شناسهٔ خبر: 68342313 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سیمایی صراف در اولین ورود خود به ستاد وزارت علوم:

باید مرجعیت علم و فناوری به رسمیت شناخته شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اولین ورود خود به ساختمان ستادی این وزارتخانه ضمن تأکید بر توجه به کرامت دانشگاهیان و افزایش نشاط در دانشگاه‌ها گفت: هیچ میانبری جز علم و فناوری برای حل مشکلات کشور وجود ندارد و باید مرجعیت علم و فناوری به رسمیت شناخته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حسین سیمایی صراف، در اولین حضور خود در ستاد وزارت علوم گفت: وظیفه می‌دانم از جناب آقای دکتر زلفی‌گل که زحمات ویژه‌ای برای آموزش عالی کشیدند و همچنین از زحمات کلیه وزرای آموزش عالی در ادوار گذشته و روسای فعلی و پیشین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری قدردانی کنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با تشکر ویژه از کارکنان ستاد این وزارت تاکید کرد: باید  بتوانیم کرامت همه را اعم از استاد، دانشجو و کارمند به صورت یکسان و به عنوان انسان در پیشاپیش همه اقدامات حفظ کنیم.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه همه  چالش‌های آموزش عالی مشخص است و راه حل‌ها را هم می‌شناسیم گفت: اما موانعی وجود دارد که نمی‌گذارد پیش برویم و یکی از این موانع، عدم باور عده ای به توان و قدرت علم برای حل مشکلات است.

وی افزود: به هرحال اگر کشور بخواهد پیشرفت کند، باید مرجعیت علمی و فناوری را به رسمیت بشناسد. ابتدا باید این باور در همه ایجاد بشود که راه میانبری جز توجه به علم نداریم.

سیمایی صراف ادامه داد: مرز‌های دانش و شکل گرفتن انواع علوم فنی، علوم پایه و علوم انسانی، مرز‌های تصنعی هست و به خاطر محدود بودن انسان شکل گرفته است. دانش یک کلیت یکپارچه است و برای پیشبرد اهداف آموزش عالی نیازمندیم همه این کاروان با هم و متوازن حرکت کنند.

وی با اشاره به حمایت‌ها و امکانات که در برنامه‌ها مانند برنامه هفتم برای پیشبرد اهداف وزارت علوم پیش بینی شده است گفت: یکی از چالش‌های ما این است که بدانیم در خط مقدم با انسان سر و کار داریم، بنابراین ما با ماشین سر و کار نداریم. اگر استاد، دانشجو و کارمند ما احساس کند، خودش دیده نمی‌شود حتما این حرکت کند می‎ شود.

وزیر علوم ادامه داد: کرامت انسان و دانشگاهیان را به رسمیت بشناسیم، همه با هم بسیج شویم و حرکت کنیم. جامعه دانشگاه یک محیط علمی فرهنگی و انسانی است، ما مکانیک نیستیم، همه این ابزار‌ها برای این است که انسان رشد کند، انسان محترم شمرده شود. امیدوارم دانشگاهیان این پیام را هم مثبت تلقی کنند.

وزیر علوم اضافه کرد: یک نگرانی رهبر معظم انقلاب همیشه این است که چرا جامعه نشاط ندارد. امیدواریم خداوند یاری کند از پس موانع برآییم و بتوانیم همه با تلاش و امید حرکت کنیم که خواست رهبر انقلاب هم همین است.

سیمایی صراف تاکید کرد: ایجاد امید با گفتن و صحبت کردن به وجود نمی آید، بلکه باید دانشجویان یک اقدام و عمل از ما ببینند تا امید و نشاط در آنها ایجاد شود.

مهم‌ترین برنامه من پیشرفت علم و فناوری برای پیشرفت کشور است، دانشگاه‌های ما در مسأله مهارتی، نیازمحوری، فرهنگی چالش‌هایی دارند و باید نشاط و‌ امید را هم احیا کنیم.

وی افزود: قطع ارتباط صنعت و دانشگاه هم یکی از چالش‌های ما هست که البته این فقط یک چالش است، در همین مدت کوتاه با وزیر صنعت هم صحبت‌هایی داشتیم که این ارتباط تقویت شود.

زلفی‌گل؛ وزیر علوم اسبق: تصمیمات را بر مبنای پژوهش گرفتیم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از خداوند بزرگ می‌خواهم به جنابعالی که سکاندار علم و فناوری و نوآوری این کشور خواهید بود کمک کند تا بتوانید به اهداف علم و فناوری که در اسناد فرا دستی نظام مقدس جمهوری اسلامی آورده شده دست پیدا کنید.

