شناسهٔ خبر: 68318484 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

درخشش طلا و سکه، شرمساری دلار و بورس

طلا ۱۸ عیار مرداد امسال بهترین عملکرد را بین انواع بازار‌ها داشت و آنطرف سهامداران بورس حق دارند ناراحت باشند

صاحب‌خبر -

فرارو - قیمت طلا ۱۸ عیار مرداد امسال به ازای هر گرم ۲۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و با قرار گرفتن روی جایگاه سه میلیون و ۵۷۵ هزار تومان به کارش خاتمه داد.

به گزارش فرارو؛ اگر از دید سرمایه‌گذاری نگاه کنیم، طلا ۱۸ عیار پنجمین ماه امسال را با رشد ۶.۶ درصدی پشت‌سر گذاشت و نسبت به بورس و دلار و سکه اوضاع بهتری داشت. سکه امامی با رشد قیمت تقریبا چهار درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. دلار آمریکا با ثبت بازدهی تقریبا یک درصدی عایدی برای دلارباز‌ها نداشت و از همه بدتر روند بورس تهران به حساب می‌آید. جایی که با عقب‌نشینی شاخص کل به کف کانال دو میلیون واحد، به‌طور متوسط ۶.۲ درصد به سهامداران ضرر وارد شد.

بورس؛ ریزش ۶.۲ درصدی شاخص

شاخص بورس تهران مرداد امسال یکبار کانال دو میلیون واحد را از دست داد و نهایتا با ایستادن روی جایگاه دو میلیون و ۳۷ هزار واحد، به‌طور متوسط بازدهی منفی ۶.۲ درصد را برای سرمایه‌گذاران به یادگار گذاشت.

شاخص بورس تهران روز ۳۱ تیرماه امسال با قرار گرفتن در محدوده دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحد به کارش خاتمه داد. فردای آن روز یعنی یک مرداد شاخص بورس تهران در ارتفاع دو میلیون و ۱۶۸ هزار واحد آفتابی شد و محدوده دو میلیون و ۱۷۷ هزار واحد در روز دوم مرداد، بهترین حال و روز در یک ماه گذشته به ثبت رسید.

شاخص بورس تهران با این حال از روز سوم مرداد در مسیر نزولی قرار گرفت و نهایتا روز ۲۲ مرداد امسال، بعد ۱۰ ماه ایستادن پشت مرز کانال دو میلیون واحد را به چشم دید.

شاخص بورس تهران به این ترتیب در حدفاصل ۳۱ تیر تا ۳۱ مرداد امسال از محدوده دو میلیون و ۱۷۲ هزار واحد به دو میلیون و ۳۷ هزار واحد نقل مکان کرد تا کاهش ۱۳۵ هزار واحدی شاخص بورس، به طور متوسط ۶.۲ درصد ضرر به سرمایه‌گذاران زده باشد.

طلا ۱۸ عیار؛ افزایش ۶.۶ درصد نرخ هر گرم

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار چهارشنبه ۳۱ مرداد همزمان با آخرین خریدوفروش‌های بازار طلا به سه میلیون و ۵۷۵ هزار تومان رسید. این عدد بازدهی مثبت ۶.۶ درصدی طلا ۱۸ عیار در مرداد امسال را نشان می‌دهد که بهترین وضعیت درمقایسه با بقیه بازار‌ها محسوب می‌شود.

طلا ۱۸ عیار البته مرداد امسال سطوح بالاتری را لمس کرد. طوریکه همزمان با افزایش سیگنال‌های هیجانی و زودگذر در نیمه مرداد که تحت‌تاثیر تنش‌های منطقه‌ای به بازار طلا ارسال می‌شد، نرخ هر گرم طلا ۱۸ عیار تا گرمی سه میلیون و ۶۹۷ هزار تومان بالا رفت.

درخشش طلا و سکه، شرمساری دلار و بورس شاخص بورس تهران مرداد امسال برای اولین بار از آبان سال گذشته، برای چند روز از کانال دو میلیون واحد عقب رفت

قیمت طلا ۱۸ عیار بعد فروکش‌کردن تب و تاب‌های نیمه مرداد، آرام گرفت و به محدوده سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برگشت.

قیمت طلا ۱۸ عیار در آخرین روز معاملاتی مرداد امسال نهایتا روی تابلو طلافروشی‌ها به سه میلیون و ۵۷۵ هزار تومان رسید. عددی که ۳۱ تیرماه امسال سه میلیون و ۳۵۳ هزار تومان بود.

طلا ۱۸ عیار به این ترتیب مرداد امسال را با رشد ۲۲۲ هزار تومانی بابت هر گرم به پایان رساند تا بازدهی ماهانه مثبت ۶.۶ درصد را از خود بهجا گذاشته باشد. نمودار قیمت طلا نشان می‌دهد، کف قیمت ماهانه طلا ۱۸ عیار سه میلیون و ۳۴۳ هزار تومان بوده است.

دلار؛ رشد یک درصدی اسکناس آمریکایی

قیمت دلار در بازار آزاد مرداد امسال عایدی زیادی برای خریداران نداشت. قیمت دلار در بازار آزاد ماه گذشته را با ثبت بازدهی کمتر از یک درصد یا به عبارت دقیق‌تر مثبب ۰.۹ درصد به پایان رساند.

