شناسهٔ خبر: 68958886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت حفظ قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: حفظ قنات‌های استان به‌عنوان سازه‌های میراث‌فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا ذاکری اظهار کرد: در دو سال اخیر ۵۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای مرمت، بازسازی و لایروبی ۱۹۶ رشته از فنات‌های این استان به‌عنوان سازه‌های میراث‌فرهنگی هزینه شده است.

وی افزود: امسال ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای مرمت، بازسازی و لایروبی ۱۲۰ قنات دیگر در استان مصوب شده است و برای اختصاص اعتبارات بیشتر در انتظار اختصاص بودجه‌های ملی و کمک‌های فنی‌واعتباری هستیم.

ذاکری تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۰ گروه چهار نفره برابر ۸۰ نفر برای مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌ها در چهارمحال و بختیاری فعال هستند و با احتساب اشتغال غیرمستقیم این تعداد به ۱۸۰ نفردر سال می‌رسد.

وی با اشاره به وجود ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این تعداد تاکنون ۶۰۰ رشته قنات مرمت، بازسازی و لایروبی شده است.

ذاکری اضافه کرد: بلندترین قنات استان به‌‎طول هفت کیلومتر در سفیددشت شهرستان بروجن قرار دارد.

وی افزود: همچنین قدیمی‌ترین قنات چهارمحال و بختیاری قنات لاغدنبه سامان با چهار هزار و ۵۰۰ متر طول و افزون‌بر ۵۰۰ سال قدمت است که هم‌اکنون در دوران خشکسالی ۶۰ لیتر در ثانیه و در سال‌های ترسالی تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه خروجی (دبی) داشته است.

ذاکری بیشترین قنات‌های چهارمحال و بختیاری را مربوط به شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان و بن اعلام و تأکید کرد: قنات‌های بِرُوی و رباط فرخ‌شهر هم جزو قنات‌های قدیمی استان است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری رعایت حریم قنات‌ها را ضروری دانست و افزود: دستگاه‌های اجراییو شرکت‌های خدمات‌رسان بایستی هنگام اجرای خطوط انتقال و جاده‌سازی به رعایت حریم قنات‌ها توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد قنات‌های چهارمحال و بختیاری به مقنی‌های بیشتری نیاز داریم و باید در این حوزه به متقاضیان آموزش دهیم که برای تحقق این مهم با اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان هماهنگی‍هایی شده است تا در مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌ها دچار مشکل نشویم.

ذاکری یادآور شد: قنات یک سازه قدیمی ابداعی از سوی ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود که شامل کانالی است که تعدادی چاهک را به مادرچاه متصل و آب را به سطوح زمین منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: در زمان قدیم که انرژی‌های فسیلی و برق برای انتقال آب به زمین‌های کشاورزی وجود نداشت، مردم از قنات برای انتقال آب به این زمین‌ها استفاده می‌کردند.

نظر شما