شناسهٔ خبر: 68326224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

بروجردی:

ایران و چین خارج از فضای تحریم‌ها، همکاری‌های خود را گسترش دهند

بروجردی: رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، تحریم‌های شورای امنیت نیست، لذا ایران و چین باید خارج از این فضای تحریم‌های غیرقانونی، همکاری‌ها را گسترش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از علاءالدین بروجردی رئیس انجمن دوستی ایران و چین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مراسم پنجاه و سومین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین که به میزبانی سفارت چین در تهران برگزار شد، گفت: تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران، تحریم‌های شورای امنیت نیست که الزام آور باشد و کشورهای دیگر را ملزم به تبعیت کند لذا ایران و چین باید خارج از این فضای تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه همکاری‌ها را گسترش دهند.

وی ضمن تبریک فرارسیدن پنجاه و سومین سالگرد روابط ایران و چین، تاکید کرد: دو کشور در مسیر توسعه همکاری‌ها باید خود را از فضای تحریم‌های ناعادلانه رها کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به اینکه زمینه‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌ها بین ایران و چین از جمله در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، فناوری و صنعت، فرهنگی و دانشگاهی و … وجود دارد، پیشنهاد کرد: یک جدول و فهرست از کارهای مهم برای همکاری‌های دو کشور تهیه شود و با همکاری انجمن دوستی ایران و چین، مجلس شورای اسلامی و سفارت چین در تهران، این فهرست به سمت عملیاتی شدن به پیش رانده شود.

بروجردی با اشاره به اینکه روس‌ها در یکی دو سال اخیر فعالیت خود را در زمینه مشارکت در پروژه‌های نفتی و گازی ایران به طور قابل توجهی افزایش داده اند، گفت: از حضور و مشارکت فعال شرکت‌های چینی نیز در این حوزه‌ها استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح یک پهنه – یک راه از ابتکارات بزرگ چین برای توسعه تجارت در جهان اظهار کرد: این طرح هم می‌تواند در فهرست کارهای مشترک بزرگ دو کشور باشد.

بروجردی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه کابینه دولت جدید ایران به ریاست دکتر پزشکیان، کابینه‌ای تازه نفس و پر انرژی است، تاکید کرد: خوب است چین نیز از این فرصت برای ایجاد یک جهش بلند در مسیر توسعه روابط دوجانبه استفاده کند و همانگونه که امام علی علیه السلام فرموده اند، باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد، زیرا فرصت‌ها مانند ابرها در گذر هستند.

وی بیان کرد: نقشه راه مسیر توسعه همکاری‌های دو کشور، توافق راهبردی همکاری‌های ۲۵ ساله میان طرفین است.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در بخشی دیگر از سخنانش بر ضرورت رفع موانع موجود در زمینه افتتاح حساب‌های بانکی برای تجار و دانشجویان ایرانی مقیم چین تاکید کرد.

بروجردی همچنین با اشاره به برخی مسائل منطقه‌ای و جهانی، جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت افزایش تلاش‌های جهانی و گفت و گوها با هدف پایان دادن به این جنایات تاکید کرد.

وی همچنین ضرورت افزایش همکاری‌های ایران و چین در حوزه سازمان‌های بریکس و شانگهای را مورد تاکید قرار داد و خواستار ایجاد سازوکاری برای دلار زدایی از همکاری‌های تجاری فیمابین با استفاده از ارزهای ملی دو کشور شد.

در ادامه زونگ پی وو، سفیر چین نیز ضمن تبریک فرارسیدن پنجاه و سومین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار داشت: دو کشور باید از فرصت‌های خوبی که در حال حاضر وجود دارد، برای توسعه بیش از پیش روابط استفاده کنند.

سفیر چین تاکید کرد: امروز بنیاد و اساس همکاری‌های زیادی بین دو کشور وجود دارد.

وی پیشنهاد کرد: وزیران کابینه دولت جدید ایران بعد از شروع به‌کار، نقشه راهی برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های فعالیت خود تنظیم کنند.

سفیر چین گفت: به نظرم ایران و چین مشارکت و همکاری راهبردی و جامع دارند و باید تمرکز بیشتری برای پیشبرد این همکاری‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان‌های مختلف ایران برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون با چین، اظهار کرد: بازدید از استان‌های مختلف را در برنامه کاری خود دارد.

زونگ همچنین با اشاره به برخی مسائل منطقه و جهان بیان کرد: چین و ایران هر دو اشتراک نظر دارند که آمریکا دلیل ناامنی و بی ثباتی جهان است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش اخیر وزارت امور خارجه چین درباره دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورها از جمله ایران اذعان داشت: در این زمینه هم ایران و چین می‌تواند همکاری داشته باشند تا واقعیت چهره آمریکا را به جهان نشان دهند.

سفیر چین درباره مسئله فلسطین ضمن ابراز تأسف از شرایط موجود، با تاکید بر ضرورت انجام گفت و گوهای بیشتر میان ایران و چین با هدف کمک به یافتن راهی برای پایان دادن به شرایط موجود، تاکید کرد: چین بر آتش بس پایدار و جامع در غزه تاکید دارد و در تلاش برای متوقف کردن جنگ است.

انتهای پیام/

نظر شما