شناسهٔ خبر: 68320908 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خواب کافی، نیازی مهم برای زائران اربعین

یک روانشناس و مشاور درباره اهمیت داشتن خواب کافی در پیاده‌روی اربعین توضیحاتی ارائه داد.

صاحب‌خبر -

بشیر اسلامیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه داشتن خواب کافی یکی از مهم‌ترین ارکان در پیش از سفر اربعین و بعد از آن است، اظهار کرد: خواب در این سفر از نظر روحی و جسمی بسیار قابل اهمیت است و امکان دارد به دلیل خواب ناکافی یا اهمیت ندادن به خواب، انگیزه فرد کاهش پیدا کند.

وی افزود: سفر اربعین همچون ماه مبارک رمضان است و امکان دارد به دلیل شرکت در مجالس عزاداری و عبادت‌های شبانه چرخه خواب در این ایام تغییر کند که این امر موجب می‌شود شب هنگام خواب کافی نداشته باشیم؛ گرمای آب‌وهوا نیز بر کیفیت خواب تأثیر بسزایی دارد، به همین علت مسافران و زائران کربلای معلی در زمان بعدازظهر و شب هنگام پیاده‌روی را آغاز کنند و تا صبح به هنگام طلوع خورشید ادامه دهند.

این روانشناس و مشاور با اشاره به اینکه میزان خواب در سفر کاهش پیدا می‌کند و این یکی از ویژگی‌های سفر است، ادامه داد: در سفر اربعین به علت خستگی و شرایط خاصی که وجود دارد، بدن هنگام خواب وارد مرحله خواب سنگین و عمیق نمی‌شود.

اسلامیان عنوان کرد: میزان و کیفیت خواب باید به حدی باشد که انرژی لازم را برای بدن تأمین کند، بنابراین میزان مطلوب خواب حدود هشت ساعت در طول روز به هنگام شب‌ها و ظهرها است، البته میزان خواب کافی برای هر فرد متفاوت است و از قاعده خاصی پیروی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه داشتن نشاط و انگیزه کافی مقدمه داشتن زیارت معنوی و کامل است، اضافه کرد: زائران باید به نسبت توانایی جسمی و شرایطی که دارند، بهترین زمان خواب متناسب با خود را تعیین کنند تا با داشتن خواب کافی در آن زمان بتوانند تجدید قوا کنند، همچنین به خواب ظهر هنگام توجه لازم داشته باشند.

مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه پیاده‌روی باید به دور از افراط باشد و مدت طولانی و مستمر به طول نیانجامد، خاطرنشان کرد: بهتر است تمام مسیر پیاده‌روی به صورت یک‌سره و در زمان کوتاه سپری نشود تا افراد دچار فشار جسمی و روحی نشوند، اگر دچار کمبود خواب شدیم باید استراحت کافی داشته باشیم.

نظر شما