شناسهٔ خبر: 68412644 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

کدام جاذبه های گردشگری شیراز را حتماً باید دید؟چ

شیراز مکان‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است که جزء ارزشمند‌ترین آثار تاریخی و طبیعی به حساب می‌آیند.

صاحب‌خبر -
کدام جاذبه های گردشگری شیراز را حتماً باید دید؟
کد خبر: 672844
|
۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ۲۲:۲۶:۰۱

 در سفر به این شهر پر رمز و راز می‌توانید از آثار به‌جای‌ مانده از دوره زندیه بازدید کنید و ساعاتی طولانی را جوار آرامگاه شعرای بزرگ همچون حافظ و سعدی بگذرانید. 

تخت جمشید؛ شکوه تاریخ شاهنشاهی ایران

یکی از جاذبه های مهم و ارزنده استان فارس، تخت ‌جمشید است. با خرید بلیط قطار شیراز می‌توانید به راحتی به این شهر سفر کرده و از جاذبه های دیدنی آن دیدن کنید تا تجربه یک سفر لذت‌بخش را داشته باشید. این آثار باستانی به‌جای‌مانده از دوران هخامنشی، در ۱۰ کیلومتری مرودشت واقع شده و حدوداً ۲ ساعت با شیراز فاصله دارد. این شهر باستانی تا به امروز شکوه و عظمت تاریخ ایران را عهده‌دار است. در این مجموعه باستانی مراسم‌های تاریخی و دیپلماتیک زمان هخامنشی برگزار می‌شد. وجود کاخ‌های مختلف در این مجموعه هر کدام دنیایی از ماجراجویی مخصوص به خود را دارد که هر گردشگری را جذب می‌کند. شما می‌توانید هنگام پیش فروش بلیط قطار، بلیط قطار شیراز را تهیه کرده و به راحتی به این شهر سفر کنید.

  • زمان بازدید: از ۸ صبح تا ۱۰ شب

  • آدرس: جاده شیراز به مرودشت ۲۰ کیلومتری مرودشت تخت‌جمشید

نقش رستم

نقش رستم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی استان فارس است که در روستای زنگی‌آباد قرار دارد. فاصله این مکان با شیراز حدوداً ۲ ساعت است. این جاذبه دیدنی سه دوره مهم تاریخی یعنی ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را به رخ می‌کشد. کعبه زرتشت که در این مجموعه باستانی قرار دارد، گردشگران زیادی را مشتاق به بازدید می‌کند. همچنین کنده‌کاری‌ها و سنگ‌تراشی‌های این مجموعه باستانی آثار تماشایی زیادی را برجای گذاشته است. شما می‌توانید با رزرو بلیط قطار به راحتی به این شهر سفر کرده و از جاذبه های دیدنی آن از جمله نقش رستم لذت ببرید.

  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۱۰ شب

  • آدرس: جاده شیراز به مرودشت، سعادت شهر روستای زنگی آباد

حافظیه

حافظیه یا همان آرامگاه شاعر بزرگ حافظ که قلب شیراز محسوب می‌شود، در شمال این شهر و جنوب دروازه قرآن در گورستان خاک مصلی واقع شده است. مساحت این مکان حدود دوهکتار است که حیاط‌های آن با تالار ازهم جدا شده و فضای بسیار زیبایی را به جود آورده است. تالار ساخته شده در حافظیه از آثار به‌جای‌ مانده از دوران زندیه بوده و معماری این بنا به سبک دوران زندیه و هخامنشی بازمی‌گردد؛ اما این جاذبه گردشگری بارها بازسازی و تکمیل شده است. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار شیراز و سفر به این شهر به راحتی از این جاذبه گردشگری بازدید کنید.

  • زمان بازدید: از این مکان از ۸ صبح تا ۸ شب

  • آدرس: شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه

سعدیه

آرامستان سعدی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شیراز است که در نزدیکی باغ دلگشا در انتهای خیابان بستان قرار دارد. این آرامگاه در سال ۵۳ در لیست آثار ملی به ثبت رسید. سعدیه در واقع خانقاه سعدی در اواخر عمر او بوده است که لحظات آخر زندگی خود را در آن سپری می‌کرد. به دستور کریم خان زند، بنایی بر آرامگاه سعدی ساخته شد که بعد‌ها تعمیراتی بر آن صورت گرفت.

