شناسهٔ خبر: 68370133 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهادکشاورزی خبر داد:

مشکل تامین سوخت و برق چاه‌های کشاورزی حل می‌شود/ مشی دولت چهاردهم، اجرای قوانین بالادستی

تهران- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی توافقی با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، مقرر شده که مشکل کشاورزان در تامین سوخت و برق چاه های کشاورزی به‌زودی برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامرضا نوری قزلجه» امروز (دوشنبه) در مراسم سال زراعی جدید ضمن تبریک کشت پاییزه به کشاورزان افزود: سال زراعی جدید همزمان با دولت چهاردهم آغاز به کار کرد که امیدواریم همه از لحاظ حاکمیتی و اجرایی در سطوح مختلف و کشاورزان و بهره برداران هماهنگ با یکدیگر حرکت کنیم و این امر فرصت مغتنمی برای مجلس و دولت است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید و خرید گندم اظهار داشت: اتفاقات خوبی در بخش تولید و خرید تضمینی گندم رخ داده که همه ناشی از فعالیت کشاورزان و بهره برداران و همچنین بیان نظرات کارشناسی و توضیحات مسئولان در افزایش تولید با عوامل کنترل شونده بوده است که باید این مهم تداوم پیدا کند تا همچون سال‌های گذشته با مشکل روبه‌رو نشویم.

وی تصریح‌کرد: لازم است گزارشی از روند نوسانات تولید در ۲ دهه اخیر آماده شود تا با شناسایی آسیب‌ ها بتوانیم تولید را افزایش دهیم.

نوری قزلجه، مشی دولت چهاردهم را اجرای قوانین بالادستی و قوانین مادر و تخصصی دانست و تصریح‌کرد: اتفاق خوبی که در برنامه هفتم توسعه رخ داده، دولت باید منابع لازم برای عملیاتی شدن این طرح ها را مشخص و تعیین کند؛ به‌طور مثال برای خودکفایی ۹۰ درصدی در کالاهای اساسی مورد نیاز کشور برآورد اولیه یک‌هزار میلیارد تومان است که باید احصا شود. البته معتقدم در بحث افزایش بهره وری و راندمان خیلی کارها را باید انجام بدهیم که شاید خیلی به منابع ریالی به اندازه ای که جاهای دیگر وابسته هستند، نیاز نباشد.

وی اضافه‌کرد: طی یکی دو ماه آینده باید برآورد هزینه‌ ها را به دولت ارائه دهیم تا در بودجه هم اعتبارات خوبی را اختصاص دهند، از سوی دیگر باید کمتر از دو ماه بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم کنیم تا سهم خوبی برای بخش بگیریم که بتواند به جهش واقعی در بخش منجر شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: گزارش های ارائه شده حاکی از آن است که کشاورزان ما نباید دغدغه ای در زمینه سم، کود و بذر و مقدماتی که برای کشت پاییزه نیاز است داشته باشند.

تامین سوخت ماشین آلات بخش کشاورزی با همکاری وزارت نیرو

وزیر جهاد کشاورزی، سوخت این بخش را نیازی ضروری دانست و گفت: در مذاکراتی که با وزیر نفت انجام شد، قول مساعد داد که به‌زودی ابلاغ می شود که با این اقدام دست استان ها کمی باز می شود که نسبت به برآورد دقیق نیاز کشاورزان اقدام کنند تا ماشین آلات کشاورزی یا تراکتورها در فصل کشت با کمبود سوخت روبه‌رو نشوند.

وی، یکی از ملزومات کنونی را قیمت خرید تضمینی محصولات عنوان کرد و افزود: اکنون در تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تاخیر انجام شده که پیگیری می کنیم تا به‌زودی نرخ جدید ابلاغ شود.

