شناسهٔ خبر: 68364220 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

پس از ۵ ماه وقفه؛

از سرگیری شارژ بن کارت زنان‌باردار و دارای کودک زیر2 سال/واریز معوقات

بعد از وقفه 5 ماهه در اجرای طرح «حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر 2 سال در دهک یک تا پنج درآمدی»، این طرح دوباره از سر گرفته شد.

صاحب‌خبر -

نورنیوز-گروه اجتماعی: مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد امام خمینی (ره) با اعلام این خبر گفت: اجرای این طرح باتوجه به رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد علوی، اجرای طرح مذکور از سر گرفته شده، به طوریکه سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ماه (با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان) در روزهای اخیر و سهمیه خردادماه در هفته‌های آتی به حساب مادران واریز می‌شود.

مجتبی احمدلو ، با بیان اینکه از سال ۱۳۹۹ یکی از مفاد تفاهم‌نامه ۵ ساله میان بنیاد مستضعفان و کمیته امداد حمایت از تغذیه مادران باردار و شیرده است، اظهار کرد: براساس این تفاهم‌نامه تامین اعتبار توسط بنیاد علوی و اجرای آن توسط کمیته امداد با معرفی مادران توسط مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه‌ها در سطح شهرستان‌ها مطابق سهمیه اعلام شده صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: پس از رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد علوی تعهد ایجاد شده در سال جاری نیز همانند سال گذشته است، به طوریکه از حداکثر ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده در دهک یک تا پنج درآمدی به مدت ۱۲ ماه حمایت تغذیه‌ای صورت می‌گیرد. در راستای اجرای این تفاهم‌نامه، مادران باردار و شیرده توسط مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ها به کمیته امداد معرفی و بعد از کنترل و شناسایی دهک‌ها به صندوق امداد ولایت معرفی می‌شوند، پس از این معرفی، بن کارت غیرنقدی با سرانه ماهانه ۳۵۰ هزار تومان ( حداکثر ۱۲ ماه) در راستای خرید اقلام غذایی از نزدیکترین فروشگاه محل برای آنها صادر می‌شود.

احمدلو با اشاره به وقفه ایجاد شده در اجرای این طرح از ابتدای سال، بیان کرد: باتوجه به تامین اعتبار صورت گرفته توسط بنیاد علویِ بنیاد مستضعفان و همچنین باتوجه به اینکه از فروردین‌ماه کارت‌ها شارژ نشده بود، مقرر شده سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ماه در روزهای اخیر واریز و سهمیه خردادماه نیز طی دو الی سه هفته آینده شارژ شود. معوقات سهمیه ماه‌های تیر و مرداد نیز به محض آماده شدن لیست و تامین اعتبار جبران خواهد شد.

احمدلو با اشاره به اینکه لزوما این مادران از افراد تحت پوشش کمیته امداد نیستند، گفت: صرفا اجرای طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر ۲ سال در دهک یک تا پنج درآمدی برعهده کمیته امداد و تامین اعتبار آن از سوی بنیاد علوی تا پایان سال ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد.

او با اشاره به تاثیر اجرای این طرح در کاهش سوءتغذیه، افزود: طبق پژوهش‌های انجام شده در سال‌های گذشته، بن کارت‌های غیرنقدی کمیته امداد در کاهش و رفع سوءتغذیه مادران اثربخش بوده است.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد همچنین درباره نحوه استفاده از این بن‌کارت‌ها تاکید کرد: سهمیه هر ماه به حساب مادران واریز می‌شود. استفاده از این کارتها به گونه‌ای است که صرفا می‌توان با این کارتها، کالا خرید کرد. البته برای خرید با فروشگاه خاصی قرارداد نداریم و مادران می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مغازه اقلام غذایی را خریداری کنند. لازم به ذکر است که بعد از شارژ کارت به شماره موبایل مادران پیامکی جهت اعلام خرید اقلام غذایی ارسال می‌شود.

