شناسهٔ خبر: 68368413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی» کتابی با نگاه تاریخی و سیاسی

شاهرود - ایرنا - تاریخ انقلاب اسلامی ایران فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده است که گروه‌‍‌ها و افراد فعال بسیاری در این راستا نقش ایفا کردند؛ از این‌رو نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی سال ۵۷ در کتابی به زیور چاپ آراسته شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، عصمت‌السادات سیف و سیدسجاد موسوی‌شاهرودی نویسنده و گردآورنده مطالب این کتاب تاریخ سیاسی شهرستان شاهرود در آن برهه از زمان به فعالیت‌های روحانیت مبارز علیه ظلم و استبداد رژیم شاهنشاهی پرداخته‌اند.

سیف سال ۱۳۵۲ در خانواده‌ای مذهبی در شاهرود چشم به جهان گشود و در طراحی و اجرای برنامه‌های اجتماعی بانوان حضوری فعال دارد.

وی پس از تحصیلات تکمیلی و کار در آموزش و پرورش این شهرستان، علاوه بر فعالیت‌های مشاوره‌ای به خانواده‌ها، به نوشتن این کتاب همراه با فرزندش سیدسجاد موسوی‌شاهرودی روی آورد.

این بانوی شاهرودی کتاب خود را سال ۱۴۰۳ در ۴۰۱ صفحه همراه با عکس‌های رنگی و همکاری انتشارات حبله‌رود استان سمنان به چاپ رساند.

کتاب «نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی ۵۷» دارای چهار فصل، اسناد و تصاویر و مصاحبه‌های میدانی است که برای پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه قابل ارجاع و استفاده است.

نویسنده پس از مقدمه و کلیات کتاب، در فصل نخست به تاریخچه، فرهنگ، مکان‌های تاریخی و موزه‌ها، جغرافیای شاهرود و همچنین تحولات سده‌های اخیر با عنوان «شاهرود در گذر زمان» پرداخته است.

فصل دوم کتاب تحولات اجتماعی دوره انقلاب مشروطه و در فصل سوم نقش روحانیت شاهرود در دوران پهلوی و نیز فصل چهارم به شرح حال و آثار برگزیده‌ای از روحانیون شهرستان شاهرود با تاکید بر زادگاهشان به صورت جداگانه پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم «به دنبال تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه علما، مراجع و روحانیون این اقدام رژیم را محکوم کردند و مرتبا نگران حال و وضع امام در ترکیه و دیار غربت بودند. (صفحه۲۰۸)»

«نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی» کتابی با نگاه تاریخی و سیاسی

به گزارش ایرنا، ۱۴ مرداد امسال از کتاب «نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی ۵۷» در شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود با حضور معاون ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای این شورا رونمایی شد.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

نظر شما