شناسهٔ خبر: 68337833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رتبه دوم مسابقات جهانی کمیکار به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تعلق گرفت

گروهی از دانشجویان مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند در مسابقات جهانی کمیکار ۲۰۲۴ (Chem-E-Car) مقام دوم را کسب کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گروه خودرو سبز دانشگاه صنعتی امیرکبیر خودرویی را برای شرکت در مسابقات بین المللی کمیکار ۲۰۲۴ طراحی کردند و حائز رتبه دوم این مسابقات شدند.
در این مسابقات که انجمن علمی مهندسان شیمی آمریکا (AIChE) در هندوستان آن را برگزار نمود، گروه پنج نفره دانشگاه صنعتی امیرکبیر متشکل از خانم‌ها سیده بهار اعلمی پور و صبا امیدی ارجنکی و آقایان امیرحسین باقری، علیرضا هوشمند و مهدی رحیمی با سرپرستی دکتر مصطفی کشاورز مروجی و مهندس حسین فاضلیان شرکت داشتند.

گفتنی است کمیکار، مسابقه خلاقانه دانشجویی برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی و رشته‌های مرتبط است که انجمن‌های جهانی مهندسان شیمی آن را سالانه برگزار می‌نمایند.

شرکت‌کنندگان در مسابقات کمیکار باید خودرو‌هایی را با سیستم و ابعاد مشخص بسازند تا بتوانند مسیر تعیین شده‌ای را طی کنند. نیرو‌های پیشران و ترمز این خودرو‌ها باید از واکنش‌های شیمیایی تأمین شود که آلاینده محیط زیست نباشد؛ به گونه‌ای که هیچ گاز یا مایع خطرناکی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آنها به کار نرفته باشد.

در این دوره از مسابقات ۱۵ گروه حضور داشتند و تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها نماینده ایران در این رقابت‌ها بود. این گروه ماشینی را طراحی و تولید کرد که واکنشی الکتروشیمیایی آن را به حرکت در می‌آورد و با واکنش شیمیایی دیگری متوقف می‌شود.

همچنین لازم است برای هر خودرو یک آگهی نیز ارائه شود که بیانگر مواردی همچون مکانیزم‌ها و واکنش‌های تأمین نیروی خودرو، عناصر تأمین کننده امنیت و خلاقیت و نوآوری به کار رفته در طراحی خودرو باشد.



نظر شما