شناسهٔ خبر: 68327980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نورنیوز | لینک خبر

بیش یک میلیون زائر اربعینی هنوز به کشور بازنگشته‌اند/موج دوم بازگشت از روز یکشنبه

مسوول عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: یک میلیون و 304 هزار زائر کماکان در کشور عراق وجود دارد که هنوز به کشور بازنگشته‌اند؛ روز یکشنبه هفته آینده، دومین موج بازگشت زائرین خواهد بود.

صاحب‌خبر -

نونیوز-گروه اجتماعی: ایمان محرابی‌نیا  آخرین وضعیت ورود و خروج زائران اربعین از مرزهای شش‌گانه کشور را تشریح کرد و گفت: از روز ۱۶ مردادماه تا پایان روز گذشته (پنجشنبه، یکم شهریورماه) سه میلیون و ۹۹ هزار نفر زائر از مرزهای زمینی کشور خارج شدند و یک و ۷۹۵ هزار نفر از مرزهای زمینی به کشور بازگشته‌اند.

وی افزود: در خصوص آمار میزان خروج از کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش و در مسیر ورود به کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا بدین لحظه بدون تغییر آماری، تردد زمینی گزارش شده است.

مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور ادامه داد: در مسیر ورود به کشور ۹۵ درصد زائران ایرانی و ۵ درصد غیر ایرانی بودند که به ترتیب یک میلیون و ۷۱۲ نفر زائر ایرانی و ۸۲ هزار نفر نیز زائر غیر ایرانی به کشور بازگشتند؛ همچنین ۲۵۹ هزار نفر زائر غیر ایرانی از مرزهای کشور به سمت عراق عزیمت داشتند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان روز گذشته ۲۹۳ هزار نفر زائر از مرزهای ۶ گانه وارد کشور شدند، افزود: مرز مهران با سهم ۴۹ درصدی انتخاب اول زائران برای ورود به کشور است و پس‌از آن شلمچه با ۲۸ درصد، خسروی با ۱۲ درصد، چذابه با ۹ درصد، باشماق و تمرچین نیز هرکدام با سهم یک درصدی در انتخاب‌های بعدی زائرین قرار گرفته است؛ همچنین غیر ایرانی به ترتیب مرز شلمچه با ۳۱ درصد، مرز باشماق ۲۵ درصد، تمرچین ۱۸ درصد، مهران ۱۴ درصد، چذابه و خسروی هرکدام با ۴ درصد را برای ورود به کشور انتخاب کردند.

به گفته محرابی‌نیا؛ آمار ورود به کشور از مرز مهران و مرز شلمچه در روز چهارشنبه (یکم شهریورماه) نسبت به روز سه‌شنبه (۳۱ مردادماه) بدون تغییر ماند اما میزان خروج از مرز مهران و شلمچه در مدت زمان ذکر شده، به ترتیب ۲۸ درصد و ۲۹ درصد کاهش داشته است.

مسؤول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور در پایان گفت: سهم استفاده از حمل و نقل عمومی در مسیر برگشت زائران ۱۵ درصد است و تعداد کل زائران جابجا شده از ابتدای طرح در مسیر برگشت ۲۷۳ هزار ۱۴۰ زائر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. همچنین، ۱۵ هزار و ۹۴ سفر انجام شده که حاکی از رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی با اشاره به سهم بازگشت حمل‌ونقل عمومی از مرزهای ۶ گانه، افزود: مرز مهران با سهم ۷۱ درصد، مرز شلمچه ۱۳ درصد، مرز تمرچین و باشماق ۵ درصد، مرز خسروی و چذابه هم سه درصد، مورد انتخاب مسیر بازگشت زائرین قرار گرفته است.

محرابی‌نیا گفت: تا پایان روز گذشته، یک میلیون و ۳۰۴ هزار زائر کماکان در کشور عراق وجود دارد که براساس آخرین آمار هنوز به کشور بازنگشته اند. ورود زائرین به کشور همچنان تا روز جمعه هفته پیش‌رو ادامه خواهد شد اما براساس پیش‌بینی‌ها دومین موج بازگشت زائرین، روز یکشنبه هفته آینده که مصادف با اربعین حسینی است، خواهد بود.

بازگشت ۶۴ درصد زائران اربعین به کشور

رئیس پلیس راه راهور فراجا، از بازگشت بیش از ۶۴ درصد زائران به کشور خبر داد و گفت: زائران از همان مرزی که خارج شدند، باز گردند.

 سردار حسن مؤمنی رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت: بیش از ۶۴ درصد زائران به کشور بازگشته‌اند و تردد در محورهای مواصلاتی به سمت مرزها روان و پر حجم است. از شب گذشته تا کنون، بیش از ۱۹۴ هزار نفر از هموطنان بازگشته‌اند که ۱۰۰ هزار نفر از مهران وارد کشور شده‌اند.

وی تأکید کرد: زائران باید از همان مرزی که خارج شده‌اند به کشور بازگردند تا از مشکلات حمل و نقل عمومی جلوگیری شود. همچنین، به زائران توصیه می‌شود که در سفر بازگشت حتماً استراحت کافی داشته باشند.

سردار مؤمنی گفت: تا روز گذشته در استان‌های مرزی، شاهد کاهش ۳۸ درصدی جان‌باختگان در صحنه تصادف بودیم.

سردار رادان: تمهیدات پلیس در اربعین تا بازگشت آخرین زائران ادامه می یابد

سردار احمدرضا رادان در قرارگاه اربعین حسینی فرماندهی انتظامی استان خوزستان که به صورت وبینار با مرزهای هفتگانه برگزار شد، اظهار کرد: بنده مأموریت اربعین حسینی را به نوعی طاعت و عبادت خدا می‌دانم و این خدمت نوعی از خدمت عارفانه است.

وی با بیان اینکه اگر با چشم دل گوش دهید صدای زنگ اتمام اربعین دارد می‌رسد، افزود: خدمت در اربعین حسینی از مرز عاشقانه با تسخیر و گره زدن دل به دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از طریق زائر آن به مرز عارفانه می‌رسد.

سردار رادان تصریح کرد: تا بازگشت آخرین زائران همان تمهیداتی را که در ابتدا حساب می‌کردیم را بایستی با دقت اجرا کنیم.

نظر شما