شناسهٔ خبر: 68371841 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ترس از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد

قیمت‌های جهانی نفت خام به‌دلیل ترس از تشدید تنش در خاورمیانه و انتظارها برای کاهش نرخ بهره در آمریکا افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (پنجم شهریور) به‌دلیل سرایت جنگ غزه به دیگر بخش‌های منطقه خاورمیانه و در پی آن احتمال مختل‌شدن عرضه نفت در این منطقه افزایش یافت، این در حالی است که نزدیک‌شدن به زمان آغاز روند کاهش نرخ بهره آمریکا، چشم‌انداز اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت را افزایش داد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات امروز تا ساعت ۶ و ۱۵ دقیقه به وقت گرینویچ با ۵۶ سنت یا ۰.۷درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۵۸ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۵۷ سنت یا ۰.۷۵درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۴۰ سنت برای هر بشکه رسید.

حزب‌الله لبنان طی یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در بیش از ۱۰ ماه جنگ غزه، روز یکشنبه (چهارم شهریور) صدها موشک و پهپاد به‌سمت مناطق فلسطین اشغالی شلیک کرد؛ زیرا ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد لبنان را با حدود ۱۰۰ جت، برای خنثی‌کردن حمله‌ای بزرگ‌تر هدف قرار داده است.

این درگیری این نگرانی را ایجاد می‌کند که درگیری غزه، منطقه خاورمیانه را به صحنه جنگی فراگیر تبدیل و دیگر طرف‌ها را هم درگیر کند.

کلوین وونگ، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای مستقر در سنگاپور، دراین‌باره گفت: عوامل ریسک ژئوپلیتیک احتمالاً به‌طور قابل توجهی بر بازار نفت تأثیر خواهند گذاشت.

هر دو شاخص نفتی در معاملات روز جمعه (دوم شهریور) پس از اینکه جروم پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا، آغاز روند کاهش نرخ بهره را تأیید کرد، بیش از ۲درصد رشد کردند.

تحلیلگران بانک استرالیایی ای‌ان‌زد (ANZ) در یادداشتی گفتند: چشم‌انداز تسهیل سیاست پولی باعث تقویت احساسات در کل سبد کالایی شد.

به گفته این بانک استرالیایی، قیمت نفت هفته گذشته کاهش یافت؛ زیرا چشم‌انداز ضعیف اقتصادهای بزرگ بر تقاضای سوخت تأثیر گذاشته است.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه فیلیپ نوا، دراین‌باره گفت: معامله‌گران بازار نفت همچنین نسبت به اقدام‌ شماری از اعضای ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) برای تسهیل کاهش عرضه در اواخر سال جاری میلادی محتاط هستند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما