری برسد.

بوردرلندز 4

فیلم بوردرلندز افتتاحیه فوق‌العاده ضعیفی در هفته‌های اول تجربه کرد و حالا یکی از بزرگترین شکست‌های تجاری امسال محسوب می‌شود. فیلمی با بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری که نتوانسته حتی یک دهم بودجه‌اش را تامین کند. این اقتباس نه از سمت طرفداران قدیمی بوردرلندز استقبال خوبی گرفت و نه طرفداران جدید به واسطه آن به بازی‌ها برگشتند. این اقتباس بار دیگر نشان می‌دهد که چرا فیلم‌های ساخته‌شده بر اساس بازی‌ها مسیر کاملا اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.

وقتی که قسمت اول بوردرلندز در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، فورا مسیر موفقیت را برای گیرباکس باز نکرد. بازی بزرگی که این روزها آن را می‌شناسیم، پس از انتشار قسمت دوم به موفقیت عجیب و غریب خودش رسید. بوردرلندز ۲ یک موفقیت تجاری بزرگ بود. بخش کوآپ پرطرفدار، شوخی‌های جاافتاده، آنتاگونیست جذابی مثل هندسام جک، همه و همه دست به دست هم دادند تا بوردرلندز ۲ به یکی از موفقیت‌ترین بازی‌های تیک تو و گیرباکس تا آن زمان تبدیل شود. بوردرلندز حالا در آستانه ۱۵ سالگی و پس از چندین نسخه فرعی و سه نسخه اصلی، خودش را آماده نسخه چهارم می‌کند.

فیلم بوردرلندز قرار بود با رویکرد جدیدی که نسبت به داستان و شخصیت‌ها در پیش می‌گیرد، مخاطبان جدیدی را به خودش جذب کند. استفاده از گروه بازیگری قدرتمندی متشکل از کیت بلانشت، جیمی لی کرتیس و کوین هارت، خودش یکی از برگ برنده‌های این فیلم به نظر می‌رسید. حتی ایلای راث در مقام کارگردان، آن‌قدر جذاب به نظر می‌رسید که فیلم بوردرلندز را بتواند فراتر از انتظارات به فروش برساند. اما شکستی که امروز می‌بینیم نشانه چیست؟ به نظر من خودخواهی و بی‌احترامی نسبت به متریال اصلی.

فیلم بوردرلندز

بوردرلندز بازی‌ای با تاریخچه مهم و هوادارانی دوآتشه است. مشابه بازی‌هایی مثل فال‌آوت یا سوپر ماریو که با عقبه‌ای بزرگتر، اخیرا اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی دریافت کردند. هواداران این بازی‌ها تاریخچه تک تک شخصیت‌ها را می‌دانند،‌ شوخی‌ها را می‌فهمند و البته انتظارات مشخصی از یک اقتباس سینمایی دارند. حداقل کار ممکن این است که شما داستانی را در همان سبک و سیاق بازی‌ها تعریف کنید. بوردرلندز مثل فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ که بر اساس بازی‌ها ساخته می‌شدند، سعی می‌کند به جای حفظ سبک و سیاق بازی‌ها، فیلمی با داستان جدید باشد و شکست می‌خورد.

نکته ناراحت‌کننده بعدی این است که شخصیت‌ها حتی ابتدایی‌ترین شباهت‌ها را هم با شخصیت‌های بازی ندارند. در یکی از گزارش‌ها حتی معلوم شد که بازیگرها بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند و این یک جور توهین به هواداران تلقی می‌شد. توهینی در این ابعاد که هالیوود سعی می‌کند تا تغییرات را در محصولاتش زورچپان کند. در عوض فیلم‌هایی مثل سوپر ماریو سعی کردند تا هویت مستقل خودشان را در کنار ادای احترام به بازی‌ها بسازند. یا مثلا فال‌آوت سعی می‌کند تا در کنار تعریف فضای جدید، ارزش افزوده‌ای برای مجموعه بازی‌ها داشته باشد.

فیلم بوردرلندز تا چند روز دیگر به صورت دیجیتال عرضه می‌شود. این در حالی است که فیلم کمتر از یک ماه روی پرده نقره‌ای بود. شکست این فیلم شاید روی هایپ پیش از عرضه بوردرلندز ۴ تاثیری نداشته باشد، اما نشان می‌دهد که هالیوود یک بار دیگر از اقتباس سینمایی یک بازی در قالب اسب تروجانی برای فروختن استفاده کرد و باز هم موفق نشد.

نظر شما