شناسهٔ خبر: 68394476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان:

مشکل آب آشامیدنی شهرستان گناباد به‌زودی رفع می‌شود

جواد افتخاری

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد گفت: با بهره‌برداری از چندین پروژه‌ای که در دست انجام داریم، به زودی مشکل کمبود آب این شهرستان رفع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مجید اکرادی در نشست خبری با خبرنگاران خراسان رضوی اظهار کرد: پروژه زون‌بندی آب‌رسانی به روستاهای اقماری گناباد با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان نیز فعال است و بخشی از کار انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای پروژه آب‌رسانی به مسکن ملی بهارستان، نماز و کارگران با ۳ میلیارد تومان، اظهار کرد: پروژه بهارستان آماده و تحویل شده و پروژه آب‌رسانی مسکن ملی نماز و کارگران نیز در دست انجام است و ظرف ۱۰ روز آینده آماده تحویل می‌شود.

اکرادی با اشاره به افتتاح پروژه آب‌رسانی مسکن ملی شهر کاخک با ۲.۵ میلیارد تومان و اجرای طرح آب‌رسانی مسکن ملی شهر بیدخت با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان، از اجرای پروژه حفر ۵ حلقه چاه با صرف ۵ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: لوله‌گذاری انجام شده و در مرحله برق‌رسانی و اجرای خط انتقال قرار دارد و این پروژه‌ها فعال هستند.

وی در ادامه به حفر و تجهیز چاه شماره ۶ سیدآباد با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: حفر و تجهیز چاه روستای رهن با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان انجام و هر دوی این موارد وارد مدار بهره‌برداری شده‌اند.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود تنش‌های آبی در بخش، در این راستا برق‌رسانی و تجهیز چاه مجتمع کامیاب بخش کاخک با ۱۲ میلیارد تومان انجام شد و در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

اکرادی به حفر و تجهیز چاه داخل اداره آبفا با صرف ۴ میلیارد تومان اعتبار اشاره کرد و گفت: حفر و تجهیز چاه ژاندارمری با صرف ۱۰ میلیارد تومان نیز انجام گرفته است.

وی گفت: هم‌اکنون احداث مخزن ۱۰۰۰ مترمکعبی شهر روشناوند با صرف ۱۸ میلیارد تومان انجام شده، اجرای سازه مخزن به اتمام رسیده و آبگیری شده و قرار است به زودی آئین بهره‌برداری آن با حضور استاندار برگزار شود.

اصلاح و توسعه شبکه آب‌رسانی ۲۳ کیلومتر

 اکرادی در ادامه بیان کرد: در یک‌سال اخیر نزدیک به ۲۳ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه آب‌رسانی در کل سطح شهرستان گناباد با صرف مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد ابراز کرد: اهم پروژه‌های اجرایی این امور در مدت زمان کمتر از یک‌سال اجرا شده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مجموع اشتراک کل شهرستان ۴۸ هزار و ۷۹۵ فقره انشعاب است که از این تعداد ۲۹ هزار و ۶۶۶ انشعاب در حوزه شهری و ۱۹ هزار و فقره ۱۲۹ انشعاب در حوزه روستایی و مجموع مصرف آب روستایی و شهری ۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۶۹۴ مترمکعب در سال گذشته بوده است.

اکرادی افزود: از این مقدار ۵ میلیون و ۸۵ هزار و ۹۹۳ مترمکعب در حوزه شهری و ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۷۷۲ مترمکعب در حوزه روستایی مصرف شده است که شهرهای روشناوند، کاخک، بیدخت و گناباد و تعداد ۷۶ روستا تحت پوشش امور آب شهرستان گناباد قرار دارند.

افتتاح پروژه‌های هفته دولت با صرف ۲۱۸ میلیارد تومان

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گناباد در ادامه اظهار کرد: همزمان با هفته دولت چندین پروژه آب‌رسانی با صرف ۲۱۸ میلیارد تومان اعتبار در گناباد اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۱۴ فقره انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شد که این موضوع شناسایی انشعاب غیرمجاز از سال ۱۴۰۰ تاکنون رشد قابل توجهی داشته است.