آغاز طرح 

گفتنی است این طرح  برای حمایت غذایی از مادران باردار و شیرده نیازمند از سه‌شنبه ۵ دی  سال 1402 آغاز شده است . مادران شیرده دهک اول درآمدی 8 استان تحت پوشش طرح امنیت غذایی قرار گرفتند به طوریکه دولت ماهانه ۴۰۰ هزار تومان حساب یارانه آنها را شارژ می‌کند؛ این یک کلیت از یک بسته است برای کل مردم، کودکان، نوزادان و مادران که به صورت هماهنگ در شبکه ملی اعتبار مدیریت می‌شود. 8 استان مذکور شامل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، ایلام، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

طرح کالابرگ شامل ۱۱ قلم استاندارد غذایی می‌شود حال آنکه طرح مربوطه به امنیت غذایی کودکان ۱۶ قلم کالای غذایی را تحت پوشش دارد . به طرح کودکان سبزیجات و میوجات و دانه‌های روغنی هم اضافه شده؛ در مورد امنیت غذایی کودکان این دانه‌های روغنی بسیار اهمیت دارند چرا که حاوی پروتئین و ویتامین هستند.

این مادران بعد از شناسایی وسع سنجی میشوند و بعد از تایید، به حساب سرپرست خانوارشان ماهانه ۴۰۰ هزار واریز می شود. البته این رقم  اعتبار است یعنی صرفا برای خرید ۱۶ قلم کالای خوراکی است و امکان برداشت نقدی ندارد و قاعدتا این شارژ زمانی باز می‌شود که مادر ۱۶ قلم کالای خوراکی خریداری کند.

برای هر فرد و سرپرست خانواری که پیامک برود، می‌داند که واجد شرایط است و بلافاصله می‌تواند شارژ اعتبار خودش را در اپلیکیشن و یا برنامه کاربردی «شما» ببیند. همچنین با هر بار خرید هم می‌توانند باقی مانده اعتبار را  از طریق همین برنامه کاربردی شما مشاهده کنند.

 پیامک‌ها از سه شنبه، یعنی دوشنبه شب ارسال و سه شنبه هم واریز انجام می‌شود و مردم می‌توانند خریدشان را انجام بدهند.

۱۴۰ هزار کودک با معرفی وزارت بهداشت تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند که حساب یارانه سرپرست خانوار هر کودک دچار سوء تغذیه شناسایی شده دهک یک تا پنج ماهانه یک میلیون تومان و به کودکان دهک‌های ششم و هفتم ماهانه ۶۰۰ هزار تومان به صورت اعتباری جهت خرید ۱۶ قلم کالا شارژ می‌شود.

 درمورد کودکان روز سه شنبه یک ماه جلوتر حساب سرپرستان را شارژ می شود، برای اینکه دست خانوار باز بشود؛ در روز سه شنبه مبلغ یک ماه جلوتر هم شارژ می‌شود یعنی اگر یک کودک این ماه یک میلیون به حسابش رفته، دوباره در این ماه یک میلیون دیگر هم به حساب سرپرست خانوار می‌رود.

مبلغ اعتبار است و هیچ جای دیگر مگر این ۱۶ قلم نمی‌تواند مصرف بشود (امکان برداشت نقدی وجود ندارد) . وزارت بهداشت 6 ماه دیگر تن سنجی می‌کند و فرزندی که نیازمند تغذیه مضاعف است باید ترازش تغییر کرده باشد و اگر وضعیت کودک تغییری  نکرده باشد، حتما یارانه قطع می‌شود، فریز می‌شود ؛ سپس ما وارد گفتگو با این خانواده می شوند اگر ترمیمی صورت بگیرد، بلافاصله باز می‌شود.

این طرح کودکان ۵ ماه تا ۵۹ ماهه را پوشش می‌دهد؛ امکان دارد بپرسید چرا ۵ تا ۵۹ ماه؟ چون آن حجم مغزی کودکان از زمان جنینی شکل می‌گیرد و تقریبا تا ۵۹ ماهگی کامل می‌شود، این خیلی برای خانواده‌ها و برای ما مهم است که فرزندان مان دارای تغذیه سالمی باشند.

نظر شما