قیمت دلار بازار آزاد چهارشنبه ۳۱ مرداد درحالی همزمان با آخرین خریدوفروش‌های بازار آزاد ۵۸ هزار و ۱۶۰ تومان به ثبت رسید که ۳۱ تیر امسال فروشنده‌های حاضر در میدان فردوسی نرخ دلار آزاد را به طور متوسط ۵۷ هزار و ۶۱۱ تومان اعلام می‌کردند.

قیمت دلار آزاد با این اوصاف مرداد امسال را با رشد کمتر از ۵۵۰ تومان پشت سر گذاشت، اما در این مدت زیرسایه جو روانی حاکم بر بازار چند مرتبه حضور در کانال ۶۱ هزار تومان را تجربه کرد.

قیمت دلار روز‌های ۱۳، ۱۵ و ۱۷ مرداد امسال در کانال ۶۱ هزار تومان قرار گرفت و نهایتا همزمان با بازگشت آرامش به بازار، دوباره از این محدوده به سمت کانال ۵۷ و ۵۸ هزار تومان نقل مکان کرد.

قیمت دلار درحالی مرداد امسال را با بازدهی کمتر از یک درصد به پایان رساند، که یورو و پوند انگلیس اوضاع بهتری داشتند. قیمت یورو که برای برخی از سرمایه‌گذاران ارزی اهمیت دارد، مرداد امسال از ۶۲ هزار و ۷۴۰ تومان به ۶۵ هزار و ۶۸۰ تومان تبدیل شد تا در ازای رشد دو هزار و ۹۴۰ تومانی، بازدهی ۴.۶ درصدی را برای یورو لحاظ کنیم.

قیمت پوند انگلیس نیز در همین مدت با رشد دو هزار و ۶۲۰ تومانی، از ۷۴ هزار و ۴۵۰ تومان به ۷۷ هزار و ۷۰ تومان رسید و باید بازدهی ۳.۵ درصدی را برای پوند درنظر بگیریم.

سکه؛ رشد ۳.۹ درصدی طرح جدید

قیمت سکه امامی مرداد امسال دقیقا ۳.۹ درصد ارتقا پیدا کرد، اما این عدد برای نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی به سه درصد نمی‌رسد و اوضاع چندان بر وفق مراد سکه‌باز‌ها پیش نرفته است.

درخشش طلا و سکه، شرمساری دلار و بورس دلار آزاد مرداد امسال از حیث بازدهی از یورو و پوند انگلیس عقب افتاد 

قیمت سکه امامی یا همان تمام‌سکه طرح جدید در ماه گذشته از جایگاه ۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان به ۴۲ میلیون و ۵۵ هزار تومان رسیده است. رشد یک میلیون و ۵۹۶ هزار تومانی قیمت سکه امامی، به معنی بازدهی ۳.۹ درصدی است و از این حیث بهترین وضعیت بین سایر سکه‌ها تلقی می‌شود.

سکه امامی اواسط ماه گذشته تا ۴۳ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان پیشروی کرد، اما همپای دلار و طلا وادار به عقب‌نشینی شد و نهایتا روی پله‌های ابتدایی کانال ۴۲ میلیون آرام گرفت. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی در این مدت با رشد ۲.۶ درصدی روی جایگاه ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ایستاد.

قیمت ربع‌سکه بهار آزادی که ۳۱ مرداد امسال روی تابلو صرافی‌ها ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان نمایش داده شد، حاکی از افزایش ۴۰۰ هزار تومانی یا به تعبیری ۲.۷ درصدی داشت. سکه گرمی هم که ارزان‌ترین قطعه بین سکه‌های رایج است، درحالی با قرار گرفتن روی محدوده هفت میلیون به کارش خاتمه داد، که افزایش ۱۰۰ هزار تومانی (۱.۴ درصد) را در مرداد امسال به ثبت رساند.

مقایسه بازدهی طلا، سکه، بورس و ارز در مرداد ۱۴۰۳

انواع بازار

31 تیر

31 مرداد

تغییر

بازدهی

شاخص بورس

دو هزار و 172 واحد

دو هزار و 37 واحد

135 واحد کاهش

منفی 6.2 درصد

هر گرم طلا 18 عیار

سه میلیون و 353 هزار تومان

سه میلیون و 575 هزار تومان

222 هزار تومان کاهش

مثبت 6.6 درصد

دلار

57 هزار و 611 تومان

58 هزار و 160 تومان

549 تومان افزایش

مثبت 0.9 درصد

یورو

62 هزار و 740 تومان

65 هزار و 680 تومان

دو هزار و 940 تومان افزایش

مثبت 4.6 درصد

پوند

74 هزار و 450 تومان

77 هزار و 70 تومان

دو هزار و 620 تومان

مثبت 3.5 درصد

سکه امامی

40 میلیون و 459 هزار تومان

42 میلیون و 55 هزار تومان

یک میلیون و 596 هزار تومان افزایش

مثبت 3.9 درصد

نیم‌سکه

22 میلیون و 300 هزار تومان

22 میلیون و 900 هزار تومان

600 هزار تومان افزایش

مثبت 2.6 درصد

ربع‌سکه

14 میلیون و 500 هزار تومان

14 میلیون و 900 هزار تومان

400 هزار تومان افزایش

مثبت 2.7 درصد

سکه گرمی

شش میلیون و 900 هزار تومان

هفت میلیون تومان

100 هزار تومان افزایش

مثبت 1.4 درصد

برچسب‌ها:

نظر شما