  • زمان بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

  • آدرس: شیراز انتهای خیابان بستان

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز است که در نزدیکی شاهچراغ قرار دارد. پنجره‌های مسجد با شیشه‌های رنگی مختلفی تشکیل شده است که به همین دلیل به آن مسجد صورتی ایران نیز گفته می‌شود‌. این مسجد از آثار به یاد مانده دوران قاجار بوده که به دستور میرزاحسن علی پسر حاکم شیراز ساخته شد. معماری بی‌نظیر آن و زیبایی مسجد، گردشگران زیادی را جذب کرده تا با استفاده از بلیط قطار شیراز به این شهر آمده و از این مکان دیدن کنند. این جاذبه گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • زمان بازدید: از ۷ صبح تا ۵ عصر

  • آدرس: شیراز خیابان لطفعلی‌خان زند محله گود عربان

ارگ کریم خانی

مهم‌ترین سازه به‌جای مانده از دوران زندیه، بنای باشکوه ارگ کریم‌خانی است که در سال ۱۱۸۰ به دستور کریم‌خان زند ساخته و بنا شد. ارگ کریم خانی در دوران زندیه، محل زندگی وکیل‌الرعایا و خاندان سلطنتی بود. در دوران قاجاریه نیز فرمانداران محلی در آن زندگی می‌کردند و در آخر در زمان پهلوی از آن به عنوان زندان استفاده می‌شد. ارگ کریم خانی ۴ برج آجری دارد که ارتفاع آن‌ها از دیواره اصلی ارگ بزرگ‌‌تر است. شما می‌توانید با خرید بلیط قطار شیراز و سفر به این شهر به راحتی از این جاذبه گردشگری بازدید کنید.

  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸ شب

  • آدرس: شیراز خیابان زند نبش میدان شهدا

عمارت شاپوری

یکی از باغ عمارت‌های مجللی که در شیراز ساخته شد، عمارت شاپوری بود. این عمارت یکی از جاذبه‌های گردشگری در شیراز محسوب شده که از آثار به‌جای مانده از دوران رضا پهلوی است. این عمارت به دلیل سبک تلفیقی معماری ایرانی و اروپایی که دارد، با دیگر عمارت‌ها متفاوت است. حوض بزرگی که وسط حیاط این عمارت قرار گرفته است، چشم‌اندازی زیبا خلق می‌کند.

  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۲۴ بامداد

  • آدرس: شیراز خیابان زند تقاطع اهلی عمارت شاپوری

حرم شاهچراغ

یکی از مکان‌های دیدنی و زیارتی شهر شیراز، حرم شاهچراغ بوده که این حرم بارگاه ملکوتی میر سید احمد برادر امام رضا و فرزند امام موسی کاظم است. قدمت این بنا به زمان اتابکان فارس برمی‌گردد که در زمان زلزله شیراز ویران شد؛ اما اهالی شیراز دوباره این بارگاه را بازسازی و ساختند‌. این حرم با کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های زیبا تزیین شده‌ است. حوض و درختانی که وسط حیاط این حرم قرار گرفتند نیز بسیار تماشایی هستند. حرم شاهچراغ دو درب فرعی دارد که به بازار حاجی و بازار عتیق می‌رسند. اگر قصد زیارت حرم شاهچراغ را دارید، می‌توانید با خرید بلیط قطار شیراز به زیارت بروید.

  • زمان بازدید: بازدید از این مکان شبانه‌روزی است.

  • آدرس: شیراز نزدیک میدان احمدی حرم شاهچراغ

سخن پایانی

تماشای صلابت و شکوه تخت جمشید، قدم زدن و زمزمه اشعار حافظ و سعدی، عبادت در آستان مقدس حرم شاهچراغ، سفر به ایران باستان در نقش رستم و... تنها بخشی از جاهای دیدنی شیراز هستند که بازدید از آن‌ها را نباید از دست بدهید. شما با رزرو بلیط قطار شیراز می‌توانید به قلب تاریخ ایران سفر کنید و به تماشای آثار باقی مانده از دوره‌های مختلف پادشاهان ایران بپردازید.

برچسب‌ها:

نظر شما