وی خطاب به دکتر سیمایی افزود: حضرتعالی سکاندار کشتی آموزش عالی کشور شدید و همه اعضای خانواده فهیم فرهیخته و فرزانه دانشگاهی یار و همکار شما خواهند بود چراکه هر موفقیتی حاصل شود متعلق به کل کشور عزیزمان ایران خواهد بود، شک ندارم که جنابعالی با تجربه‌ و تعاملی که دارد می‌توانید مشعل مدیریتی آموزش عالی را با موفقیت طی طریق کنید.

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری  عنوان کرد: همه ما در یک تیم به نام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم و هر کسی باید تلاش کند که نقش خود را به خوبی انجام دهد، به لطف خداوند بزرگ در دوره کمتر از سه سال دولت سیزدهم اتفاقات مبارکی توسط جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری رخ داد و همکاران ما یاوران علمی در ستاد وزارت علوم بودند به طوری که در طی این سه سال حتی یک مورد اعتراض به برخورد ناشایست از طرف همکاران و یاوران علمی به بنده واصل نشد که جای تقدیر دارد.

زلفی گل عنوان کرد: از سال ۱۳۸۲ بنده حقیر در زمینه سیاست گذاری علم و پژوهش و فناوری دغدغه داشتم، در سال ۱۳۸۴ که مسئولیت تاسیس بنیاد ملی نخبگان رو بر عهده گرفتم نیز در زمینه علم و فناوری تلاش می‌کردم و پیشنهاد دهنده معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشگاهیان بنده بودم و لذا در تمام این سال‌ها دغدغه آموزش عالی را داشتیم، با یک پشتوانه پژوهشی بنده وارد وزارت علوم شدم و قبل از هر کاری ۵ اولویت برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری تعیین کردم که این پنج اولویت شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی؛ فناوری و نوآوری، آموزش؛ پژوهش و بنیاد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناوری، تولید خدمت ثروت و سرمایه دانش است و  تمام تلاش خود را برای تحقق این اهداف به کار گرفتم.

وی ادامه داد: انتقادات کلیدی که به وزارت علوم وجود داشت این بود که آموزش مهارت محور و تحقیقات نیاز محور نیست و جامعه دانشگاهی نسبت به مسائل کشور کم توجهی دارد، زیرساخت‌هایی وجود نداشت، برای تبدیل علوم به فنون اراده لازم، وجود نداشت، اما بر اساسی اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی باید دست یابد یعنی اینکه اگر قرار است رشته‌ای ایجاد کنیم و نیروی تربیت کنیم باید بر اساس نیازهای جامعه باشد چراکه از بودجه عمومی دولت هزینه می‌شود و باید در راستای نیازهای جامعه به کار گیری شود.

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در این راستا حدود ۳۰ طرح پژوهشی تعریف کردیم و به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه شد و سعی بر این بود از ظرفیت برنامه نهایت استفاده را داشته باشیم، تنها به دو وزیر اجازه داده شد که پشت تریبون از احکام برنامه توسعه هفتم دفاع کنند که یکی از آنها وزیر علوم بود، به همین دلیل احکامی که در برنامه توسعه هفتم آمده برای وزارت علوم واقعا منحصر به فرد است.

زلفی گل تصریح کرد: در احکام برنامه توسعه هفتم و برنامه توسعه کشور نیز نباید احکام بودجه و مالی آورده شود اما با پیگیری‌های بنده یک حکم ویژه آوردیم که سازمان برنامه بودجه مکلف شد معادل ۱۵ درصد کل اعتبارات دانشگاه را به پژوهش و معادل ۵ درصد اعتبارات کل هر دانشگاه برای امور فرهنگی اختصاص دهد یعنی سالانه ۲۰ درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه علاوه بر افزایش سالانه باید اضافه شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بود آموزش مهارت محور، آموزش هدفمند شود، به عنوان مثال برای آموزش مهارت محور کردن ما یک کنگره ملی برگزار کردیم و قرار است یک شیوه نامه و یک دستورالعملی برای آن تدوین شود و پشتوانه آن دستورالعمل، نظرات نخبگانی و افراد متخصص در آموزش عالی قرار دارند، خوشبختانه مقدمات این کار انجام شده است، انشالله تیم مدیریتی جدید پیگیری می‌کنند و نظرات اصلاحی خودشان را اعمال خواهد کرد و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

وزیر علوم دولت سیزدهم اضافه کرد: پایه‌های تشویقی و ترمیم حقوق یاوران علمی حتما اجرا می‌شود و دلیل تعویق آن تغییرمجلس شورای اسلامی بود که باعث شد شورای حقوق و دستمزد منتظر معرفی نمایندگان مجلس برای عضویت در این شورا بمانند.

نظر شما