اکرادی افزود: آب‌رسانی مسکن ملی بهارستان، آب‌رسانی مسکن ملی شهر بیدخت و کاخک، افتتاح چاه ۶ چاه رهن، چاه داخل اداره و چاه ژاندارمری و ۳ کیلومتر اتصال خط انتقال از پروژه‌های اجرایی این امور در هفته دولت امسال است.

وی در خصوص میزان تولید و مصرف آب در گناباد، گفت: در این شهرستان چاه حفر می‌شود اما توان آبدهی چاه‌های اطراف شهر کم است هرچند چاره‌ای جز حفر آنها را هم نداریم ولی در کنارش پروژه‌هایی داریم که افق طرح آنها برای ۱۰ سال آینده است.

تأثیر اصلاح خط انتقال

اکرادی در خصوص تأثیر اصلاح خط انتقال ابراز کرد: حداقل ۱۰ لیتر در ثانیه در طول مسیر هدر می‌رود و زمانی که اتفاق می‌افتد با توجه به بعد مسافت مدت ۲۴ ساعت توان انتقال ۱۲۰ لیتر در ثانیه را از دست می‌دهیم. لذا مجبوریم با مدیریت یا با ذخیره ثانویه، مقدار ۵ تا ۱۰ هزار مترمکعب ذخیره داشته باشیم تا زمانی که اتفاق افتاد در ۲۴ ساعت نیاز مردم را تأمین کنیم و خدمات بهتری به مردم بدهیم.

وی گفت: بزرگترین چالش این است که رفع یک اتفاق ۲۴ ساعت زمان می‌برد و کل حجم آب چاه‌هایی که از سمت منطقه خواف می‌آید از دست می‌دهیم که این ۷۰ درصد تولید شهرستان است و گرنه هدر رفت آن ۱۰ لیتر در ثانیه است و می‌توان آن را برگرداند. لذا در حال حاضر در صورت اتفاق مجبوریم خط را تخلیه کنیم و مجدد آبگیری نماییم که با اجرای این خط انتقال هم ذخیره آب را هم عدم هدر رفت داریم.

مشکل آب آشامیدنی شهرستان گناباد به‌زودی رفع می‌شود

اکرادی افزود: قدمت بالای این خط که با تنش‌هایی مواجه است با توجه به اینکه در سال ۸۲ احداث شده و استانداردها متفاوت بوده و مرور زمان باعث شده خود به خود تأسیسات فرسوده شوند.

رفع هر اتفاق ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هزینه دارد

وی ابراز کرد: ما به دنبال حفر چند چاه و نصب آب شیرین‌کن هستیم که هزینه بالایی می‌طلبد و نیاز به اعتبار دارد برای پروژه‌های نیمه‌تمام تجهیز ۵ حلقه چاه و ... نیاز به جمع‌بندی هست و باید سالانه بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یابد تا آب مورد نیاز این شهر تأمین و نوسازی ایستگاه پمپاژ انجام شود.

اکرادی با اشاره به اینکه رفع هر اتفاق بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان هزینه در بردارد، گفت: پارسال روی خط انتقال ۳۹ فقره اتفاق رخ داد، اما اتفاقات زیاد دیگری روی انشعابات قدیمی افتاد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روستاهای شهرستان گناباد روستای کلات است که سیستم فاضلاب دارد و یک شهرک به نام شهرجو به صورت پکیجی در حال انجام است و پس آب در این منطقه تصفیه می‌شود.

وی گفت: در بقیه شهر کار شده اما هنوز به مرحله توافق با بخش خصوصی نرسیدیم؛ که برای اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب در شهرستان گناباد و تملک زمین جهت احداث محل تصفیه‌خانه و خط جمع‌آوری کار شده اما هنوز نیمه تمام است.

انتهای پیام

نظر شما