شناسهٔ خبر: 68344243 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مادر باردار مبتلا به هپاتیت B می‌تواند فرزند سالم بدنیا آورد

مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادر باردار مبتلا به هپاتیت B در صورت تمایل به بارداری می‌تواند با مراقبت‌های لازم و حفاظت از خود، نوزاد سالم بدنیا آورد.

صاحب‌خبر -

دکتر علی حسین‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به غربالگری هپاتیتB برای مادران باردار، افزود: مراقبت های لازم شامل انجام آزمایش خون، تست های کبدی و مصرف برخی داروها برای کاهش علائم است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر دریافت واکسن هیاتیت از راه های پیشگیری از این بیماری و انتقال آن از مادر باردار به جنین است، هپاتیت A و B با استفاده از واکسن قابل پیشگیری است اما هپاتیت C واکسن ندارد.

کارشناس مسوول بیماری‌های آمیزشی و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هیچ نوزاد مبتلا به هپاتیت در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ثبت و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: هپاتیت ویروسی بیماری بسیار مسری است که اغلب از طریق مایعات بدن و خون منتقل می‌شود، از این رو احتمال انتقال هپاتیت در بارداری از مادر به جنین در صورت ابتلا به هپاتیت B و C بیشتر است و نوزاد می تواند با قرار گرفتن در معرض خون و مایعات آلوده در هنگام زایمان به ویروس مبتلا شود.

دکتر حسین‌پور ادامه داد: عفونت ویروس هپاتیت B در نوزادان می‌تواند شدید بروز کند، بنابراین همه مادران باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش و غربالگری قرار بگیرند تا به موقع از ابتلا به نوزاد جلوگیری شود، البته مادران مبتلا به هپاتیت B می‌تواند به نوزاد خود شیر دهند و از طریق شیردهی بیماری منتقل نمی‌شود.

به وضعیت التهابی کبد hepatitis می‌گویند، عفونت ویروسی عامل اصلی بروز این بیماری است اما می‌توان عوامل دیگر همچون نتیجه ثانویه داروها، سموم، الکل و بیماری هپاتیت خودایمن را در ایجاد آن موثر دانست.

التهاب کبد به صورت پنج گروه A، B، C، D و E دسته‌بندی می‌شود که هر یک توسط ویروس متفاوتی ایجاد خواهند شد.

نظر شما