شناسهٔ خبر: 68342730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

ارسال طرح جدید اراضی فاز ۲ خاوران تبریز به استانداری تا ۸ شهریور +فیلم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: در طرح جدیدی که قرار است به کارگروه زیربنایی استان زده شود نوشته می‌شود «ما صرفا تغییر کاربری اراضی خاوران (۲۵۰ هکتار باقی مانده) را می‌خواهیم» و تا ۱۰ روز آینده (۸ شهریور) ما این طرح و موارد ذکر شده را به استانداری ارسال می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، در تاریخ ۲۷ مرداد ماه بیش از ۱۰۰ نفر از مالکان فاز ۲ خاوران با تجمع و حضور در مقابل ساختمان اصلی شهرداری تبریز اعتراض و مطالبه خود را در خصوص عدم رسیدگی و شفافیت نبودن مسیر پرونده اعلام کردند و خواستار استعفای آنان شدند.

مالکان فاز ۲ خاوران تبریز از اینکه شهرداری نتوانسته بعد از گذشت حدود ۱۴ سال با وعده‌های مختلفی که داده است تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به مسکونی انجام دهد درخواست داشتند که شهرداری اراضی کشاورزی خودشان را در منطقه زرنق به آنان برگرداند، یا اینکه یک بار برای همیشه با پیگیری فوری تفکیک و تغییر کاربری تعیین تکلیف شود.

یکی از مسائل نامشخصی و مورد سوالی که بار‌ها مطرح شده است درخواست الحاق و تغییر کاربری تقریبا ۶۵۰ هکتاری اراضی توسط شهرداری تبریز است، مالکان فاز ۲ خاوران می‌گویند سهم هر یک از ۵ هزار و ۲۰۰ مالک ۱۹۰ متر زمین مسکونی است یعنی چیزی نزدیک به ۱۰۰ هکتار که باید برای آن نامه‌نگاری می‌شد، حال این مقدار اضافه درخواست شاید یکی از دلایل معتل ماندن پرونده باشد و اگر از ابتدا به صورت شفاف شهرداری همان مقدار مورد نیاز را درخواست می‌کرد زودتر پرونده به نتیجه می‌رسید. 

محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو در خصوص همین مسئله گفت: محدوده اراضی فاز ۲ خاوران حدود ۶۰۰ هکتار است که ۳۰۰ هکتار آن به زیرساخت‌های شهری رفته، مقداری از ۳۰۰ هکتار باقی مانده، چون مستثنیات است تملک نشده که از آن ۲۵۰ هکتار باقی مانده، این مقدار را هم اگر طرح بزنیم نصفش به شبکه معابر و خدمات می‌رود و در نهایت ۱۵۰ هکتار باقی می‌ماند.

<div id="video-display-embed-code_2378514" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1167999/2378514?width=400&height=300"></script></div>

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری مقدار زمین بیشتری را در نامه‌نگاری درخواست داشته است تصریح کرد: الان در طرحی که قرار است به کارگروه زیربنایی استان زده شود نوشته می‌شود «ما صرفا تغییر کاربری این راضی (۲۵۰ هکتار باقی مانده) را می‌خواهیم» و مطرح کرده‌ایم اراضی‌ای که در آن اتوبان قرار دارد در حریم شهر باقی بماند.

وی در پاسخ به این سوال که مقداری زیادی از اراضی توسط جهاد کشاورزی استان درجه ۱ و ۲ تشخیص داده شده است و شهرداری قرار است چگونه اراضی مسکونی را تحویل دهد، افزود: شهرداری با در نظر گرفتن نوع اراضی از تراکم خیلی کم، کم و متوسط پهنه‌بندی تراکمی گذاشته است، اراضی‌ای که باغ زنده هستند را در آنجا حذف می‌کند و اراضی‌ای که هیچگونه آثار درخت و... در آنها نیست را در تقسیم‌بندی اراضی نوع تراکم خیلی کم، کم و متوسط می‌آورد و در قالب زمین‌های باغی و مسکونی ۲ طبقه به آنها تحویل می‌دهد.

عزتی با اشاره به مسیری که قرار است شهرداری برای حل شدن یکی از بزرگترین مشکلات استان آذربایجان شرقی طی کند گفت: اکنون در حال تهیه موارد این طرح هستیم تا به شورای برنامه‌ریزی بفرستیم و تا ۱۰ روز آینده (۸ شهریور) ما این طرح و موارد ذکر شده را به استانداری ارسال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:
شهرداری تبریز باید در دادگاه قضایی پاسخگوی مردم باشد/ مطالبه و تجمع به حق مالکان فاز ۲ خاوران مقابل استانداری
کار نادرست شهرداری تبریز در خصوص اراضی فاز ۲ خاوران/به معاونت شهرسازی ماموریت دادم تا مساله را حل کنند
شورای برنامه‌ریزی استان آذربایجان شرقی نسبت به الحاق اراضی فاز ۲ خاوران تبریز اعلام موافقت کند
تذکر چند باره امام جمعه تبریز در مورد مشکلات اراضی فاز ۲ خاوران/ وزیر راه پای درد و دل مالکان
«صدای آمریکا ـ voa» صدایی غیر مردمی و بی‌دغدغه از ایران/ چرا در فاز ۲ خاوران خبری از مقصر اصلی یعنی شهرداری منطقه ۹ تبریز نیست؟

نظر شما