نوری قزلجه با بیان اینکه ما به عنوان متولی بخش کشاورزی باید منافع تولیدکنندگان را در نظر بگیریم، اظهار داشت: هیچ شاخصی به اندازه تعیین قیمت محصولات کشاورزی نمی تواند در افزایش تولید و انگیزه کشاورزان برای کشت اثرگذار باشد.

توافق وزارت نیرو با جهاد کشاورزی‌ برای تامین برق چاه‌ های کشاورزی

وی گفت: طی توافقی با وزارت نیرو در زمینه قطع برق چاه‌ های کشاورزی که برای کشاورزان مشکل ساز شده است، قول مساعد داده شد که بخش کشاورزی کمترین تنش را از ناترازی برق کشور داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون قرار است استان ها اختیاراتی به شرکت های استانی بدهند تا بتوانند تنظیماتی انجام بدهند که کشاورزان ما دچار مشکل نشوند، زیرا برخی کشاورزان می گویند برق منزل ما را قطع کنید اما برق چاه های آب را قطع نکنید زیرا تولید دچار مشکل می شود.

وی، ناترازی برق در کشور را یک واقعیت دانست و افزود: نمی توانیم بگوییم این مشکل ماه آینده برطرف می شود، اما قول داده شده که بخش کشاورزی از این به بعد کمترین تنش را از قطعی برق داشته باشد.

ارائه تسهیلات برای خرید تراکتور

وزیر جهاد کشاورزی در بحث تامین سرمایه بانک کشاورزی گفت: یکی از ملزومات این بخش تامین سرمایه است، برخی استان های ما تا چند روز دیگر باید کشت را شروع کنند، بنابراین باید سیستم تامین مالی ما انجام شود تا تسهیلات برای مکانیزاسیون به ویژه خرید تراکتور مهیا شود.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی طی روزهای اخیر برای تامین مالی جهت خرید تراکتور انجام شده است، اضافه‌کرد: در این زمینه برای خرید و نوسازی ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور تسهیلاتی ارائه خواهد شد.

نوری قزلجه درباره سیاست‌گذاری و ترویج بخش کشاورزی گفت: بیش از ۹۵ درصد بخش کشاورزی توسط مردم اتفاق می افتد. آنچه که در این مسیر کمک می کند این است که برای برخی نهاده های اولیه تولید یارانه اختصاص دهیم که در سرجمع فعالیت های کشاورزان رقم بزرگی نیست که بگوییم بخاطر یارانه تولید انجام می دهند.

وی اعتماد مردم به مسئولان بخش کشاورزی را مهم برشمرد و افزود: تلاش داریم از همه ظرفیت های موجود بهره بگیریم که اکنون مهمترین ابزار ما مروجین است.

نوری قزلجه درباره کشت قراردادی اظهار داشت: در این بخش باید اصلاحات جدیدی انجام شود و در این زمینه نظرات کارشناسان و مسئولان استانی را هم دخالت خواهیم داد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما هیچ ابایی از تغییر و تصحیح آمارها در بخش کشاورزی نداریم که عددها اصلاح شود بعد برخی بگویند در زمان شما به طور مثال ۵۰ کیلوگرم عملکرد کاهش یافت، ما خودمان می دانیم این آمارها دقیق نیست و این یکی ازچالش های جدی ما است.

وی بر این باور است که باید آمارها اصلاح شود و در وزارتخانه این موضوع را یک بار برای همیشه اصلاح کنیم، زیرا یکی از موارد مهم بی‌اعتمادی در بخش به حساب می‌آید.

نوری قزلجه اظهارداشت: از مسئولان بخش کشاورزی انتظار می رود به فکر احصای تامین مالی باشند، به‌تازگی قانونی در مجلس مطرح شده که بتوانند در بحث مولد سازی تامین مالی را پیگیری کنند.

وی درباره بخش بازرگانی افزود: همکاران ما در بخش بازرگانی به طور حتم باید در کنار تامین بازار، به فکر تولید و تولید کننده باشند.

نظر شما